Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Rasletind er normalt en veldig enkel skitur-topp i mai dersom det er snø og pent vær. Mulighetene for å gå på flere topper når man først er oppe er også tilstede. Her ligger 2000-metertoppene rimelig tett.

Planen min var å kjøre opp fra Oslo tidlig på morgenen for å unngå trafikk, og kjøre tilbake samme kveld hvis jeg orket. I motsatt fall er det mulig å overnatte på Ungdomsherberget.

Problemet viste seg å være en overraskende sterk nordavind kombinert med opptil flere minusgrader. Da jeg startet fra Ungdomsherberget på flya ved 1 tiden i dag møtte jeg flere hoderystende og sterkt forblåste mennesker på vei ned. Egentlig skjønte jeg at dette ikke kom til å gå, men syntes jeg fikk prøve. Jeg hadde tross alt kjørt ganske langt.

Det kunne være en fin dag! Snøforholdene var glimrende med 10-20 centimeter med passe myk pudder oppå den gamle snøen. Solen skinte innimellom og hvis vinden bare hadde løyet litt ville forholdene vært perfekte.

Men det var bare verre og verre når jeg kom høyere. Jeg så noen som forsøkte en rute litt lenger til venstre i ly av en lavere topp, men de så ikke ut til å komme så veldig mye høyere de heller. I området rundt Steinbudalen ble sikten ganske uggen, så det føltes egentlig helt greit å snu.

Så nettopp på TV at det samme uværet rammet Nordmøre med snøfokk helt ned i fjæresteinene.

Vil absolutt anbefale alle som bor i Valdres og omegn og teste skiføret på Valdresflya en dag eller to ut i neste uke. Dere kommer trolig til å oppleve silkeføre og noen få varmegrader. Fantastiske forhold!

Heldiggriser!

mvh Bjørn Revil

Annonse
Skrevet

Bra jeg holdt meg hjemme i "sofaen" denne himmelsprett helgen :?

Men dette borger nok bra for skiføret i pinsehelgen. Hørte bl.annet at det var kommet nærmere 1 meter med nysnø på Strynefjellet. Nå gjenstår det bare å se om høytrykket over London beveger seg litt østover de neste dager......

Skrevet

Det er surt og kaldt i Gudbrandsdalen også om dagen, og nå er det såvidt over 0 grader. Jogget en tur opp til 700 m.o.h. i ettermiddag, og da snødde det tett i tett i tillegg til iskald nordavind :? Hvor er sommeren??

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.