Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjelltur alene september 2007


Mogens

Anbefalte innlegg

Også i fjor dro jeg på fjellet alene, en tur som ble litt ampurtert i forhold til planlagt :( . Som dere etter hvert vil skjønne så blir det litt "learning by doing", så får dere skikkelig garvede fjellfolk trekke på smilebåndet :D .





Da var det igjen tid for ”årets tur”. I år føltes det veldig mye senere på året enn i fjor, selv om det var samme dato, 21.september :D . Grunnen til det, er nok at vi ikke har hatt sommer i år, så høsten kom på en måte før.

Hvor jeg skulle dra, var en tilbakevendende utfordring. Det ble også i år tatt litt på sparket og endte på Kalhovd. Sjekket ut på nettet og det skulle ta 3,5 timer å kjøre. Etter erfaring i fjor, blir det mørkt 20:00. Så for å rekke å komme fram og finne plass i tide, tok jeg en halv dag ferie på jobben og dro 12:00. Jeg kjørte mye av den samme ruta som i fjor bare en del lenger. Øst for Rjukan ligger det et sted som heter Atrå. Der stoppet jeg og handlet litt mat og ”lang under ” på tilbud til 50,-. Fant den nemlig ikke da jeg pakket dagen før. Derfra går det en heller dårlig og trang vei opp på fjellet/hardangervidda. Den gikk 3 mil før man kom til Kalhovd turisthytte. Den ligger 1100 m.o.h. og er et utgangspunkt for mange turer.

Bilveien fortsetter derfra enda lenger og jeg fulgte den i ca 6 km før jeg parkerte. Det ble der hvor Kalhovdfjorden streifer Mårvannet. Veldig vanskelig første gang man er et sted å finne den beste plassen å slå leir. Det tok ca 40 minutter å gå fra bilen og til leirplass. Derfor var ikke teltet satt opp før 18:30. I god tid til å lage middag før mørket i hvert fall. Middagen besto av tomatpølsegryte med 2 stk røkte kjøttpølser i, som smakte fortreffelig. Jeg liker å ligge nær vannet, så det ble vel 5 meter unna denne gangen også :) . En litt merkelig ting jeg oppdaget da jeg skulle tenne på stormkjøkkenet, var at rødspriten hadde ligget så lenge i beholderen at den ikke tente mer! Vi har jo bare brukt det store stormkjøkkenet de siste årene, så den må ha ligget der flere år. En annen utfordring for å kunne holde kontakt med omverdenen var at det måtte være mobildekning (kona må ha livstegn :P ), og det var faktisk full dekning der jeg lå.

Etter middag var det å orientere seg litt i nærområdet. Det skulle vise seg at det var et par ting jeg ikke hadde tenkt på i år, hastverk er lastverk. Det ene var at jeg lå jo over tregrensa, så å lage bål ville bli en utfordring. Jeg fant vel 2-3 halvvåte plank et sted, så det var ikke mye å skryte av. Men hvis jeg fikk fisk, skulle jeg vel klare å fyre opp noe småtteri. Det andre jeg ikke hadde tenkt på, er at så høyt så sent på året, kan været være litt så som så. Det skulle jeg oppleve i løpet av natten.

Ca 20:00 ble det som sagt mørkt så da krabbet jeg inn i teltet for kvelden. Da ble det å tenne lys og ligge å høre på radioen. Det begynte også å blåse da, og det ble bare verre og verre. Jeg var ganske trøtt og sliten så jeg prøvde å legge meg til å sove 21:00, men da blåste det så mye at jeg lurte på om teltet skulle fly av gårde. Det begynte å regne også, samt at jeg hadde gått litt lenge med for lite klær så jeg klarte ikke helt å få varmen. Dette endte i at jeg lå og småfrøs og ventet på å få teltet i hodet. Det ble mye smådurming denne natten, og jeg husker best da det midt på natten begynte å tikke på en annen måte enn regn. Da begynte det å snø, og jeg så for meg at jeg ble liggende værfast der :???:: .

07:30 neste morgen sendte jeg en melding til kona hvor jeg ba henne sjekke været, da spesielt vinden. Det blåste nemlig like mye, og jeg hørte på radioen at det var stiv kuling. Selv om det var sol så ville 2 grader og stiv kuling bli i kaldeste laget. Etter en stund, fikk jeg melding tilbake om at det var meldt bra, og bra ble det. Solen strålte og vinden løyet såpass at det var deilig å sitte i teltåpningen og nyte. Livet så litt lysere ut…

Frokosten besto av 5 stk skiver med makrell i tomat på tube. Veldig godt og enkelt på tur. Jeg la også 2 stk øl ned i en liten bekk, som skulle nytes når det passet sånn.

Jeg hadde i år med en liten sekk i tillegg til den store, for å kunne dra på litt småturer. Den pakket jeg med kaffe, sjokolade, kikkert og fiskesaker. Kalhovdfjorden er en forholdsvis stor fjord, så fisket burde være greit. Men fisken skal som kjent ikke være lett å få has på. På veien bort til teltplass dagen før, hadde jeg stoppet og snakket med en i ei hytte. Han satt og renset flere garn. Det sto nemlig ved turisthytta at det ikke var lov å bruke annet enn stang i fjorden. Han sa at fiskekortsesongen var over for i år. Jeg sto og fisket bortover vannet og måtte kaste mellom alle garnene som var satt. Etter en del kast og noen sjokoladebiter, kom det en båt bort med 2 karer. Det skulle vise seg at den ene av dem var grunneieren. Fikk da beskjed om at det ikke var lov å fiske mer der. Jeg lurte da på om det kom av alle garnene, men fikk ikke noe vettugt svar. Da dro jeg litt på det og spurte om det skadet at jeg kastet litt. Han sa da at jeg tømte vel ikke fjorden, og smilte. Hans samtykke skulle ikke hjelpe. Nappet uteble…

Da sulten begynte å melde seg, gikk jeg tilbake til standplass og laget meg en velsmakende nuddel. Satt meg så i skråningen nedenfor teltet med liggeunderlaget og koste meg i solen. Nesten så jeg kunne sovne.

Så begynte det å skye på, igjen. Og etter hvert skulle det begynne å regne, igjen. Til å begynne med var det ikke alverdens med nedbør men det økte på etter hvert. Det ble såpass at jeg måtte inn i teltet for å holde meg tørr. Etter å ha sittet stille en stund, kjente jeg snev til litt hutring igjen og skyene og regnet skulle ikke bli borte med det første skjønte jeg. Da slo tanken meg. Skulle jeg måtte sitte i teltet resten av dagen og småfryse med frostrøyk ut av munnen? Jeg begynte å pakke sakene mine, og følte en lettelse da jeg så bilen.


Jeg lærte et par ting av årets tur. Å dra så høyt, så sent på sesongen, gjør at man risikerer å møte på snø og blå grader. En annen ting, er at det ikke er kvist nok til å ha bål. Ok temperatur og ikke minst bål, er noe av de viktigste ingrediensene ved en tur for meg. Derfor vil neste års tur bli lagt noe lavere og kanskje noe tidligere på året :o . I’ll be back!!!

post-3329-133474573459_thumb.jpg

post-3329-133474573479_thumb.jpg

post-3329-133474573489_thumb.jpg

post-3329-1334745735_thumb.jpg

post-3329-133474573512_thumb.jpg

post-3329-133474573526_thumb.jpg

post-3329-133474573537_thumb.jpg

post-3329-133474573556_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.