Gå til innhold
  • Bli medlem

En blodfersk rapport fra Rubbeheia. Kommunetopp i Iveland


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

Rubbeheia-558 moh er ikke noen K2.

Iveland er ikke verdenskjent blandt klatrere for spenstige fjell.

Iveland er verdenskjent blandt geologer for det som er nede i fjellet.

Her er en hel rekke mineraler førstegangsbeskrevet.

Iveland har massevis av spennende gruver for steingalne.

Rubbeheia er et heller stusselegt fjell.

Her kommer ingen klatrere innom,

Bare en elgjeger som kanskje tar seg en blås og setter seg ned på post.

Eller en kommunetoppsamler og hans hund...........

post-728-133474569329_thumb.jpg

post-728-133474569357_thumb.jpg

post-728-133474569792_thumb.jpg

post-728-133474569812_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

Okey! Var det fra veien inn til Kvasshammar du mener det går en sti? Har også hørt at det går en sti fra veien mellom kommunegrensa til Evje og Hornes og Frikstad. Vet du forresten hvorda veien mellom Vånne og Vegusdal er? Veldig kupert og svingete eller? Veit ikke helt hvor jeg skal sykle fra Evje, om Rubbeheia for så å bestige Dobbedalsheia i Grimstad. Irriterende at mellom hovedveiene er det sånn nesten fullførte småveier som går. Og toget stopper ikke mellom Fidje og Heresfoss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt kurant å gå opp fra Brattekleiv-området, følg veien opp til Kvasshammar. Derfra litt opp og ned og over noen myrer mot den svimlende toppen. Greit med både kart og kompass eller GPS for å navigere i det noe uryddige terrenget. Lange turen er det ikke. Alternatib rute er sydfra på merket sti til Avdagsfjellet i alle fall.

Her er noen rapporter fra denne toppen:

http://www.wwv.no/norwegian.asp?subpage=6&KommuneId=150

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du skal ta Rubbeheia på veg mellom Evje og Dobbedalsheia er vel snareste veg å sykle en 3-4 km mot Arendal.

Så ta til venstre mot Omland eller er det Åmland det heter.

Har ikke kart forran meg nå.

Forholdsvis lett veg syd for Gjegningsheii og til Rubbeheia.

Noe tett skog i starten, så litt mer åpent med myr og glissen skog.

Du går vel på GPS her ?.

Vegen mellom Vånne og Vegusdal er både kupert og svingete.

Bedre å ta tilbake på riksvegen Evje-Arendal og så ta ned ved Mjåland etter ca 6 mil.

Ikke langt fra Dobbedalsheia til Kommunetoppen i Arendal.

Du tar vel den i samme slengen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig Dag og Snilen! :D

Da tenker jeg følgende at jeg kommer østfra mot Evje dag. 1 og stikker oppom Rubbeheia fra Trekongen, blir nok en del myrløping :wink: Deretter sykle ned i Evje sentrum og overnatte på en campinghytte. Dag 2, sykle til Vegusdal (den ved hovedveien mot Arendal) så tenker jeg å sykle sydover til Sennumstad for så å dra til Søre Herefoss og ta av på en småvei til Borkedal og bestige Dobbedalsheia. Så må jeg bushe med sykkelen til veien ved Snøløsvatnet. Sykle småvei til Hemningtveitvann og ta Høgsteinsheia. Trille til veien mot Vigeland-Arendal og kystriksveien hjem til Risør :) Denne gangen blir Carl Fredrik med 8)

Se opp for flått!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.