Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Planlegger å gå opp fra Russvatn og prøve å få med oss Midtre-, Nestaustre- og Austre Surtningssue samt Surtningssuoksle. Dette innebærer kryssing av bre mellom Midtre og Nestaustre, mellom Nestaustre og Austre og mellom Austre og Surtningssuoksle. Er det noen som kan si noe om sprekkforholdene på disse delene av Surtningssubreen? Vi er flere i følge og har breerfaring, men ønsker å bære minst mulig "unødvendig" breutstyr. Planen er å følge omtrent rutevalget som er beskrevet på side 191 i "bibelen" til Morten Helgesen

Annonse
Skrevet

Min erfaring er også at strekningen mellom Surtningssuoksla (2222) og over mot punkt 2091 & Austre (2078) er forholdsvis trygg å passere uten tau. Har sett breen her temmelig avsmeltet, og ingen sprekker å se da. Breen er jo også nesten helt flat der, og har liten bevegelse i det området.

Et bilde jeg nylig hadde i fjell-quizen var nettopp fra dette strekket:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=13280

Der står jeg litt øst for Surtningssuoksle (2222). Turfølget mitt kommer ruslende nede til venstre, og ut til høyre ser du ryggen med punkt 2091. Austre (2078) er dessverre bort i tåka. Dette var tidlig på sommeren (6. juli 1996), så breen var helt snødekt og med en del nysnø også.

Derimot er det, som det også framgår av turrapporten du har linket til, langt mer sprekkete over mot Midtre (2251). Ligger det snø på breen der, anbefales absolutt tau.

• 2 uker senere...
Skrevet

( Denne meldingen gir ikke tips om breturen, men kanskje til nytte for noen som ser på området generelt) : Var på Surtningssui 9.aug 2008. Som kjent ligger surtningsbua ca 150 høydemeter under toppen. Den har vært der over 100 år - men nå er den fornyet! Helt ny hytte (visstnok ferdig 8.august - dagen før vi kom der) - men bygget helt rundt med stein så den går like fint inn i landskapet som 'gamlebui'. I hytta er det to benker og et bord. Benkene kan til nød brukes til å ligge over (men det er ingen ovn der). Takk til de som har investert i fornyelsen!

post-4882-133474575183_thumb.jpg

Skrevet
Hvis du mener den øya ute på breen ved midtre så er den målt til 7m tror jeg, men best å stikke bortom, for breen kommer jo til å smelte :D

Hehe, får se om jeg får tid til den òg :D Men per nå er nok ikke den en topp :)

Tenkte også på den toppen nordøst for Surtningssuoksle, eller er det bare et punkt?

post-3251-133474575585_thumb.jpg

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.