Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kære Folkens.

Jeg overvejer at købe en pulk, men er blevet gyseligt forskrækket over prisniveauet på pulke :lol:

Mit problem / glæde er, at jeg gerne vil bruge pulken til to formål. 1. Fjeldtur med kammerat og telt (fx Jotunheimen og Hardangervidda ture) på en uges tid og 2.: Til at køre ture med min snart 3 årige søn, når vi er på familietur i Norge om vinteren (altså kortere dagsture i fjeldet), hvor han sidder i pulken.

Min erfaring med pulke begrænser sig til Fjellpulkens "Barnepulk" som vi lejer på familieturene. Den fungerer perfekt med et barn (weird...), er stabil, men tung som et ondt år (11 - 12 kg, uden barn).

Derudover har jeg engang lejet en barnepulk til en tur i Jotunheimen. Her tog vi sædet ud og brugte pulken som transport pulk, hvilket også fungerede fint. Men turen var primært nedover Bygdin med en god solid is og næsten ingen sne under os. Og så er det ingen sag at trække en tung pulk.

Jeg kan se på Fjellpulkens website at meget lettere transportpulke findes ("Snerten", "Birken" og "Veteran"), men samtidig konstatere, at disse koster mange penge med både træksele og -stang, samt selve pulken :lol:

Jeg har dog lagt mærke til at en såkaldt "Paris" pulk ofte nævnes og vist bruges på fjeldture af nogle af jer, men at denne pulk IKKE har nogle trækstænger, men blot et reb? (Nogle konstruere vist selv nogle stænger, men dette er absolut ikke en mulighed med mine praktiske evner.)

Kan man fx bruge en af Fjellpulkens transportpulke til både transport og som barnepulk? (Et sæde som kan monteres)?

Findes der billigere, evt. bedre alternativer (nej, ikke rygsæk)?

Er der et brugt marked for pulke, og i givet fald hvor? (udover her på forummet)

Jeg vil ligeledes gerne kunne bruge en hund sammen med pulken indenfor de næste par år. Dette må gerne tages med i betragtning.

Jeg håber på nogle indspark fra langt mere erfarne fjeldfolk.

På forhånd tak

Jakob K

Annonse
Skrevet

Hei Jakob.

Paris-pulken er helt ypperlig til formålet som transportpulk for utstyr. Prismessig er den helt klart en meget god kandidat også.

Jeg er dog ikke helt sikker hvordan den vil egne seg til transport av barn. Paris'n er smalere, enn f.eks. produktene til Fjellpulken, i flaten som er ned mot snøen og vil vel kanskje ha lettere for å velte når den blir lastet høyt (f.eks. sittende barn) i traverser o.l. Men på flatere terreng vil den nok fungere helt fint.

Ang. sete ville jeg antagelig ha bare laget en ryggstøtte og latt barnet sitte i bunnen av pulken på f.eks. deler av et skum-underlag. Jeg har i farten kommet på et par løsninger ang. ryggstøtte, du kan gjerne få noen tips om du sender meg en PM.

Uansett vil nok Barnepulken være et langt sikrere valg beskyttelsesmessig for barnet i fjellet. På godværsdager og småturer kan en Paris vurderes etter min mening.

Dragløsninger og annet for Paris er diskutert (og avbildet) på disse linkene:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=7981&highlight=

og

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=11326&highlight=

Dragløsningen med el-rør i pvc samt tau er billig, enkel å lage, og er veldig ukomplisert å evt. reparere. Hunden min er også helt førnøyd med løsningen :lol:

Mvh

Martin

Skrevet

Barnepulk har jeg ingen erfaring med, men som det nevnes her tror jeg ikke Paris-pulken egner seg for dette formålet. Om du derimot vil ha en quick-and-dirty transportpulk til en brøkdel av prisen for en Fjellpulken-pulk, er Paris-pulken perfekt. Den veier "ingen ting" og er nesten gratis. Om du ikke skal ha stivt drag, men nøyer deg med taudrag, kommer du unna med rundt 1500 kroner og to timers sysling på stuegulvet.

For inspirasjon, se denne billedserien: http://tango.flipp.net/gronland/?p=5

Du finner mange bedre løsninger, men denne er det billigste jeg fikk til.

Skrevet

Det er ikke akkurat høysesong for brukte pulker nå ,men de finnes på www.finn.no. Trykk deg inn der, trykk på "Torget", skriv "pulk" i søkefeltet, og du vil finne noen brukte. Ellers solge sportsvarekjeden XXL Fjellpulken komplett med drag og sele for under 3000 kroner i vinter. 8):D

Skrevet

Min man har laget en egen transportpulk av tripleks og glassfiber. Den er testet kun på korte transportturer, men den funker bra for det. Dragen er kjøpt hos Fjellpulken. Den veier noe, men ikke i nærheten av 10 kg. Kanskje 6 kg?

• 5 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.