Gå til innhold
  • Bli medlem

Tilstand på Stien langs Gjende fra Memurubu til Gjendesheim

Memento mori

Anbefalte innlegg

Gikk stien fra Memurubu og til Gjendesheim i forrige uke. Ble forbauset over hvordan den var vedlikeholdt. Veldig gjengrodd, med trær som ligger over stien i mange høyder. Det sto på kart at gang tid var 3,5 timer. Vi brukte nesten like lang tid som vi skulle gått selve Besseggen. :) Er det DNT som har ansvaret for stien? Eller er det begrensinger på hva som kan gjøres der?

Slik det er nå blir det ikke mye utsikt og lett gange.

Er det flere som opplever stien på samme måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Annonse

Det er ikke DNT som har ansvaret for stiene noen steder i dette landet.

Det DNT gjør er gjort på frivillig basis.

I tillegg er det nok ganske strengt på hva som kan og ikke kan gjøres.

Kan jo tenkes at været i det siste har gjort sitt også. For noen helger siden var det relativt bra med nedbør med torden, og etter tørre perioder så sluker jo trærne det de kan og kanskje litt for mye, så da skal det sikkert ikke så mye til før de knekker.

Nå vet jeg ikke hvor mye den stien i utgangspunktet er brukt, men jeg tror nok at "oppussingen" og restuareringen av "Besseggenstien" er mye viktigere grunnet mengden folk som går det hvert eneste år (ca 30 000). Heldigvis er det ikke slik i resten av Jotunheimen.

Har faktisk aldri hørt om noen som har gått den. (bortsett fra deg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan opplyse at det er veldig mange som går denne stien langs Gjende i sesongen. Det er veldig bratt, og det går mye ras i området om vinteren, derfor vil vegetasjonen bli liggende over stien. Stien ble oppgradert av DnT for noen år siden, men på grunn av forholdene må dette gjøres ofte for at den skal bli veldig bra. Men det er en flott tur, og den går i et fantastisk terreng med rik flora og fugleliv. Jeg gikk der siste gang 24.6.2006, da brukte vi 3 timer og 15 minutter fra Memurubu til Gjendesheim 8):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk stien fra Memurubu og til Gjendesheim i forrige uke. Ble forbauset over hvordan den var vedlikeholdt. Veldig gjengrodd, med trær som ligger over stien i mange høyder. Det sto på kart at gang tid var 3,5 timer. Vi brukte nesten like lang tid som vi skulle gått selve Besseggen. 8) Er det DNT som har ansvaret for stien? Eller er det begrensinger på hva som kan gjøres der?

Slik det er nå blir det ikke mye utsikt og lett gange.

Er det flere som opplever stien på samme måte?

I 1975 kom jeg fra Surtningssue, men skulle forte meg til Gjendesheim hvor kona min ventet.

Gikk derfor stien fra Memurubu. Brukte 1time og 50min på turen, men den gang var stien bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.