Gå til innhold
  • Bli medlem

slettmarkpiggen og galdebergstind 5 aug. 2008


Bjørn-Even

Anbefalte innlegg

vi (Bjørn-Even, Ånund, Carl Fredrik og Sondre) dro fra Eidsbugarden klokka 10:30 i greit vær med litt lavt skydekke.
Etter en time langs Bygdin var vi ved høystakkbroa med et smil om munnen, etter som vi visste hvilken flott topp som ventet oss, skydekket var fortsatt lavt men det skulle vise seg at sikten ville bli bedre utover dagen. Etter 2 timers gange tok vi en liten pause ved oksedalen, foran oss lå slettmarkkampen ruvende som en svær koloss.
Opp til kampen brukte vi cirka en time og gledesrusen kom fort når vi så piggen foran oss.
Ånund tok en liten pause på kampen men vi andre kunne ikke vente. Vi gledet oss til å se hvordan klyvepartiene ned fra kampen kom til å være, og ikke mer en et par meter mot sør fra kampen begynte vardene nedover å dukke opp.
Først kom en skrå hylle med en liten stein midt i som man måtte åle seg over, dette gikk veldig greit uten sikring men Carl F og Ånund valgte å sikre ned. Carl hadde heldigvis tatt med tau.. Under nedstigningen fikk vi øye på noen merkelige steinformasjoner.
Ryggen opp mot piggen var brei og det tok ikke lang tid før vi var på piggen. Toppunket var litt luftig men veldig flott med utsikt i alle retninger. Vi gikk litt nedover hyllene mot eggen som fører til slettmarkhøe og tittet litt nedover. Det så greit ut, men med noen luftige og utsatte punkter.
Tilbake til kampen ble det lunsj i godværet som plutselig kom og så sto galdebergstind for tur. Vi gikk opp nordsiden over en snøfonn og så var det ikke mange meterne til toppen.
Når vi nådde toppen kom tåka over oss og vi så ikke en dritt. Ned galdebergstindens østvegg gikk vi nedover stupet og ble overrasket over at det faktisk gikk an å ta seg ned her uten å bruke sikring, helt i bunn av stupet så vi en hammer som så svært overkommelig ut.
På tilbaketuren fikk vi akt ned snøfonner på galdeberget og tok turen innom høystakka. Og vi var tilbake rundt klokka 21:00.
neste gang vi går fra torfinnsbu til eidsbugarden må østveggen opp galdeberget prøves.

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hei!! Ser at også dere har fått "blod på tann"". Ungdommelig iver så det holder...akkurat som meg,ha,ha!! Ser at dere koser dere på topptur. Kanskje vi treffes på tindene en gang!! :)

Hadde vært skikkelig kult å tatt noen turer, Atomsilda :lol: Vi kan jo bare snakkes på PM :)

Bjørn-Even: Flott skrevet! :lol: Det var en kankanes fin tur. :lol: Deilig å ha tatt Piggen! Nå er jo alle toppene i dette området tatt for min del... Men jeg har jo vært på mange av dem flere ganger allerede :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser av sporloggen at dere gikk via hyller mot nord, og ikke direkte ned østeggen (ikke veggen). Denne er bratt og har et punkt. Grad 4 kan diskuteres, men jeg slet fælt med det punktet. Nå er det jo også slik at svært mange av Jotunheimens hamre kan omgås på hylle og rennesystemer - via kortere eller lengre omveier. Østeggen går for øvrig direkte fra toppen og ned i skaret mot den vesle Østtoppen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sondre - det er ingen som tar nærbilder av en så kjip topp som Galdeberget. :?

Det er skikkelig artig med den entusiasmen og gleden dere har for å bestige disse toppene rundt Eidsbugarden. Jeg var oppom Galdeberget noen dager før dere, men opplevelsen blir liksom ikke den samme når man er medlem av konjakkgenerasjonen og er passe blasert, bortskjemt og nummen etter et antall 2k-toppbestigninger fra før av. :P For 10 år siden derimot hadde det vært ablegøyer på annethvert bilde samt obligatoriske heltebilder ved toppvarden. :D

Det fine med turrapportene fra kidsa er at de minner oss åreforkalkede medlemmer av konjakkgenerasjonen om å droppe grushauger a-la Galdeberget, drite i å samle etter en eller annen liste, og i stedet kun gå for topper som gir den noe av den samme uhemmede gleden man opplever første gang man klyver oppover en egg i Jotunheimen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fine med turrapportene fra kidsa er at de minner oss åreforkalkede medlemmer av konjakkgenerasjonen om å droppe grushauger a-la Galdeberget, drite i å samle etter en eller annen liste, og i stedet kun gå for topper som gir den noe av den samme uhemmede gleden man opplever første gang man klyver oppover en egg i Jotunheimen. :lol:

Hehe, du er inne på noe der Erik. Det er nå i august nøyaktig 15 år siden brodern og jeg var på Slettmarkpiggen, og denne turrapporten fra disse gutta ga meg assosiasjoner til vår egen tur den gang, hvor alt føltes nytt og ukjent. Da var det jo heller ikke noe internett og info rundt enhver sving om disse toppene, så man fant et kart med noen topper, og gikk.

Å drite i lister og pf’er er en befrielse ja. Godt å være ferdig med det, og i hovedsak gå etter turer som virker fine, og kan gi noe av den gleden du tenker på. Hvor turopplevelsen er aller viktigst og det ikke er så innmari viktig om man når toppen (Erik, hint: Smørstabbtinder… :-) ). Vel, gleden ved å gå i fjellet var nå der allikevel da, selv om man gikk etter lister og fikk satt et nytt kryss i margen. :D Så jeg kjenner meg meget godt igjen i turrapportene fra unggutta. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å drite i lister og pf’er er en befrielse ja. Godt å være ferdig med det, og i hovedsak gå etter turer som virker fine, og kan gi noe av den gleden du tenker på. Hvor turopplevelsen er aller viktigst og det ikke er så innmari viktig om man når toppen (Erik, hint: Smørstabbtinder… :-) ). Vel, gleden ved å gå i fjellet var nå der allikevel da, selv om man gikk etter lister og fikk satt et nytt kryss i margen. :lol: Så jeg kjenner meg meget godt igjen i turrapportene fra unggutta. :lol:

Enig! Lykken er å gå på topptur for opplevelsen av fjellet, og ikke bare for å sette kryss på en liste. Det er opplevelsen av turen det teller.

Da kan det bli aktuelt å gå en særlig flott tur flerr ganger. Fx gikk jeg i år Saksi-traversen for 2. gang, men da med skikkelig følge, hvilke ga

anledning til å få tatt noe bedre bilder (turrapport kommer seinere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flott turrapport Sondre. Jeg var på Slettmarkkampen i fjor, men fant ikke rett vei ned. Jeg gikk fra Fondsbu til Gjendebu og skulle rekke

middagen på Gjendeu, så var litt presset av klokka!

Har studert bildene dine for et fornyet angrep til neste år :-)

kom du til et 2-3 meter høyt sva? rett under det første klyvepartiet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å drite i lister og pf’er er en befrielse ja. Godt å være ferdig med det, og i hovedsak gå etter turer som virker fine, og kan gi noe av den gleden du tenker på. Hvor turopplevelsen er aller viktigst og det ikke er så innmari viktig om man når toppen (Erik, hint: Smørstabbtinder… :D )

Med noen (u)hederlige unntak så er Smørstabbtindene nettopp sånne topper man bare MÅ opp på – uansett om man har vært der før. Særlig Saksi og Skeia er skikkelige kremtopper der den uhemmede gleden og entusiasmen kicker inn. :?:

Det var kjipt å ikke komme opp på disse i fjor. Jeg hadde også to andre (og uplanlagte) toppturer i vinter der jeg ikke kom opp på 2k-topper grunnet kombinasjonen glatte sko og/eller niks isøkser og stegjern. Til vinteren skal begge klatreisøkser og stegjern være med på samtlige turer. Og Saksi og Skeia skal tas!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kom du til et 2-3 meter høyt sva? rett under det første klyvepartiet?

Jeg gikk fra varden på Slettmarkkampen, først ned en skrå hylle, deretter tv og ned et riss det var så smalt at jeg måtte sette igjen sekken min.

De nedst 2m av risset var uten tak, og der snudde jeg. Skulle rekke middagen på Gjendebu :)

Det var sikkert feil vei, men jeg kommer igjen en vakker dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk fra varden på Slettmarkkampen, først ned en skrå hylle, deretter tv og ned et riss det var så smalt at jeg måtte sette igjen sekken min.

De nedst 2m av risset var uten tak, og der snudde jeg. Skulle rekke middagen på Gjendebu :(

Det var sikkert feil vei, men jeg kommer igjen en vakker dag.

Da var du på riktig vei ned, Bjarne :) Mener å huske at vi gikk slik du beskriver det.... Se bildet av meg som går ned hylla på skrå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen tilbake neste år, Bjarne! :D En tøffing som deg kommer seg lett opp på Slettmarkpiggen, gled deg :D

Ja, skjønner det. Men neste gang vil jeg gå fra Gjendebu. Det er kortere vei, og det blir mer tid på fjellet :wink:

Jeg har tenkt på en snarvei: Ta av mot S ved Veslådalsbue og gå opp Slettmark-kampen 500m V for brekanten (gikk ned dér i fjor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spreke er dere som går så mange turer! Har for min del enda ikke vært på noen som helst Slettmarktopper, men Galdeberg vekker et par minner. Kort etter Sjogholstind var jeg der i tåke. Sola var like over, men tåka løste seg aldri opp. Men jeg følte gryende storform. Det var tider det! Lenge til arbeidslivet skulle få has på meg, og jeg følte det som om jeg hadde vinger i forhold til tidligere. Da er toppturlivet herlig!

Mer dramatisk var det med folkehøyskolen for drøye 10 år siden da samojeden til læreren forsvant utfor stupet på 1950-toppen! Vi besteg toppen i uforsvarlig vær er nå min mening. Vi aksepterte etterhvert at Paco var død, men utpå natta kom han jammen tilbake til snøhula vår som lå langt innover på andre sida av den merka ruta til Gjendebu. Bikkja må ha falt på bratt, myk snø og har sikkert labba ned til Bygdin og gått opp igjen i spora våre fra dagen før. Akkurat den historia er litt søt :)

Slettmarkpiggen står ganske høyt på ønskelista mi nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.