Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vurderer et par rundturer med utgangspunkt i spiterstulen, dvs to lange dagsturer..

Det jeg lurer mest på om følgende rute er mulig å gjennomføre på en lang dag..

Start: spiterstulen - stygghø-bukkehosltind Nord - over tverråbreen til lindebergtinden - videre til tverråtinden vestre - store - midtre - og ned igjen..

Er det en vel optimistisk tur selv på en laaang dag?

Er det passasjer som er spesielt vanskelige..? hvordan er det over tverråbreen? er denne grei å ferdes på? (kun to personer i "taulaget") Er det vanskelig breglepper el.?

Dag 2: Hellstugutraversen. Har lest litt om denne tidigere, men er det greit å ta de to toppene som ligger ute på breen eller har smelting de siste årene forandret forholdene her?

Takker for alle svar!

Annonse
Skrevet

Tja, disse to turene er jo en solide dagsturer ”Viking”, men du er sikkert en forholdsvis sprek tinderangler? :roll: Den første turen er ikke altfor optimistisk på en lang dag for de som har formen inntakt. Du har jo mulighet til å avbryte flere steder underveis, og spesielt ved Lindebergtind kan det jo bli aktuelt å vurdere om dere skal fortsette eller ikke.

Når det gjelder den første rundturen, er det et par steder som er klatring. Den første hindringen er hammeren mellom Nordre Bukkeholstind Ø1 (2090) og Ø2 (2085), men denne lar seg greit passere ved å runde på sørsiden, nede på Bukkeholsbreen. Bilde nr.11 i denne turrapporten fra ”Atomsilda”:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=13139

viser denne hammeren. Der kan du for øvrig lese om deres tur fra Nordre Bukkeholstind til Styggehøe. Vestryggen på Styggehø er for øvrig klyving.

Brepassasjen over mot Lindebergtind skal jeg ikke gå god for, men jeg har ikke oppfattet denne biten som spesielt sprekkete. Bregleppe kan det være ved Bukkeholsbandet, uten at jeg husker å ha sett det. :?

Det andre klatrepunket er så hammeren vest for Midtre Tverråtind (2302). Også denne kan omgåes i sørsiden, men denne omgåelsen er noe drøyere. Vi fant en forholdsvis grei omgåelse der, men jeg vet andre har rotet litt i bratte steinrøyser for å omgå denne hammeren. Klatringen på selve hammeren er ikke veldig vanskelig heller, og ikke lang. Vår omgåelse har jeg risset inn på dette bildet:

http://www.fjellforum.net/viewtopic.php?p=73683&highlight=tverr%E5tind+omg%E5elsen#73683

Dag 2: Hellstugutraversen. Har lest litt om denne tidigere, men er det greit å ta de to toppene som ligger ute på breen eller har smelting de siste årene forandret forholdene her?

Søre Hellstugubrehesten skal nåes uten altfor mye brepassasje. Mener å ha hørt at ryggen ned fra Midtre Hellstugutind kan benyttes. Ellers kan dere kanskje gå innunder sørflanken på Midtre Hellstugut. Verre er det med den Nordre hesten, som ligger omkranset av bre med sprekker her og der. Passasjen fra Søre brehest er som regel grei på våren, men nå? :) Ville ihverfall ha gått i tau…

Bilde 11 i denne turrapporten fra ”eaa” viser forholdene mellom Hellstugubrehestene i sept. 2007, og altså med lite snø på breen:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=9770&highlight=hellstugutind

Skrevet

Takk for godt svar Nils! Formen er ok, slike turer er jo også veldig vær-avhengige... går litt fortere ved tørre fine forhold en ved underkjølt regn i steinura :lol:

Ble litt skeptisk til søre ved hellstugubreen ja etter å ha sett bildene... mulig vi får ta denne siden eller vurder forholdene når vi er der i fht vær og snøforhold.

Takk skarru ha!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.