Gå til innhold
  • Bli medlem

Travers over Sylan - hvilken retning bør jeg velge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann,

Jeg planlegger å ta traversen over Sylan, og har noen spørsmål:

Bør jeg starte eller avslutte med Storsylen?

Hvor luftig er denne traversen sett i forhold til St. Dyrhaugstind, Kyrkja og Fanaråken?

Hvor lang tid må jeg beregne med start og slutt på Nedalshytta?

Mvh

Trond Erik

Annonse
Skrevet

Dette er en flott, men temmelig lang tur, som jeg har gått flere ganger.

De fleste starter nok ved Nedalshytta, går så til "nødhytta" ved Ekorrdørren og begynner så på selve ryggen, hvor man etterhvert havner på Storsylen. Turen "avslutter" imidlertid slettes ikke ved Storsylen i det det etter ca 700 høydemeter ned fra Storsylen til Syltjønna fortsatt vel er lita mil å gå igjen til Nedalshytta.

Motsatt vei er det verre å gå pga en hammer "bak" Storsylen som er vanskelig å komme seg ned i retning mot Ekordørren, men som går rimelig greit å klyve opp i retningen jeg først beskrev først.

Jeg brukte ca 12 timer i kosetempo. Imidlertid har jeg sett at man har brukt ned i 9 timer.

Fra Nedalshytta mot Ekordørren må du krysse noen elver/bekker, men disse burde ikke gi problemer.

Brukbar sti innover her, (som nødvendigvis ikke følger skiløypemerkingen)

Ved Ekordørren er det nok siste sjanse å fylle vann på en bra stund.

(Muligens er det mulighet for å ta en snarvei opp til ryggen ved å svinge oppover til venstre en "siderygg "med ukjent navn, et bra stykke før Ekordørren, men jeg aner et hakk "oppi der".)

Fra Ekordørren går man opp på selve ryggen som i begynnelsen er meget bred. Etterhvert er det noe bratt, delvis luftig, men ikke utsatt. Ikke vanskelig. Den siste delen av ryggen før hammeren opp til Storsylen er skikkelig luftig, men igjen ikke utsatt eller vanskelig.

Den siste hammeren opp til Storsylen kan klyves rett opp. Bruk litt tid så finner du lett de rette takene.

(Kun få meter). Ikke rot ut på sidene, nei.

Ned fra Storsylen skal du holde ryggen et bra stykke før du begynner å gå nedover. Hvis du begynner å redusere høyden for tidlig vil du bomme på rødmerkene. Atskillig mindre slitsomt å følge traseen til rødmerkene. (Tar på lårene nok nedover her uansett).

Grei sti fra Syltjønna og til Nedalshytta, men laaangt på slutten av dagen.

Jeg ville absolutt tatt med en god pannelykt da det begynner å bli mørkt om kveldene.

(Jeg har trengt den hver gang)

I følge GPS'en er turen ca 30km!

Absolutt en anbefalelsesverdig kremtur.

Det hadde vært artig om du kunne skrive noen ord her på forumet hva du synes om turen hvis det blir at du tar den.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.