Gå til innhold
  • Bli medlem

Slettmarkshøer-Langedalstind-Svartdalspigger i slaps og sol 9.aug.2008

Atomsilda

Anbefalte innlegg

Uansett om det var dårlige værmeldinger bestemt askogoll og jeg at vi ville på topptur. Målet denne gangen var som før,- abisiøst. Vi skulle begynne med Slettmarkshøer, forsette videre med Søre Langdalstinder, Mesmogtind og tilbake og opp på Langedalstinden og avslutte med alle Svartdalspiggene. En laaang tur som bør gås under fine forhold. Det ble det ikke denne dagen og vis bestemte oss for å droppe de Søre Langedalstindene og Mesmogtind.

Ved Gjendesheim traff vi igjen, helt tilfeldig, Turid og Arne fra Tinderangling.no som også skulle på tur. De skulle inn Svartdalen til Vestre Leirungstind og noen av Knutsholstindene. Kjempetrivelig med en prat med dem som har vært myyyyye på tur!! Turen begynte dårlig. Skikkelig regnvær og snø på toppene. Et feil veivalg, selv om GPS´n fortalte det rette, gjorde at vi krysset elva på feil bro og dette resulterte i at vi måtte krysse et par elver før vi igjen var på rett sti på rett side av elva...å krysse disse elvene på våte steiner er farlig....Etterhvert kom vi over på rett plass, og begynte stigningen oppover mot Slettmarkshøe. Været var ufyselig og det ville bli en lang dag... :roll:

Stigningene gikk raskt unna med askogvoll først i bakkene. Det lå 10cm våt nysnø da vi nærmet oss 2000m og var en meget stor kontrast til hvordan været hadde vært for bare en uke siden. Var på Kyrkja i blikkstille og 25 grader i shorts...langt fra det idag ja. :D En ting er iallfall bra med all denne tinderanglingen. Synes jeg kommer raskt opp til 2000m og det må være et godt tegn!! Sikten var dårlig og ikke lett å få noen bilder idet hele tatt til tider oppe på Slettmarkhøene. Glimtvis ble det noen sprekker som gjorde at vi så hvor vi gikk. GPS er greit å ha! Ser man i boka over topper over 2000m i Norge, ser man at det er en gul trekant ned fra Slettmarkhøe. Det er helt riktig!!! Denne dagen med de forholdene var det ikke trivelig på eggen ned derfra. Våt snysnø gjorde det glatt og utrivelig og askogvoll mente han nesten fikk julestemning der opp i snøen...for snøbyger fikk vi også noen av. 9 august!!! Stusselige greier. Vi skimtet også kandidattoppen lenger borte på eggen og jeg ville gjerne ha med meg den! Askogvoll var litt lunken til dette, men fikk nå lurt han med opp på den. Vi gikk litt ned i ura fra eggen nord for denne og så bratt klyving opp! Fin 10meters topp dette!

Morten har også satt opp en trekant som markerer svært løs ur ned mot bandet mellom Slettmarkshøe og Søre Svartdalspigg. Helt riktig. Guffent ned her,- spesielt ved våte forhold. Vel nede var vi rimelig glade og fornøyde. Været hadde blitt bedre også. Det var noe varmere og sola tittet fram enkelte ganger. Etter en pause startet klyvingen opp mot den Søre Svartdalspiggen. En gul trekant her er også på sin plass her. Litt vanskelig med rett rutevalg og noe mosegrodde sva,- gjorde klyvingen litt utfordrende og ekkel. Opp kom vi og så den flotte Langdalstinden sørøst for oss. Etter en kort pause med cola og mat gikk vi ca 50 høydemetere ned i skaret og økte pulsen oppover de ca 200 høydemeterne opp til toppen. Mesmogtind kom nærme nå,- og jeg er vel glad vi ikke skulle opp der denne dagen. Den får vi heller ta sammen med de Søre Langedalstindene og Kvitskardtind en annen gang.

Nå bedret været seg betraktlig og snøen var borte på Svartdalspiggene. Vi gledet oss til turen over ryggen her. En artig rygg med noe klyving enkelte plasser. Flottere utsikt enn det er på Store Svartdalspiggen skal man lete lenge etter. Kommer høyt opp på min liste iallefall. Vel framme på Nørdre Svartdalspiggen kom vi etter 10 timer. Turen ned til Gjendesheim synes vi var lang,- og vi brukte vel ca. 2,5 timer ned. Totalt altså 12,5 timer og ca 2350 høydemetere og 26km gjorde oss rimelig slitne i knea. 8 nye topper med den 10metringen på ryggen sørøst for Slettmarkshøe. En flott tur over mange topper med alt slags vær som anbefales....dog ikke i regn og slaps. På Gjendesheim traff vi igjen Turid og Arne . Toppturer og erfaringer ble diskutert over et glass øl og vi ønsket dem lykke til videre med prosjektet deres!

post-2015-133474568747_thumb.jpg

post-2015-133474568752_thumb.jpg

post-2015-133474568759_thumb.jpg

post-2015-133474568765_thumb.jpg

post-2015-133474568771_thumb.jpg

post-2015-133474568777_thumb.jpg

post-2015-133474568782_thumb.jpg

post-2015-133474568788_thumb.jpg

post-2015-133474568793_thumb.jpg

post-2015-1334745688_thumb.jpg

post-2015-133474568804_thumb.jpg

post-2015-13347456881_thumb.jpg

post-2015-133474568816_thumb.jpg

post-2015-133474568822_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff, mange av de bildene ga meg rett og slett dårlige følelser! Mange grøsne og kalde minner ble vekt til live her gitt.. selv om det var noen fine bilder av Mesmogtind der, så hater jeg den snøen! Kan ikke si det nok ganger i dag, bare er gretten nå!

Men gøy å se bilder fra et område jeg ikke har bilder fra selv, og det er jo et veldig fint område dere har besøkt her da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlige værmeldinger kan man trygt si at det var. Jeg må innrømme at jeg var skeptisk da jeg hadde en siste samtale med atomsilda på fredag klokken 21.00, hvor jeg ringte og egentlig ville si at jeg var ikke så gæle keen å gå på grunn av værvarselet som var på yr.no.. Av og til er det greit å bli overtalt til å bli med på tur, fordi at da får man som oftest opplevelser man ikke forventer (sist gang jeg dro på tur i dårlig vær var da vi brøt på hestedalshøgde), men heldivis ble det bedre denne gangen her.. :D

Måtte gå litt i dybden etter motivasjon da vi stod på Gjendebu klar for avmarsj i det jeg ser at en kraftig regnskur kommer nedover dalen, og ikke minst da vi går gjennom myr, kratt og elver for å komme til stien igjen ca en halvime etter start. Det er vell ingen som vil påstå at man ikke fryser når man er gjennomvåt etter en halvtime og har tolv timer gange igjen :roll:

Men uansett. Skyene åpnet seg etter ca 6 timer, og halve turen gjennomføres med god utsikt, godt underlag og godt humør. "Den som inte våger, inte vinner" heter det, og hadde jeg ikke svart ja til å bli med fredag, hadde jeg ikke fått opplevd den fantastiske utsikten man kan få fra Svartdalspiggan :D

Takk for årets første høst/vinter/sommer tur :lol: (årstidene i den rekkefølgen de ble presentert for oss lørdag 9. august)

Alex

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, jeg er enig med Mayhassen at det er bedritent med våt nysnø. Både på ski og på steiner :P Men så ut som dere fikk en fin tur, tenker på nesten samme turen neste år. Slettmarkhøer-Svartdalspiggane-Gjendebu. Gleder meg, håper bare på litt andre forhold. Ble litt overrasket da jeg var på Slettmarkpiggen her om dagen at nedgangen mot Slettmarkhø ikke virket så bratt som grad 5. Slik SÅ det bare ut, og det er ofte lettest å klatre opp. Den må prøves, men sikkert lurt med tau :wink:

Takk for fine bilder og beskrivelse, så får vi krysse fingrene for godvær til uka. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Ja dere er jammen fulle av iver og tæl! Om jeg en gang treffer dere på en topp, noe jeg synes ville være svært hyggelig, håper jeg dere er på vei i motsatt retning i forhold til meg ;) Dere må være uhyggelig spreke! Tenk å ha sånt driv og disiplin til tross for været...

Jeg hadde høyst sannsynlig manglet mot og motivasjon, kunne kanskje gått med på Rasletind eller noe lignende for treningas skyld da.

Da jeg var på Søre Svartdalspigg og Langedalstind med Morten, eaa og Terje i september 2006 gjorde ikke den gule trekanten opp mot Søre Svartdalspiggen spesielt inntrykk på meg, men det er mange andre gule trekanter som har gjort det. Trur ikke nedgangen fra Slettmarkhø er noe for meg :)

Svartdalspiggene har jeg ellers veldig gode minner fra. Blant annet har jeg overnattet på Nordre for fire år siden. Storkoste meg da, ja jeg somla så mye på morran med overlegg at jeg ikke rakk båten fra Gjendebu. Men det var for fint den morgenen til å haste nedover.

Synes egentlig Nordre har den fineste utsikten pga at man ser Gjende så bra, selv om den beste Gjendeutsikten jeg har hatt er fra kanten av Svartdalsoksli på kanten mot Vesleådalen. Men Store har jo eksepsjonell utsikt mot Mesmogtind, Langedalstind og breen under, det er vel Svartdalsbreen? Herlige topper!

Sjøl om jeg ikke liker å være på topper i sånt vær blir det jo stemningsfulle bilder av det, ikke minst når sola bryter litt gjennom. Da kan selv jeg som bare vil ha strøkent vær bli fornøyd for en stakket stund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt overrasket da jeg var på Slettmarkpiggen her om dagen at nedgangen mot Slettmarkhø ikke virket så bratt som grad 5. Slik SÅ det bare ut, og det er ofte lettest å klatre opp. Den må prøves, men sikkert lurt med tau :)

Du ser jo langt fra hele veien ned til skaret fra Slettmarkpiggen. Det aller enkleste er vel tau og rappell ned om festene er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke gått der. I følge føreren er det et kort 5'er dieder e.l. i bunn av 2. / øvre seksjon. For øvrig mest på 3-tallet. Har veldig lyst til å gå den traversen en gang. Vi kan jo ta en tur neste år eller året etter der. Når man er så dårlig til å klatre som meg, så er slike turer best sammen med noen som er bedre, eller å gå motsatt vei og kjenne litt på klatringen v.h.a. topptau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbudet, Morten :) Når jeg og gutta får tatt et skikkelig klatrekurs neste år hadde det vært morsomt å fått følge av deg og kanskje andre her på forum på noen turer :D Har tenkt selv på den traversen, når Svartdalspiggene+Slettmarkhø er i boks hadde det vært moro å se nærmere på klatringen opp til piggen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbudet, Morten :D Når jeg og gutta får tatt et skikkelig klatrekurs neste år hadde det vært morsomt å fått følge av deg og kanskje andre her på forum på noen turer 8) Har tenkt selv på den traversen, når Svartdalspiggene+Slettmarkhø er i boks hadde det vært moro å se nærmere på klatringen opp til piggen :)

Denne traversen virker jo sinnsykt kul :) Jeg er med når vi kan klatre ordentlig :D Når jeg så denne ryggen fra Slettmarkhøe var det fristende å begynne rett på, men visste innerst inne at sikring var nødvendig :)

post-3891-133474573818_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja, husker at det var en del glatt lav nedover, men så langt jeg kunne se var det greie tak. Kunne liksom ikke skjønne hvor det vanskelige stedet var, men så det sikkert ikke :?

Et bilde her på forumet viser jo litt hvordan terreng fortoner seg mellom Slettmarkhø og Slettmarkpiggen:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=9625

Er to store ”trinn” med bratt lende der. Det øverste som ses på deres bilde Carl F/500fjell, og et lenger ned mot laveste mellom disse to toppene.

Etter hva jeg skjønne, er det nok der du har satt den røde ringen at 5'er klatringen er "500fjell". :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.