Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det var meldt fint vær i Trøndelag denne lørdagen og vi bestemte oss for å sjekke ut et for oss nytt fjellområde: Sylane på grensen til Sverige. Vi kom avgårde klokka 8 og etter ca 2 timer kjøring parkerte vi bilen på den nederste parkeringsplassen ved Nedalshytta. Rundt 50 andre biler sto der allerede så vi skjønte raskt at vi ikke kom til å gå alene denne dagen.

Fra Nedalshytta går stien forsiktig oppover over myrer og gjennom bjørkeskog. Stien runder Neklumpen (1014 moh) og landskapet flater ut og blir svært behagelig og lettgått. Midt imot tårnet Bandaklumpen (1427 moh) og bak stakk en del av de høyere sylene opp. Min bedre halvdel hadde avtale om festiviteter senere samme dag så vi langet godt ut og fikk utnyttet det flate og gode underlaget. Det var godt med mennesker rundt oss og mye rein å se, en del gabbarein lyste opp i landsskapet.

Stien slynget seg inn i Sylanmassivet og vi fikk Syltjønna (1034 moh) midt i mot. Det tok litt tid før jeg skjønte at Storsylen (1762 moh) var toppen rett foran oss og at det faktisk var meningen at vi skulle kravle opp den bratte fjellsiden til venstre for toppen. På avstand så det alt for bratt og svaet ut for normal gange - og folka vi passerte så stort sett ikke ut til å være fjellklatrere. Men ettersom vi kom nærmere så jeg mange mennesker som sakte beveget seg oppover fjellsiden og jeg skjønte at dette ble brattere enn jeg hadde trodd.

På vei oppover diskuterte vi om ikke dette var brattere enn både Fanaråken fra Helgedalen og Bukkelægret. Fra tjønna går det opp ca 700 meter i løpet av ca en kilometer. Selve underlaget besto først av jord og småstein, bittelitt sva og deretter en del større stein før det går over til fast fjell når man når ryggen. Fra ryggen får man flott utsikt mot Svenskesiden og Sylbreen nedenfor. Deretter blir det bittelitt enkel klyving opp til riksrøya og til slutt til toppunktet. Aldri eksponert, aldri luftig (så sant man følger normal trasé). Fra toppen var det fenomenal utsikt i alle retninger. Jeg bet meg spesielt merke i ruta for syltraversen som jeg håper å få tatt senere i år.

Etter en liten rast satte vi kursen hjemover igjen. Brattbakken kjentes i beina på veien hjem, men det hadde vært en fenomenal tur.

Turen tok litt over 7 timer og var på 2,18 mil.

Trond Erik

post-2953-133474571275_thumb.jpg

post-2953-133474571292_thumb.jpg

post-2953-133474571316_thumb.jpg

post-2953-133474571331_thumb.jpg

post-2953-133474571363_thumb.jpg

post-2953-133474571387_thumb.jpg

post-2953-1334745714_thumb.jpg

post-2953-133474571422_thumb.jpg

post-2953-133474571465_thumb.jpg

post-2953-133474571492_thumb.jpg

post-2953-133474571527_thumb.jpg

post-2953-133474571535_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Annonse
Skrevet

Virket som en bra tur. Uvanlig mye folk?.

Var det veldig bløtt innover myrene nå?

Hvis du får anledning til å gå traversen vil du nok opplevene den som litt "freskere"

Skrevet
Virket som en bra tur. Uvanlig mye folk?.

Var det veldig bløtt innover myrene nå?

Hvis du får anledning til å gå traversen vil du nok opplevene den som litt "freskere"

Jeg regner med det var uvanlig mye folk. I starten så vi ingen, men da det flatet ut så vi flere folk foran oss på stien, og da vi kom til Syltjønna var det godt med folk som tok en pause før bakkene.

Jeg tror egentlig det var ganske tørt, men alle folkene hadde tråkket opp myrene ordentlig og dermed skapt litt mer gjørmebad her og der enn hva man kanskje kunne forvente. På myrene nede ved Nedalshytta var det lagt ut planker å gå på, så der gikk det fint og myrene ble forskånet. Men oppe på sletta var det verre og enkelte steder var gjørmelaget dypere enn Maries høye fjellsko. Så vi måtte passe på hvor vi tråkket.

Jeg håper jeg får gått traversen senere i år. Vet du om det er mulig å passere Storsylen, fortsette videre til Lillsylen og gå avslutte traversen ved å gå ned etter Nordsylen? Traversen blir jo enda lengre, men da får man virkelig traversert hele Sylmassivet.

Trond Erik

Skrevet

Jeg regner med det var uvanlig mye folk. I starten så vi ingen, men da det flatet ut så vi flere folk foran oss på stien, og da vi kom til Syltjønna var det godt med folk som tok en pause før bakkene.

Jeg tror egentlig det var ganske tørt, men alle folkene hadde tråkket opp myrene ordentlig og dermed skapt litt mer gjørmebad her og der enn hva man kanskje kunne forvente. På myrene nede ved Nedalshytta var det lagt ut planker å gå på, så der gikk det fint og myrene ble forskånet. Men oppe på sletta var det verre og enkelte steder var gjørmelaget dypere enn Maries høye fjellsko. Så vi måtte passe på hvor vi tråkket.

Jeg håper jeg får gått traversen senere i år. Vet du om det er mulig å passere Storsylen, fortsette videre til Lillsylen og gå avslutte traversen ved å gå ned etter Nordsylen? Traversen blir jo enda lengre, men da får man virkelig traversert hele Sylmassivet.

Trond Erik

Ska du ta tempelpinnaklarna också? -> http://picasaweb.google.com/thruldom/Sylarna2006/photo#5041464551558324162 dessa kräver klättring/rapellering vad jag läst men man kan ju gå runt söderöver och upp till huvudtoppen, det ska vara exponerat och smalt längs ryggen men ej klättring.

Vad jag minns av beskrivningen i STFs turbok över området så är Lillsylen till Sylstationen enkel, turens krux är väl upp mot Storsylen från S, klarar man den så är fortsättningen lätt.

EDIT: Appropos: http://www1.nrk.no/nett-tv/natur/spill/verdi/68264 video till Storsylen från norsk sida.

Skrevet
Ska du ta tempelpinnaklarna också? -> http://picasaweb.google.com/thruldom/Sylarna2006/photo#5041464551558324162 dessa kräver klättring/rapellering vad jag läst men man kan ju gå runt söderöver och upp till huvudtoppen, det ska vara exponerat och smalt längs ryggen men ej klättring.

Vad jag minns av beskrivningen i STFs turbok över området så är Lillsylen till Sylstationen enkel, turens krux är väl upp mot Storsylen från S, klarar man den så är fortsättningen lätt.

Har lagt ved et bilde som viser traseen slik jeg ser den for meg nå. Tror ikke jeg passerer Tempelet og Tempelpinnaklerne. Usikkerheten ligger i hvordan det er fra Lillsylen mot Nordsylen og ned fra denne. Har ikke lyst til å sette meg fast i fjellet. Noen som har erfaring med denne traseen?

Trond Erik

post-2953-133474572827_thumb.jpg

Skrevet

Har lagt ved et bilde som viser traseen slik jeg ser den for meg nå. Tror ikke jeg passerer Tempelet og Tempelpinnaklerne. Usikkerheten ligger i hvordan det er fra Lillsylen mot Nordsylen og ned fra denne. Har ikke lyst til å sette meg fast i fjellet. Noen som har erfaring med denne traseen?

Trond Erik

Här finns det inte kanske något svar men du kan läsa lite om den traditionella syltraversen templet-lillsylen iaf: http://www.ostersundskk.se/klattring/fjallklattring_sylarna.htm

Titta gärna på skissen och läs beskrivningen av turen "1 STORA SYLTRAVERSEN"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.