Vandrefalk Skrevet 18. august 2008 Skrevet 18. august 2008 Villmarksdagene i Beiarn er absolutt å anbefale! Mye fint håndverk og trivelige folk. Men en dag er egentlig nok, så utpå søndagen ble dragningen mot fjellet for sterkt og jeg fant ut at dette måtte være dagen å besøke Lurfjelltinden, kommunetopp i Bodø. Kart hadde jeg ikke, men har nettopp lest en turbeskrivelse så det ble å ta det på (den noe tvilsomme) hukommelsen.. Mellom Misvær og Oldereid går det en vei opp til ei geitsæter; Svartvassætra. Dit ble kursen satt. Like før sætra står det et lite skilt som peker mot Lurfjellhytta. Og i bakgrunnen ruver Lurfjelltinden.. Så det var nå i grunnen bare å sette i marsj! Været var jo upåklagelig, med sol fra skyfri himmel, så å gå seg vill var ikke noe tema.. NÅ sitter jeg med et kart, så jeg bedre kan referere rutevalg. Fulgte stien mot Lurfjellhytta til like nordøst for Skorrigorri-vatnet. Derfra satte jeg kursen rett mot tinden. Siktet meg inn sånn ca midt på, mellom isbreen og høyde 1026. Lettgått terreng. Opp mot selve tinden krysset jeg ei storsteinur, men den var helt grei. Litt bratt fra ura og opp på ryggen, men det var tørt og fint etter mange dager med fint vær, så det gikk også greit. Vel oppe på ryggen var resten plankekjøring.. Flott utsikt fra toppen! Returen gikk i samme trasè.. Brukte ca 2,5 timer fra jeg forlot bilen til jeg sto på toppen… Vis rapporten i Turkartet Vis større kart Siter
Carl F Skrevet 18. august 2008 Skrevet 18. august 2008 Flotte bilder, Vandrefalk!!! Spennende med turrapporter fra disse traktene Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.