Gå til innhold
  • Bli medlem

Smørstabbtinder / Ringstind i pinsen

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei,

noen som har vært på Smørstabbtindene eller Ringstind nylig? Hører det skal være bra forhold, og vi har tenkt oss oppover i pinsen. Hvilke av Smørstabbtindene er mulige å nå for vanlige dødelige slik forholdene er nå? Kunne tenkt oss både Storebjørn og Store + evt. Kniven og Veslebjørn. Vi er 4 mann og vurderer å bruke tau. Hadde dere gjort det slik forholdene er nå?

Annonse
Skrevet

Var i området på lørdag, da var det skiføre helt fra Krossbu. Det virker som det meste av snøen er relativt fersk, så den forsvinner nok fort når sola får skikkelig tak... Jeg gikk på Leirbreen fra brefronten litt oppover, før jeg krysset over i retning Store Smørstabbtinden og Kniven. Nederst på breen var det ca. 30cm nysnø, og oppe i 1900-2000 meters høyde ca. 50cm. Tungt å gå, selv på brede ski med feller.

Den vanlige løypa over breen er kvistet, og følger dere denne kan dere ferdes rimelig trygt. Noen svære sprekker/groper midt oppe på breen, så pass dere hvis dere krysser over høyt oppe. Flere topper er tilgjengelige nå, men husk at det fortsatt er vinterforhold i området. Temperaturen kan være rimelig bra, men med så mye nysnø kan det være rasfare. Samtidig er toppene innhyllet i snø, men dette forsvinner vel fort hvis sola får tak.

Storebjørn og Veslebjørn bør være godt tilgjengelige nå. Saksi er noe risikabel pga. rasfare i snørenna. 2077 og Kniven er tilgjengelige, men snøen kan skape problemer på sistnevnte. Jeg gikk/klatret opp på nordsiden, og det var såpass vanskelig at jeg ikke kan anbefale den ruta om forholdene blir som de var på lørdag. Store Smørstabbtinden skal kunne bestiges greit via nordryggen, men da må dere langt nedover først (jeg forsøkte å komme over på nordryggen ved å holde ca. kote 1950 nordover fjellsiden fra Kniven/Leirbreen, men måtte gi meg på dette pga. snødekte bratte svaberg).

God tur :-)

Skrevet

Det lå riktignok noe nysnø i området, men det betyr at man ikke nødvendigvis ser at det er skare rett under. Det kan komme litt overraskende på.

Vi var 8 stykker samtidig på Store Smørstabbtind på fredag. Vi hadde gått i dårlig sikt hele dagen, men det letnet litt da vi var på toppen (så skyet det over igjen :D ). Sterk vind hele dagen. Spesielt i det bratteste henget opp var det hardt, så stegjern kan nok med fordel tas med om noen har tenkt seg opp der.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvor på breen er de store sprekkene/gropene? Hvis vi skal opp i Bjørnskardet, hvor ville du tatt av fra kvisteløypa?

Skrevet

De store sprekkformasjonene er midt oppe på breen, sånn omtrent rett ut fra Kniven/2077/Saksi. Glemte desverre å ta bilde av dem, og har ikke noen nøyaktig posisjon. De er så store at du ser dem på laaaaaang avstand, forutsatt at du ikke roter deg utpå der i tåke/snøvær. Er du breinteressert kan det være artig å utforske dette området :D

Skal du til Bjørneskard via Leirbreen har du to rimelig sikre ruter:

1. Følg kvisteløypa helt opp til like under Kalven, for så å gå østover nord for Skeii og direkte opp i skardet. Gå gjerne 50-100m inne på breen, slik at dere unngår eventuelle breglipper inn mot Skeii.

2. Ta av fra kvisteløypa på nederste breflate (litt forbi brefronten), og kryss over i retning ryggen som strekker seg vestover fra Store Smørstabbtinden (ca. 1700 moh.). Derfra langs brekanten oppover forbi Kniven, 2077 og Saksi, og opp i skardet. Også her kan det være lurt å holde seg litt ute på breen for å unngå breglippa, særlig forbi 2077 og Saksi.

NB! Dette er kun en generell ruteanbefaling. Jeg forutsetter at dere har litt breerfaring, og at nødvendig sikringsutstyr benyttes. Snødekt bre er alltid farlig, og det kan være sprekker/vannhull der du minst forventer det. Breglippas plassering kan like gjerne være 50-100 meter utpå breen som tett inn mot fjellveggen.

Gjest Anonymous
Skrevet

Takk for god input, Torgeir! Noen som har ny info om Ringstinder?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.