Carl F Skrevet 10. august 2008 Skrevet 10. august 2008 Klokka ringte 08.45 og etter å ha spist en god frokost la vi (Bjørn-Even, Sondre, Frigg og jeg) i vei fra førstnevntes hytte en time senere. Etter noen harde turer dagene før, følte faren til Sondre for en hviledag, men vi gutta måtte på tur Dette skulle blir vår første tur på 2-K-topper uten voksne. Skydekket lå lavt (ca. 1600 m), men vi gikk oppover Mjølkedøla i håp om oppklarning utover dagen. Tempoet var bra, svetten rant og etter en drøy times gange stod vi i sørenden av St. Mjølkedalsvatnet med Mjølkedalsbreen midt i mot. Et fantasisk skue! Vi fortsatte på den T-merkede stien, før vi krysset den lille elven fra vann 1436 og fulgte nordenden av vannet inn til foten av breen. Landskapet her bærer preg av isens arbeid; mye småstein, grus og sleipe berg. Vi merket med en gang det kalde gufset fra breen da vi satte oss ned for dagens første pause. En brødskive og litt sjokkis ble fortært. Mer ble det ikke tid til, for vi var ville etter å komme oss opp i høyden! Nedenfra ser Mjølkedalspiggen ganske heavy ut; en bratt og flott rygg med noen få klyvepunkter var det vi hadde lest på forhånd. Noe somskulle vise seg å stemme ved å legge på litt til...... Vi hadde nå gått 2 og en halv time, og var på vei oppover på ryggen. Skylaget ble høyere og høyere, og utsikten utover breen var fantastisk! Det var jevnt bratt, men ikke noen utsatte punkter hittil. Omtrent halvveis oppe på ryggen fant vi noen flotte renner som vi kløyv opp. På ca. 1700 meters høyde begynte steinene å bli litt sleipe. Tydelig at det hadde regnet her.... Etter å ha forsert en hammer og litt småklyning til, stod vi endelig på toppen av Søre Mjølkedalspiggen; en artig topp! Langt borte på andre siden av breen kunne vi så vidt skimte Uranostind og Slingsbytind, mens Sagi stakk opp av skyene bak. Da vi så dette fikk alle sammen et sinnsykt kick!! Vi hadde avtalt med faren at vi bare skulle gå på Piggen, men det vi så foran oss var helt sinnsykt Sondre tok fram mobilen og skrev en melding hvor han ba pent om at vi skulle få lov til å fortsette videre. "Kjære pappa! Været er bra og Sagi ligger og venter på oss! Kan du være så snill å la oss gå dit?" Svaret vi fikk var: "Det er greit, bare det ikke er brattere og mer utsatt en Hjelledalstind (som vi var på dagen før)!" Vi ble helt "ruset" og fortsatte fra Søre og bortover eggen mot Piggen. Vi så den ikke helt klart, men kunne skimte konturene oppe i skyene. Da eggen var passert, kom noe overraskende på oss! En ganske heavy hammer Vi hadde lest både i Bibelen og i håndboka til Thommessen, og begge steder var det omtalt som bratt klyving (klyves rett på). Ingen gul trekant heller. Vi satte fra oss bikkja og begynte å klyve oppover. Sondre kom seg greit opp etter en liten stund, mens Bjørn-Even og jeg slet litt mer. Til slutt kom Bj.-Even seg opp, men jeg hadde ikke sjans. Til slutt tok jeg av meg sekken, hev den opp til dem og konsentrerte meg! Jeg klamtret meg rundt steinen og ved hjelp av Bj.-Evens hånd kom jeg meg opp. Et glipptak her ville ikke vært bra Bak meg var det laaangt ned i breen!!Denne hammeren fortjener en GUL TREKANT!! På grensen til KLATRING!!! Noen andre som har gått her?? Hva er deres mening om dette stedet?? Videre var det enkelt over raudberg til toppen. En utrolig følelse når jeg klarte å mestre dette. Det nesten umulige var mulig :D Vi hadde fin utsikt fra toppen og ned i Skogadalen. Men vi ble her ikke lenge. Lysten på å utforske klyvepunktet ned fra Piggen i retning Sagi var stor, og vi gutta var litt usikre på hva som ventet oss. "Når den sinnsyke hammeren ikke var trekant, hva var det som kom nå? Et 10 meter høyt stup??", tenkte vi. Men da vi så veien ned fikk vi oss en overraskelse... Dette var jo ikke noe vanskelig. Det var jo bare å fire seg ned på gode tak, så i løpet av ett minutt var alle tre nede... I ren "Sagi-rus" fortsatte vi bortover mot toppen. Vi rundet den lille navnløse knatten før vi for alvor begynte på oppstigningen til Sagi. Her var det bratt med MYE løs stein. Ikke rarte Atomsilda var litt uheldig her!! Hvordan går det forresten?? På toppen av Sagi (2040) var vi sinnsykt glade. En drøm hadde gått i oppfyllelse. Ikke var den ekstremt vanskelig å bestige heller..... Akkurat passe som førstegangs-alene-2K-tur uten en voksen. Vi så bortover på Midtre og Nørdre Sagi. Kunne skimte den smale eggen der borte... Vi gikk bort på de små høydene i retning Midtre for å få klatrepunkte i nærmere øyesyn. Utrolig morsomt og spennende å se denne eggen!! Det er alledre bestemt at denne skal traverseres neste sommer!! Vi gleder oss!!! Etter litt energi, i form av fruktnøtt, begynte vi på returen. Halvveis nede i ura skjedde det noe!! Jeg gikk foran, med Sondre rett bak. Plutselig løser han ut en sinnsykt stor stein som lander akkurat det jeg har foten min. Heldigvis klarer jeg å reagere på ren refleks slik at beinet blir flyttet ett tidel før steinen lander : Hvis jeg ikke hadde reagert, hadde beinet mitt blitt knust Vi, spesielt jeg, var lite lysten på å gå oppom Piggen igjen. Ville helst unngå klatringen/klyvingen på vei ned!! Dessuten så det ut som at det skulle komme et sinnsykt uvær fra vest. Vi rundet Piggen i vestsiden. Her var det bratt og mye løst. Men vi kom oss opp til Frigg. Det siste bratte partiet var på snø. Her hadde jeg turens høyeste puls: 195. En kombinasjon av bratthet, tempo og konsentrasjon var "utløseren". Da vi begynte på nedfarten fra S.-Piggen kom det fryktede været! Det begynte å sludde og regne om hverandre. Vi var litt ekstra forsiktige mht. glatte steiner. Men det gikk overraskende bra, og vips! så var vi nede igjen ved Mjølkedalsvatnet!! Vi hadde klart det :D Nå gjenstod bare sjarmøretappen. Vi valgte å gå en litt annen vei tilbake. Vi krysset vannet i nordenden og fulgte vestsiden nedover, forbi vann 1293 og 1288, før vi kom ned ved fossen og inn på stien ned til Eidsbugarden.Harde fakta 30 km 10 timer 7 min 1650 høydemetre Ved hytta ble det en dukkert i bekken, før Trøndersodd stod på menyen. Det ble køying relativt kort tid etter middag. Nye topper skulle bestiges dagen etter!! Takker for turen, gutter!! Vis rapporten i Turkartet Vis større kart Siter
500fjell Skrevet 10. august 2008 Skrevet 10. august 2008 Tusen takk for turen/turene gutta! Dette var en nytelse å lese Carl Fredrik, lever meg tilbake til turen. En morsom variant, tror dette ikke er en veldig vanlig vei å gå på Piggen og Sagi Glad den steinen ikke traff foten din, det hadde nok ødelagt resten av løpsesongen din. Pass på løs ur mot Sagi Søndre (synes ruta opp her fortjener "løs-ur-trekant" i Bibelen)! Synd det var litt dårlig fotolys denne dagen Gleder meg til Sagi traversen neste sommer, er spent på om sikring er nødvendig. Så ikke altfor avskrekkende Legger ved noen GPS-tracks: Siter
Mayhassen Skrevet 10. august 2008 Skrevet 10. august 2008 Ja, det er godt å kjenne mestringsfølelsen etter å ha "besteget" en hammer el lignende. Virket som dere hadde humøret i behold, til tross for været, ikke gøy å gå i våt ur. Når kommer rapporten fra Uranos da? Dere snakket jo ikke lite om den toppen for noen måneder siden, eller har dette været, som for meg, ødelagt mange planer? Sitter her rett og slett litt grinete nå og tenker på snøen som har kommet Siter
Carl F Skrevet 10. august 2008 Forfatter Skrevet 10. august 2008 Vi hadde humøret i behold. Det regnet ikke hele tiden. Uranosryggen og Sagi-eggen + Langeskavltind skal tas neste sommer. Kjedelig med snø På fredag snødde det på Kvassryggen og Eggen... Håper det blir fint vær til helgen. Da står Skarvflytindane ++ for tur Siter
500fjell Skrevet 10. august 2008 Skrevet 10. august 2008 Uranosryggen+Sagiryggen rapport kommer neste år, tenker en tilnærmet lik tur du og Håvard hadde her om dagen. Tenker oss opp til helgen for å gå et par traverser i Leirungsdalen, du er ikke alene som sutrer over usikre værmeldinger Siter
Mayhassen Skrevet 10. august 2008 Skrevet 10. august 2008 Da skal du ikke se bort i fra at vi treffes, kommer muligens til å surre borti der selv, vi krysser fingre for godt vær Siter
Bjørn-Even Skrevet 10. august 2008 Skrevet 10. august 2008 neste sommer må det bli uranoseggen i kombinasjon med toppene rundt breen. jeg krysser fingerne jeg og. ingenting er så skuffende som å våkne opp til grå skyer Siter
Nils Skrevet 11. august 2008 Skrevet 11. august 2008 Flott gutter! Moro å lese om slik entusiasme og glede til fjells! Bra at dere får formidlet mye av de følelsene dere har underveis. Tinderangling er gøy, og dere så virkelig ut til å ha det alle tiders tross ruskevær. Tror ikke jeg hadde klart å være så positiv i det været. Er altfor kresen til kravet om sikt og fravær av regn. Da eggen var passert, kom noe overraskende på oss! En ganske heavy hammer Vi hadde lest både i Bibelen og i håndboka til Thommessen, og begge steder var det omtalt som bratt klyving (klyves rett på). Ingen gul trekant heller. Vi satte fra oss bikkja og begynte å klyve oppover. Sondre kom seg greit opp etter en liten stund, mens Bjørn-Even og jeg slet litt mer. Til slutt kom Bj.-Even seg opp, men jeg hadde ikke sjans. Til slutt tok jeg av meg sekken, hev den opp til dem og konsentrerte meg! Jeg klamtret meg rundt steinen og ved hjelp av Bj.-Evens hånd kom jeg meg opp. Et glipptak her ville ikke vært bra Bak meg var det laaangt ned i breen!!Denne hammeren fortjener en GUL TREKANT!! På grensen til KLATRING!!! Noen andre som har gått her?? Hva er deres mening om dette stedet?? Ja, vi gikk ganske nøyaktig samme rute som dere til og med sørtoppen på Sagi i 2004: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=1525&highlight=sagi Denne hammeren før Mjølkedalspiggen opplevde ikke vi som så vrien. Nederst rundet vi det første bratte partiet til venstre (i vestsiden), så grei klyving opp på ryggen igjen, før et lite opptak på noen meter. Dette lille opptaket ser jeg er det samme som jeg la ut et bilde fra i en annen tråd for en stund siden: Bildet fra deres turrapport, ”Klyving.jpg”: https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=13432 er tatt fra samme sted som dette, som jeg la ut 8. okt. 2004: https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldPid=14022&highlight=mj%F8lkedalspiggen#14022 (Står litt mer om sørryggen til Mjølkedalspiggen i denne tråden). Lett å kjenne igjen steinnabben bak Carl F. sin gule sekk på deres bilde. Klyvingen opp mot Mjølkedalspiggen fra sør er nok gul-trekant-kandidat, ja. Litt vanskelig å si nå, 4 år etter. Mener vi ikke følte det så veldig luftig opp der, og at klyvingen var morsom og enkel… Lysten på å utforske klyvepunktet ned fra Piggen i retning Sagi var stor, og vi gutta var litt usikre på hva som ventet oss. "Når den sinnsyke hammeren ikke var trekant, hva var det som kom nå? Et 10 meter høyt stup??", tenkte vi. Men da vi så veien ned fikk vi oss en overraskelse... Dette var jo ikke noe vanskelig. Det var jo bare å fire seg ned på gode tak, så i løpet av ett minutt var alle tre nede... Derimot ser det ut som dere traff på en lettere rute ned fra Mjølkedalspiggen, i retning Sagi. Her måtte vi lete litt, før vi fant trinnene ned skrenten som det er bilde av i min turrapport ovenfor. Klyvingen ned der syntes vi var mer bratt og krevde mer konsentrasjon enn sørryggen på Mjølkedalspiggen. Nok engang ser man hvor forskjellig utfordringene i fjellet oppleves. Selv om man går nøyaktig samme vei, kan opplevelsen av punktet være temmelig forskjellig. Siter
Bjørn-Even Skrevet 11. august 2008 Skrevet 11. august 2008 jeg tror vi tok samme rute ned fra mjølkedalspiggen mot sagi, bildet vårt er tatt litt til venstre for klyve-stedet, og jeg kjente igjen bildet fra turrapporten deres. men jeg synes merkelig nok at denne var lettere og mindre luftig enn klyvepartiet opp til mjølkedalspiggen. Siter
Carl F Skrevet 11. august 2008 Forfatter Skrevet 11. august 2008 Flott gutter! Moro å lese om slik entusiasme og glede til fjells! Bra at dere får formidlet mye av de følelsene dere har underveis. Tinderangling er gøy, og dere så virkelig ut til å ha det alle tiders tross ruskevær. Tror ikke jeg hadde klart å være så positiv i det været. Er altfor kresen til kravet om sikt og fravær av regn. Takker for fine ord, Nils! Ja, vi klarte å holde motet oppe! Bare det å være i fjellet gjør oss alle glade Klyvingen opp mot Mjølkedalspiggen fra sør er nok gul-trekant-kandidat, ja. Litt vanskelig å si nå, 4 år etter. Mener vi ikke følte det så veldig luftig opp der, og at klyvingen var morsom og enkel… Dette er vel kanskje noe Morten kan merke seg når han lager oppdaterte utgaver av Bibelen Derimot ser det ut som dere traff på en lettere rute ned fra Mjølkedalspiggen, i retning Sagi. Her måtte vi lete litt, før vi fant trinnene ned skrenten som det er bilde av i min turrapport ovenfor. Klyvingen ned der syntes vi var mer bratt og krevde mer konsentrasjon enn sørryggen på Mjølkedalspiggen. Nok engang ser man hvor forskjellig utfordringene i fjellet oppleves. Selv om man går nøyaktig samme vei, kan opplevelsen av punktet være temmelig forskjellig. Ja, man opplever like passasjer forskjellig. Kanskje det har noe å si med været og litt sleipe steiner Følte i alle fall at punktet før Piggen var vanskeligst. Veien ned fra Piggen fant vi med en gang, men har man først begynt å rote litt med veien, som dere gjorde, tar det fort litt tid før den riktige blir funnet Siter
morten Skrevet 11. august 2008 Skrevet 11. august 2008 Takk for fin rapport. Trekantmerkingen er nok ikke 100% vanntett nei. Blir nok ikke det i neste utgave heller, men noe bedre kan den jo bli Siter
Carl F Skrevet 11. august 2008 Forfatter Skrevet 11. august 2008 Takk for fin rapport. Trekantmerkingen er nok ikke 100% vanntett nei. Blir nok ikke det i neste utgave heller, men noe bedre kan den jo bli Takk for hyggelig tilbakemelding Den er grei! Vi har jo forskjellige oppfatninger av hva som fortjener GUL TREKANT Men er dette mulig: striple en alternativ ruten i vestsiden på Mjølkedalspiggen og få inn en LØS UR TREKANT her?? Kanskje en løs ur trekant under Sagi også Atomsilda brakk jo ribbein her, og jeg holdte på å knuse beinet Siter
Håvard Skrevet 11. august 2008 Skrevet 11. august 2008 Kanskje en løs ur trekant under Sagi også Atomsilda brakk jo ribbein her, og jeg holdte på å knuse beinet Tøv, ingen Gul/løs ur 3kant der!!! Atomsilda er som meg, kun gammal og skjør Siter
500fjell Skrevet 11. august 2008 Skrevet 11. august 2008 Ura i S. Sagi var mye mer laus enn f. eks vestflanken i Uranos! Siter
morten Skrevet 11. august 2008 Skrevet 11. august 2008 Hvor gikk dere på Sagi S. Hadde lest Thommessen på forhånd og var forberedet, men ikke så mye som en stein vaklet. Skal tenke ekstra på det neste gang. Omgåelser stiples kun unntaksvis inn da de finnes i hopetall og som regel er "noe dritt". Følg rygg vær trygg. Det er primært omgåelser av typen rød trekant hvor flere har benyttet omtrent samme trasé som tegnes inn. Ellers ville kartet blitt overflodet av ruter. Synes det er nok streker på kartene som det er Målet er jo uansett bare å skissere opp noen vanlige og mulige traséer. Det vil alltid være en drøss med andre varianter. Siter
Carl F Skrevet 11. august 2008 Forfatter Skrevet 11. august 2008 Tøv, ingen Gul/løs ur 3kant der!!! Atomsilda er som meg, kun gammal og skjør He he Ok da....er med på den, Håvard Siter
Carl F Skrevet 11. august 2008 Forfatter Skrevet 11. august 2008 Her er ruta vi gikk, Morten Sinnsykt mye løst her... Dette er "normalveien" for de som kommer fra eller skal til Piggen... I alle fall i følge både Thommessen og din Bibel Kan du huske hvor du/dere gikk? Evnt. hvordan dere opplevde dette?? Noen andre som har meninger om denne strekningen?? Siter
morten Skrevet 11. august 2008 Skrevet 11. august 2008 I grove trekk samme vei som dere, var tidvis ut mot kanten på høyre side, men mener å huske vi dro en tanke mer mot venstre i øvre del. Skal vel tilbake en gang i år eller neste år, skal tenke ekstra godt over det da Siter
Nils Skrevet 12. august 2008 Skrevet 12. august 2008 Her er ruta vi gikk, Morten Sinnsykt mye løst her... Dette er "normalveien" for de som kommer fra eller skal til Piggen... I alle fall i følge både Thommessen og din Bibel Kan du huske hvor du/dere gikk? Evnt. hvordan dere opplevde dette?? Noen andre som har meninger om denne strekningen?? Vi gikk opp slik som stipulert på GPS-tracken ”500fjell” la ut, dvs den øverste av strekene som går langs med breen på nordsiden. Vi holdt hele veien opp ganske langt mot høyre (nord/øst). Vi opplevde ikke denne ura som noe spesielt løs i forhold til mange andre steinrøyser vi har gått. Ned igjen gikk vi lang mot vest, dvs tok ned ura rett mot sør først, så mer SV og kom ned på den nordvestlige kanten på Mjølkedalsbreen (mellom Uraknatten og Sagi). Vi skulle jo følge vestflanken på Sagi for å gå på dens nordtopper fra nord… Har litt mer minner om løs ur der vi gikk ned, men heller ikke da noe plagsomt løst. Siter
Carl F Skrevet 12. august 2008 Forfatter Skrevet 12. august 2008 Vi opplevde ikke denne ura som noe spesielt løs i forhold til mange andre steinrøyser vi har gått. Dere er jo litt mer erfarne enn oss og har gått sinnsykt mange topper og ruter, så det skulle jo bare mangle. Denne ruta kan vel ikke sammenliknes med rennene opp Austre Torfinnstind mht. løs ut, steinsprang osv. Siter
oyvindbr Skrevet 20. august 2008 Skrevet 20. august 2008 Bra artikkel Carl F! Synd med været da, men dere har heldigvis litt bedre holdninger enn med når det gjelder det Skulle vært interessant å se litt nærmere på den gule trekantkandidaten deres. Jeg derimot syntes det var forferdelig ned fra Mjølkedalspiggen til bandet mot Søre Sagi. Måtte bli geleida av noen fjellgeiter på hver side som sa fra hvor jeg skulle sette hender og føtter. Jeg har ikke verdens beste motorikk, i tillegg er jeg stor og tung også. Det er bare å innrømme at jeg ikke er noe flink på sånne partier. Skulle vært gøy å vært det! Da får man denne herlige mestringsfølelsen du skriver om. Ellers var det ekkelt med den store steinen som nesten traff foten din. Steinur er skummelt. Jeg var jo nesten på fortvilelsens rand for snart en måned siden på vei ned fra ryggen et stykke vest for de vestre Tverrbotntindan. Foretrekker skiføre sjøl om jeg ikke er flink da heller. Vi får håpe at høsten etterhvert blir bra værmessig da! Helt enig med Bjørn-Evens mening om hvordan det er å våkne opp til gråvær og regn. God turhøst! Siter
Carl F Skrevet 20. august 2008 Forfatter Skrevet 20. august 2008 Bra artikkel Carl F! Synd med været da, men dere har heldigvis litt bedre holdninger enn med når det gjelder det Skulle vært interessant å se litt nærmere på den gule trekantkandidaten deres. Jeg derimot syntes det var forferdelig ned fra Mjølkedalspiggen til bandet mot Søre Sagi. Måtte bli geleida av noen fjellgeiter på hver side som sa fra hvor jeg skulle sette hender og føtter. Jeg har ikke verdens beste motorikk, i tillegg er jeg stor og tung også. Det er bare å innrømme at jeg ikke er noe flink på sånne partier. Skulle vært gøy å vært det! Da får man denne herlige mestringsfølelsen du skriver om. Ellers var det ekkelt med den store steinen som nesten traff foten din. Steinur er skummelt. Jeg var jo nesten på fortvilelsens rand for snart en måned siden på vei ned fra ryggen et stykke vest for de vestre Tverrbotntindan. Foretrekker skiføre sjøl om jeg ikke er flink da heller. Vi får håpe at høsten etterhvert blir bra værmessig da! Helt enig med Bjørn-Evens mening om hvordan det er å våkne opp til gråvær og regn. God turhøst! Takker! Får håpe høstferien blir bra i Jorunheimen! Før det blir det neppe noen topptur. Mange løp osv. som står på programmet Det kan godt hende det ikke er noen trekant, men det var i alle fall min oppfatning. Morten har jo snakket om at i bind 3 kommer det en ny grønn trekant. Kanskje det kan være aktuelt å putten den inn på denne plassen?? Ha en super turhøst du også!! Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.