Gå til innhold
  • Bli medlem

Week-end fjelltur rundt Leirungsdalen 15-17. august 2008


500fjell

Anbefalte innlegg

Fredag – leting etter leirplass:

Carl Fredrik hadde fått fri fra jobben på Oslo Sportslager og spurte om jeg og Bjørn-Even var keen på en siste fjelltur før skolestart. Selvfølgelig var vi det, :D Men Bjørn-Even kunne ikke være med denne gangen. Veldig synd med fjelltur uten ”moroklumpen” og entusiasten Bjørn-Even! :(

Vi var heldige, Onkel Halvor skulle over fjellet for å delta på Skåla Opp lørdag så vi satt på med ham til Valdresflya. :D:D Han kunne også hente oss søndag siden han skulle på hyttetur til Homborsund på mandag, perfekt for oss! :P Sekkene var godt pakket med klær, telt, mat, gassapparat og annet utstyr. Vi plukket opp Carl Fredrik i Sandvika, i bilen hadde jeg en badevekt vi kunne veie sekkene. Min lå på 14 kg og CF sin på 20 kg! :D Riktignok hadde CF 3-mannsteltet i sin sekk. Da vi passerte Bagn var vi som vanlig spente på om vi kunne skimte Galdebergstind og Slettmarkpiggen i det fjerne, de var borte i skyene, :? men yr.no hadde lovt oss to solrike dager både lørdag og søndag, optimismen var der. :wink: Etter å ha gaflet i seg noen boller fra Statoil ble vi sluppet av ca. 1 km sør for Heimdalsmunnen. Det var 8 C ute og småregn, Halvor var glad han ikke måtte ut av den varme, trivelige bilen. :lol:

Klokken 20.00 var vi i gang, og etter bare 5 minutter måtte vi passere noen bekker. Steinene var glatte og Carl Fredrik fikk en våt start på turen da han plumpet i bekken. Sekken ble heldigvis ikke våt så turen var ikke ødelagt. Etter noen kjipe passeringer av Raslebekkene var vi oppe på bandet sør for Raudhamran. Leirungsdalen var vakker, men toppene rundt var badet i tåke. Det var nytt for begge å gå innover denne dalen og begge var spente på hvordan elvekryssingen av Leirungsåe ville gå. Elva var ikke spesielt stri heldigvis, men vi gikk oppover et stykke for å finne et gunstig vadested. Omtrent der elva fra ”Steindalsbreen” kommer ut prøvde vi oss på en vading, det tok litt tid for å finne det beste stedet. Av med skoa og krysse fingrene. Huttetu, for en kald elv! :( Med sekken på ryggen ble det enda verre. Midtveis, på en av sandtakene tok vi på oss skoene for å prøve å hoppe fra stein til stein resten. Det gikk delvis bra, men til slutt var vi så våte at vi like gjerne vadet med skoa på. :lol:

Nå var det bare å gå så langt oppover dalen som mulig, og finne en teltplass før vi mørknet ute. Carl Fredrik fant noen fine leirsteder, men jeg ville helst gå så langt som mulig denne dagen. Grunnen var å få en kortere fjelltur neste dag. Vi ble enige om at vi skulle lete til klokken var 22.00. Til slutt fant vi en fin teltplass, slo opp teltet, spiste noen skiver og satte klokka på 07.00.

Lørdag – Tjørnholsoksle og Leirungskampen:

Dagens plan om været var bra var å ta Tjørnholsoksle, alle Skarvflytindene, Skarvflyløyfttinden, Austre Leirungstind, Midtre Leirungstind og Leirungskampen. Men da vi våknet hørte vi regnet dryppet på teltduken, :cry: ute var fjellene enda mer tåkefylt enn gårsdagen! Huff, vi unnet oss heller mer søvn og satte klokken på 08.30. Da vi våknet hadde regnet stanset, men skyene var der stadig. Vi kokte oss havregrøt og spiste noen skiver, og la i vei fra teltet med friskt mot og håp om klarning i været. Etter 1timer og 30minutter stod vi på toppen av Tjørnholsoksle (2145) i tåke og snø på bakken. CF hadde lovet faren sin å ikke gå på Skarvflytindene om det var tåke, men det var det. Planen ble da å gå ned Skarvflyen for så å runde ryggen og gå opp til Nørdre Skarvflytind, kanskje skyene forsvant til da. Men etter hvert da vi kom ut på Tjørnholsoksle sin nordrygg ble vi møtt med snø opp til knærne. :? En kombinasjon av gjennomslagsnø og tåke gjorde at vi snudde og gikk ned til Leirungsdalen igjen. Når vi kom under tåka begynte det utrolig nok å klarne mer og mer, etter hvert fikk vi øye på Leirungskampen, så Vestre Kalvehøgde, Kvitskardstind og Austre Leirungstinden! Kanskje vi kunne ta en til topp likevel. :?:

Vi tok oss GOD tid til å gå opp mot Svartdalsbandet. På veien tok vi en bedre lunsj ved Leirungstjønnin, pent ved stranda. Tre karer med fulle sekker på vei mot Svartdalen passerte oss mens vi lunsjet. Da vi kom til 1678-vannet rundet vi opp nordsiden av Leirungskampen, gikk i løs ur før vi var oppe på nordvestryggen. Etter noen hundre høydemetre stod vi på toppen av Leirungskampen N-2. Skyene drev forbi, og etter hvert dukket Torfinnstindane opp, et fristende mål for neste år! Herfra var det bare å kruse bort til Leirungskampen N-1 og Leirungskampen, litt lett klyving, men langt fra vanskelig. Det går en renne med løs grus siste stykket til hovedtoppen. Da vi fikk tatt noen photos spiste vi litt niste på Leirungskampen N-2, her fikk vi også telefondekning! På nedturen var steinene sleipe, så vi tok det helt piano. Lenger nede så vi en fyr med gul/svart jakke på sikker kurs mot oss, men da vi kom lenger ned var fyren borte, ikke hadde han passert oss heller! :o

Turen tilbake til teltet gikk raskt da vi pratet oss bort, fremme var vi klokken 18.00. En akkurat passe tur, neste dags værmelding er sol og i natt skulle det være ned mot -7c på toppene. Det låter bra hvis det blir skareføre! :) Da jeg skulle til bekken for å hente vann hører jeg noen lyder bak meg, det er Carl Fredrik som roper. Jeg hører ingenting pga bekken og prøver å åpne ørene, han trodde jeg prøvde å holde meg for ørene! :lol: Han skulle fyre primusen, og da fyrstikken ble tent flerret en gedigen flamme opp. Han var redd gassboksen skulle sprenge og kastet apparatet bort fra seg. :) Ingen var sikre på grunnen så vi lot boksen brenne opp. Selve brenneren var smeltet i stykker da det hele var over. Det rare var at gassen ikke ville slukne da han prøvde å skru gassen ned. Heldigvis skjedde dette etter vi hadde kokt vann til middagen. Men frokosten neste dag bestod av havregryn, vann, salt og syltetøy (ukokt), det var ikke like godt når den var kald. :lol:

Søndag – Tjørnholsoksle (igjen!), Tjønnholstind NV-2, Tjønnholstinden, Steinflytinden, Tjørnholstinden NØ og Høgdebrotet.

Utpå kvelden forsvant skyene, til slutt var himmelen skyfri. Endelig var været på vår side! Da vi stod opp kl. 07.30 neste dag var det fortsatt ingen skyer og sola steikte over Heimdalshø! :D Etter å ha pakket teltet og sakene var det på med SOLKREM! 8) Nå bar CF teltduken og jeg stengene. Så bar det i vei med minst 15 kg sekker rett opp til Tjørnholsoksle, utrolig nok gikk det raskere med tung sekk (riktignok gikk vi mer rett på toppen i dag, det lønte seg)! 1 time og 10 minutter brukte vi opp hit, 20 minutter raskere enn med lette sekker! Men så dukket det nye skyer opp på himmelen, og minutter senere hadde nesten alle 2K-topper i Jotunheimen en skydott på seg. Hvorfor skal det nesten alltid bli slik!? :cry: Da vi var på ca. 2235 moh vest for Tjørnholstinden la vi fra oss sekkene og gikk bort på de to sekundærtoppene tinderangling.no har målt opp. Det er riktignok bare pkt. 2208 som er sikker (p.f 15). Da vi var kommet tilbake til sekkene hadde sola fått tak og snøen som hadde så fint og hardt skarelag forvandlet seg til våt, glatt gjennomslagsnø! :evil: Noe dritt å gå i, men pent å se på. Det var deilig å stå på en av Jotunheimens fineste topper, Tjørnholstinden (2331)! Men da vi sto på toppen kom en for j… sky over oss som skjermet den fine utsikten. :x Vi ville helst komme oss over til Steinflytinden så fort som mulig, denne biten anbefales IKKE med tunge sekker på glatt snøføre :!:

Usikre var vi på hvor ruta til Steinflytind gikk, Carl Fredrik var på Steinflytind i mai og mente at et turlag gikk et stykke mot sør først. Nedover i ura var det vanskelig å finne noen gode veier, så vi fulgte etter hvert en hylle med noen utsatte punkter (med sekk på ryggen) bort mot Midtre Tjørnholstind, en usikker kandidat. Herfra var det mange ekle sva og hamre nedover, og jeg var nær ved å ramle utfor et sva da jeg hoppet ned på en hylle, heldigvis fikk jeg tak i et godt grep i berget. :D Det er virkelig vanskelig å beregne slike ting med tung sekk. Etter mye krungling, av med sekk og levering av sekk til hverandre kunne vi runde Steinflytinden og gå opp på den fra øst. Deilig å være ferdig med det, men uten sekker ville denne passasjen gått nærmest som en lek i forhold! Vi brukte 2t 45 min til Tjørnholstind (+sekundærtopper), men vi brukte hele 1t 15 fra Tjørnholstind til Steinflytind.

Fra Steinflytind til Tjørnholstind NØ og Høgdebrotet var det snødybder til låret på det verste. Fra den usikre kandidaten Høgdebrotet NV var det ganske ferske fotspor vi kunne følge. Personen har nok gått opp fra Kvassryggen virket det som. Vi tok en god lunsj da vi var under snøgrensa på østsiden av Høgdebrotet. Nå hadde også skylaget steget noen meter høyere og vi kunne skimte Rondane, Valdres og Nautgardstind med mer! Rart nok var det ikke noe snø på Besshøe selv om det er 32 meter høyere enn Høgdebrotet! Så vi er nok i snøskillet!

Vi skulle egentlig bli hentet på Vargbakken kl. 18.30, vi hadde god tid, så resten av turen gikk nokså rolig for seg. Halvor måtte heller kjappe seg, og han fikk ikke lov til å spise pølse og pommes frites på Lemonsjø denne gangen! Nedover Steinflye så vi en reinsdyrsflokk, men det er vel ikke noe ”big deal” å ha sett det i denne delen av Jotunheimen. Da vi traff på stien gikk det fort rundt Semelhøe, over Leirungskloppa og bort til Vargbakken. Vi fikk god tid til å skifte og spise resten av sjokoladen før Halvor kom. Deilig var det å få på seg nye klær og sko, og ikke minst smakte burger`n på Fagernes godt, men Carl Fredrik foretrakk heller boller fra Statoil. :P Men, det får nå være lov å unne seg litt fast food etter en slik tur? :P

Tusen takk for turen og følget Carl Fredrik, gleder meg til nye turer i høstferien. :D Men først er det Tryvann Opp og Birken 20. september, møt opp! :wink:

Fredag:

9 km

2 timer

280 ascent

Lørdag:

19 km

8 timer

1470 ascent

Søndag (15-20 kg sekk!):

21 km

8t 15min

1485 ascent

post-3251-133474572241_thumb.jpg

post-3251-133474572259_thumb.jpg

post-3251-133474572269_thumb.jpg

post-3251-133474572279_thumb.jpg

post-3251-133474572289_thumb.jpg

post-3251-1334745723_thumb.jpg

post-3251-133474572311_thumb.jpg

post-3251-133474572323_thumb.jpg

post-3251-133474572334_thumb.jpg

post-3251-133474572342_thumb.jpg

post-3251-133474572667_thumb.jpg

post-3251-133474572679_thumb.jpg

post-3251-13347457269_thumb.jpg

post-3251-133474572702_thumb.jpg

post-3251-133474572714_thumb.jpg

post-3251-133474572724_thumb.jpg

post-3251-133474572734_thumb.jpg

post-3251-133474572744_thumb.jpg

post-3251-133474572755_thumb.jpg

post-3251-133474572766_thumb.jpg

post-3251-133474572774_thumb.jpg

post-3251-133474572784_thumb.jpg

post-3251-133474572795_thumb.jpg

post-3251-133474572805_thumb.jpg

post-3251-133474572817_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for turen, Sondre :D Ja, det var litt småekkelt fra Tjørnholstind til Steinflytind. :?: Yr.no kan man jo ikke stole på :) Lørdag ble helt grei mht. været, men det kunne jo vært så mye bedre.. :D Men vi gav oss ikke og kjørte på med nye 2K-topper. Knalltur og knall turfølge. Synd Bj-Ev ikke "fikk lov" til å bli med, men sånn er det bare innimellom. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig var det å få på seg nye klær og sko, og ikke minst smakte burger`n på Fagernes godt, men Carl Fredrik foretrakk heller boller fra Statoil. :?: Men, det får nå være lov å unne seg litt fast food etter en slik tur? :D

Selvfølgelig skulle det bare mangle :( , men det hadde seg slik at jeg hadde en ekstrem lengsel etter rosinboller!! :) Fikk ikke tak i boller på fredagskvelden på Spar på Beito, så måtte bare ha det + at jeg ikke er den største fanen av fast food :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ambisiøst!

Fant dere ut hva som var/gikk galt med gassboksen / brenneren? Hva slags brenner hadde dere?

Ja, det var ambisiøst, men vi hadde fint klart det under gode forhold (noe det ikke var på lørdag :D ).

Gassbrenneren vi hadde var Cadac GoSystem. Fikk den til konfen av en kompis for noen år siden. Var faktisk ganske bra. Det som skjedde var at jeg skulle fyre opp brenneren for å brenne avispapiret vi hadde i skoene om natten. I det jeg tenner den kommer det mye hvit gass ut. Den brenner vanlig et par sekunder før det sier "Swisj!", og så var flammen sinnsykt stor :?: og jeg prøvde å slå av gassen, men den låste seg. Den eneste muligheten jeg så, var å kaste brenneren så langt bort som mulig. Og det klarte jeg jo :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Tjørnholstind tror jeg dere med fordel kunne ha gått lenger nedover ryggen mot Tjørnholsoksle frem til dere kommer til et tydelig drag nedover til venstre og som bunner ut ca. 100 høydemeter under eggen. Se bildet. I bunnen av denne (ca. 100 høydemeter under eggen) traversere man man bortover uret og frem til ryggen opp mot Steinflytind, og så opp på denne. Dette er den ruten jeg har gått og kan ikke huske særlige utfordringer. Ruten forutsetter naturligvis at man ikke er keen på å komme oppå den midtre toppen (i den grad dette måtte være en topp).

Selvfølgelig er eggen morsomst om vinteren - da med oppstigning til Steinflytind og med stegjern og isøks over toppen på eggen bort til Tjørnholstind . ;)

Synd dere ikke fikk tatt flere topper. På den annen side er det kanskje greit å ikke dra turene for langt. Fjellene vil alltid være der og knærne skal helst kunne brukes til fjellturer også om 50-60 år. Det er nok av 2k invalider der ute.

(EDIT: presiserte antallet meter under eggen)

post-256-133474573725_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klokken 20.00 var vi i gang, og etter bare 5 minutter måtte vi passere noen bekker. Steinene var glatte og Carl Fredrik fikk en våt start på turen da han plumpet i bekken. Sekken ble heldigvis ikke våt så turen var ikke ødelagt.

Da slo dere ikke oss når vi skulle til Leirungskampen en høstdag i 2004. :) Etter kun 10 meter sa det plask-plomp, og det ble innvendig vask av fjellstøvelene til ene i vårt turfølge:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=1937&highlight=leirungskampen

Omtrent der elva fra ”Steindalsbreen” kommer ut prøvde vi oss på en vading, det tok litt tid for å finne det beste stedet. Av med skoa og krysse fingrene. Huttetu, for en kald elv! Med sekken på ryggen ble det enda verre. Midtveis, på en av sandtakene tok vi på oss skoene for å prøve å hoppe fra stein til stein resten. Det gikk delvis bra, men til slutt var vi så våte at vi like gjerne vadet med skoa på.

Dere er nok ikke de eneste som har slitt litt med Leirungsåe. Ved stor vannføring er det ikke bare å hoppe over nei.

En gang vi skulle over klarte vi å steingå den. Det var vel omtrent der hvor 1300-meters koten krysser elva. Sist gang vi skulle over (i 2002):

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=3663

krysset vi i området dere vadet over.Vi tok av skoene og gikk barbeint, men hadde med staver for å avlaste føttene mot småsteinene. Det gikk helt fint. Ved mange andre elvekryssinger har stavene vært til meget god hjelp som støtte og avlasting, og for å redusere faren for ufrivillige saltoer med skru ut i en kald elv. ;)

Synd dere (også) hadde værgudene mot dere denne helgen, men dere fikk jo noe ut av turen allikevel. Selv om vassing i dyp snø kan være skikkelig slit. Tjørnholstind er en kremtopp som fortjener godvær.

Nok en gang var det moro å følge dere på tur! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da slo dere ikke oss når vi skulle til Leirungskampen en høstdag i 2004. ;) Etter kun 10 meter sa det plask-plomp, og det ble innvendig vask av fjellstøvelene til ene i vårt turfølge: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=1937&highlight=leirungskampen

Hehe :D Hørtes ikke veldig deilig ut det der.... Har heldigvis Gore-tex i støvlene og bukse godt over kanten, så ble ikke veldig våt av det. Det verste var å krysse Leirungsåe (senere på turen kalt "Drittåe") :) Men det var godt å høre at det ikke bare er vi som har slitt med å krysse denne elva 10 m fra veien.

[En gang vi skulle over klarte vi å steingå den. Det var vel omtrent der hvor 1300-meters koten krysser elva. Sist gang vi skulle over (i 2002):

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=3663

krysset vi i området dere vadet over.Vi tok av skoene og gikk barbeint, men hadde med staver for å avlaste føttene mot småsteinene. Det gikk helt fint. Ved mange andre elvekryssinger har stavene vært til meget god hjelp som støtte og avlasting, og for å redusere faren for ufrivillige saltoer med skru ut i en kald elv. :oops:

Staver er nok ikke så dumt, nei :) Tenkte ikke på det, men til senere kan jo det være en trygghet når det er mange små rullesteiner.

Nok en gang var det moro å følge dere på tur! :P

Hyggelig at du synes det er artig å følge oss. Må få til en tur sammen en gang :)

Men en ting jeg lurer på:

Hørte rykter om at en ny bru over Leirungsåe skulle bygges. Hvordan går det med disse planen?? Det er jo sinnsykt rart at det ikke er flere steder å krysse elva tørrskodd!! Noen som vet hva som skjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja så gjerne! :)

Neste år, eller enda større mulighet året etter.

I mellomtiden må jeg legge meg i trening… :roll:

Hyggelig med positiv respons Nils! :D Det kommer nok av muligheter, neste sommer er det bare å hive seg på turer i heimen. Greit å ha med noen i følget med lengre erfaring :) Om to år er vi jo ferdig med videregående, hvertfall jeg og Carl Fredrik tenker på friår og gå masse fjellturer :D

Vi kan ta kontakt når det måtte passe :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en ting jeg lurer på:

Hørte rykter om at en ny bru over Leirungsåe skulle bygges. Hvordan går det med disse planen?? Det er jo sinnsykt rart at det ikke er flere steder å krysse elva tørrskodd!! Noen som vet hva som skjer?

Ke? Ny bro over Leirungsåe? Jeg håper virkelig ikke det kommer flere broer. :? Holder lenge med den ene. Det er nettopp fraværet av inngrep og merking som sjarmen med dalen. Kommer det en bro lenger opp blir det altfor tilgjengelig og tilrettelagt.

Ække dere for gamle til sånn piping over å bli våt på bena. :) Kryssing av Leirungsåe får man ta som en utfordring underveis. Hvis man ikke liker utfordringer har man jo alltids Nordmarka .. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ke? Ny bro over Leirungsåe? Jeg håper virkelig ikke det kommer flere broer. :D Holder lenge med den ene. Det er nettopp fraværet av inngrep og merking som sjarmen med dalen. Kommer det en bro lenger opp blir det altfor tilgjengelig og tilrettelagt.

Ække dere for gamle til sånn piping over å bli våt på bena. :) Kryssing av Leirungsåe får man ta som en utfordring underveis. Hvis man ikke liker utfordringer har man jo alltids Nordmarka .. :roll:

Hehe, du sier noe, Erik :lol: Jeg er helt enig i at en bru langt inne i Leirungsdalen er tull, men en til mellom Raudhammeren og dagens bru hadde vært bra :? Vading osv. gjør ingen ting, vi syter heller ikke!, men det hadde vært så mye enklere å passere på en bru lenger nede! Da kan man bruke krefter og ta utfordningene oppe ved toppene og ikke nede i en dal :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det samme skjedde med min primus på tur i helga som det skjedde med deres. Jeg fyrte den opp inne i teltet, men da det kom store flammer og hele dritten ble overtent kastet jeg meg ut av teltet med den og kastet alt jeg klarte mot en grunn bekk. Jeg traff bra, og da slukka flammen. Gikk bort til den og stengte av gassen, selve gassflaska gikk det bra med, men selve primusen ble ganske ødelagt. :) Er 2. gangen jeg bruker den, så skal prøve å klage, men vet ikke hvor lett det er når den ble nesten knust etter at jeg kasta den. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme skjedde med min primus på tur i helga som det skjedde med deres. Jeg fyrte den opp inne i teltet, men da det kom store flammer og hele dritten ble overtent kastet jeg meg ut av teltet med den og kastet alt jeg klarte mot en grunn bekk. Jeg traff bra, og da slukka flammen. Gikk bort til den og stengte av gassen, selve gassflaska gikk det bra med, men selve primusen ble ganske ødelagt. :( Er 2. gangen jeg bruker den, så skal prøve å klage, men vet ikke hvor lett det er når den ble nesten knust etter at jeg kasta den. :lol:

Farlige greier, det der..... Høres ut som at det var akkurat det samme som skjedde! Godt du fikk kastet den ut før hele teltet tok fyr ;) Det skal jo egentlig være en raklamasjonssak. Jeg brukte også min for 2. gang på denne turen, men den var kjøpt i Otta, så gidder ikke å dra opp dit for å klage :lol: Den var ikke så dyr helle.... Lykke til med klagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olaf og Carl F - Ville vært veldig interessant å vite hvilken type/modell brennere dere brukte. Jeg har brukt gassbrennere 30-40 dager hvert av de 3 siste årene uten noen problemer - og det hadde vært kjipt å få en molotov cocktail-opplevelse noen dager unna sivilisasjonen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde den akuratt samme! Var innom Obs Sport på City Syd i Tr.heim nå for 30. min siden og fikk byttet den i en ny. Veldig god service. De hadde ikke hørt om dette før, og syntes det var veldig rart, er selv litt usikker nå på om jeg vil bruke den igjen når jeg ser at din var av samme type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte netopp Strandco i Vestby. Mannen jeg snakket med hadde aldri hørt om at dette, men så han var veldig interessert i å se på den. Så han ba meg sende den inn, og så skulle jeg få en ny brenner! :D Han var i tillegg kjempehyggelig. Dette er hva jeg kaller service! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.