Gå til innhold
  • Bli medlem

Arrangere ekspedisjon selv (Aconcagua)


Anbefalte innlegg

Hei.

Lurer på noe dere her inne sikkert kan svare på :D

Går med en drøm om å bestige et høyere fjell, tenker i første omgang på Aconcagua. Litt av poenget vil være å arrangere alt selv, altså en ikke-kommersiell tur. Men har INGEN erfaring med dette. Hvor mye er det som skal ordnes? Hva må gjøres på forhånd, og hva kan evt. ordnes der nede?

Så, alt i alt, hva skal til for å gjennomføre dette på en bra måte?

Takker for alle innspill.

Hilsen eventyrlysten :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ingen erfaring med Aconcagua selv (enda), men bra erfaring fra andre prosjekt.

Mitt tips er: Gjør det for all del selv :-)

Grav og spør alt og alle, ikke forsøk å finne opp kruttet selv, dog vurdèr og reflektèr grundig de svar du får.

Gleden og erfaringen du/dere sitter igjen med, sammen med et godt vinglass ved Chiles kyst etter endt tur er formidabel.

Selv har jeg startet og planlagt tur/turer fra skrætsj (som deg), og hatt svært stor glede av det i ettertid. Faktisk mere lærerikt enn selve turen, og like lærerikt som 3 høyskoleår...

Har du/dere ressurser (tid og krefter) til det, så gjør turen sjøl :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på Aconcagua for et halvt år siden, og da arrangerte vi det selv, i betydning av at vi ikke brukte noe norsk selskap til å organisere det. Men vi hadde alle vært der nede før, så vi visst jo da litt mer hva vi gikk til.

Du kommer nok ikke utenom å måtte kjøpe noe bistand fra et lokalt firma der nede. Men om du fikser selv, kan du jo selv bestemme i hvor stor grad du skal benytte deg av dette. Muldyr-transport er det naturlig å benytte seg av, og du må også kjøpe teltplass fra et av firmaene som har leire der (pga toaletter).

Dersom du aldri har vært på et fjell over 4000 meter, synes jeg du bør vurdere å leie inn guide også. Hvis du ikke vet hvordan kroppen reagerer på høyden, hva som kreves, når det er på tide å eventuelt snu osv, er det en fordel å ha en mer erfaren person med seg som kan passe på dette.

Hvis du googler litt, vil du finne haugevis av firmaer som kan tilby slik bistand. Noen tilbyr ferdige "pakker", mens andre lar deg kjøpe de tjeneste du trenger. Vi benyttet Inka Expediciones, som er blandt de større firmene der nede, og var veldig fornøyd med dem. Siden vi har kommet litt opp i årene (iallfall passert 30), er vi litt mer opptatt av komfort enn andre, så vi bestilte "full pakke", dvs. transport fra Flyplassen, overnatting i Mendoza, transport til Penitentez, muldyr, mat i leirene opp til Mulas, og tilsvarende på returen. Det passet oss veldig bra, men det betyr jo ikke nødvendigvis at dere bør gjøre det på samme måte.

Hvis du søker litt her på Fjellforum, vil du også finne mer info om bestigning av dette fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo gjennomførbart ut dette. :)

Men hvor mye penger er det å spare på dette, kontra det å reise på pakketur med hvitserk etc?

Ang. høydeerfaring, så har jeg vært på kilimanjaro, så jeg vet sånn noenlunde hvordan høyden påvirker meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betalte ca. USD 1000 pr. person for logistikk-bistanden. I tillegg kommer flybilletten på 10-15 000, pluss diverse andre småting. Så du ender vel kanskje på rundt 20-25 000.

Når det gjelder Hvitserk, som du nevner, kjører de et litt annet opplegg enn det vanlige ved at de først har noen dager med høydetrening i Chile. I tillegg går de Vacas-ruten i steden for den mer vanlige Horcones-ruten. Men det er vel ingen hemmelighet at de ligger noe over sine norske konkurrenter i pris på de fleste av turene sine. Selv om det ofte kan være vanskelig å sammenligne direkte på grunn av forskjellig opplegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

jeg var oppe en tur på aconcagua i februar-mars. Jeg har og vært på kilimanjaro, høydeopplevelsen der kan ikke sammenliknes med aconcagua. Muldyr opp til base camp plaza de mules er en selvfølge og guide hele veien vil jeg og anbefale. Vi fikk høre fra guidene våre fra Inka Expediciones at de fleste av de som dør (har lest at det er fler enn på mt.everest), dør fordi de ikke har nok erfaring og prøver seg uten guide. Likevel møtte vi på ihvertfall to stk. som klarte seg fint på egenhånd.

Sørg for å forbered deg veldig godt i tilfelle:) og lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, på tide å samle trådene litt her. Man trenger jo såklart å bestille flybilletter. Kjøpe tur av et lokalt firma (vil dette dekke adgangstillatelse i nasjonalpark osv.?), evt. guide, alt utstyr som trengs. Men hva med mat? Har dere tips til den rette provianten på slike lengre turer generelt?

Jeg har nok glemt en hel haug viktige ting nå, men det er jo akkurat derfor jeg spør :D

Dessuten, hva slags trening mener dere har mest for seg foran en slik tur?

Takker for alle svar... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer nok ikke utenom å måtte kjøpe noe bistand fra et lokalt firma der nede. Men om du fikser selv, kan du jo selv bestemme i hvor stor grad du skal benytte deg av dette. Muldyr-transport er det naturlig å benytte seg av, og du må også kjøpe teltplass fra et av firmaene som har leire der (pga toaletter).

Det medfører ikke riktighet at man må ha en lokal operatør. I januar 2008 bar jeg selv inn all mat og utstyr ca 35 kg (uten mules) og i BC fantes det et dedikert telt-område for de som ikke var tilknyttet noen lokale operatører (rett bak ranger/helse-stasjonen). Toalettproblemet kan løses ved å bruke høyfjellshotellets toaletter gratis (men neste gang ville jeg nok ha campet utenfor hotellet, for å ha toalettene litt nærmere....).

Ettersom jeg likevel var i Sør Amerika, kostet hele Aconcagua ekpedisjonen meg kun 3.000 kr (inkludert mat/proviant, utstyr/brensel, permit til 1800 kr, samt transport Mendoza-Horcones og Horcones-Santiago).

Min tur er i korttekst beskrevet her: http://distantpeak.com/cms/story/191/aconcagua

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hvis du skal til Aconcagua denne sesong er du egentlig litt sent ute med å bestille flybilletter. Jeg har tidligere betslt mellom 13-18.000,-, men da har jeg bestilt mye tidligere enn nå. Dersom du har mye tid til overs hadde jeg vurdert å ta buss til Stockholm eller Gøteborg og fly derfra. Ellers er det bare å søke etter flybilletter, eksempelvis:

http://www.kelkoo.no/c-172201-flybilletter.html

http://www.aftenposten.no/reise/article1114965.ece

Jeg har bestilt flybilletter via Travelpartner.no ved flere utenlandsturer. Dette fordi de har eller hadde en søkemotor som ganske enkelt viste de forskjellige priser per dag.

Hvis du skal til Santiago er de billigste billettene visstnok via Madrid. Alternativt kan du fly med Lufthansa via Frankfurt og Sao Paolo. Problemet med Lufthansa er litt dårlig plass til bena. Alternativet kan du fly med Air France via Paris og da med direktefly til Santiago. Her er det bedre plass til bena og billettene pleier ikke å være for dyre. Et annet alternativ er med KLM via Amsterdam. Problemet her er at flyet går tidlig om morgen og man har litt for kort mellomlandingstid i Amsterdam. Dersom det er forsinkelse med flyet fra Oslo må man tusle rundt på flyplassen i nesten ett døgn før neste fly (jeg snakker dessverre av erfaring her ;) ). I tillegg er KLM de absolutt verste til å rote bort baggasjen (igjen, erfaring.. :D ).

Hovedproblemet med å fly via Santiago er at tollmyndighetene konfiskerer alt av mat ved ankomst. ALL baggasje bir scannet før man forlater flyplassen, i tillegg til å bli luktet på av en schaefer, slik at de vil oppdage maten. T.o.m. Real Turmat blir oppdaget og vil etter all sannsynlighet bli konfiskert. Hvis du på død og lov skal ha med Real Turmat hjemmefra må du fly enten direkte til Buenos Aires eller ta fly fra Santiago til Mendoza uten å gå ut via tollen. Jeg er litt usikker på om du kjøpt gjennomgående flybilletter helt fra Oslo til Mendoza.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan få tak i billigest mulig flybillett til Santiago/Buenos Aires? Hvor billig kan man få?

Takker for svar. ;)

Husk også at man fort skal ha med seg mye bagasje, og da er det vel bare Air France av de du nevner som tilbyr litt romslighet ("piece-concept").

Det er nok litt varierende praksis med mat og Santiago, jeg har reist over Santiago 4 ganger og fått med meg Real hver eneste gang. Men det er riktig at de ikke tillater frysetørret mat, så du må nok ha litt flaks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ranulf Valle, redaktør i bladet Friluftsliv, var på Aconcagua med Hilde Furuholt, kjæresten, og de gjorde alt alene, så vidt jeg vet. Ingen guide i hvert fall. De hadde en kjempeflott turartikkel i bladet, men jeg husker ikke nummeret. Hvis du kontakter Ranulf, kan han sikkert sende deg bladet eller artikkelen og gi deg tips.

Oppdatering: fant artikkelen her: http://www.friluftsliv.no/node/332

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.