Gå til innhold
  • Bli medlem

Flotteste topptur i Sunnmørsalpane


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Til ergrelse for Espen starter jeg et nytt Sunnmørsalpe-tema:

Hadde vært interessant å høre hva som er den turen/toppturen i Sunnmørsalpane som har gitt den mest positive opplevelsen for de som er her på forumet. Gjerne også hvordan den artet seg.

Mitt favorittfjell er Store Brekketind. Var der første gang i 1997. Turen var Velleseter-Gullmordalen-Gullmorbreen og opp ei av rennene fra breen. Fra Store Brekketind - retur til Gullmorbreen, så til Lille Brekketind via Geitskaret. Fra Lille Brekketind tilbake til Geitskaret og til Geithornet. På vei tilbake over Gullmorbreen bestemte vi (meg og sviger'n) oss for også å gå Gullmoregga til Gullmorhornet. Videre fra Gullmorhornet til bandet mot Velleseterhornet. Her var sviger'n "mett", så vi gikk Barstadflåna til Gullmorbrekka og retur Velleseter. Vi brukte 13 timer på turen.

Store Brekketind er svært lite besøkt og man er omtrent garantert å få være alene på toppen. Er man uheldig så treffer man på et guidet turlag/klatrelag som kommer over Brekketindbreen fra Patchellhytta. Ellers er det få som frekventerer denne toppen. Utsikten er utsøkt. Har vært på toppen 3 ganger og Brekketindane står på "programmet" igjen i år. Lengter allerede :?

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fineste toppturen i Sunnmørsalpene? Det er ikke lett å bli enig med seg selv. Høyt på listen kommer likevel turen til Råna via Nordkopskaret. Den er så variert. Første gangen da vi bare var to, nektet kona å passere den loddrette hammeren på ryggen mellom skaret og Midtre Regndalstind. Neste gang da vi var flere, klarte hun luftigheten fint.

Brekketindene var jo Patchell’s favorittområde. Siste sommer fulgte vi høyre kant av søndre Brekketindbreen under den hakkete østeggen på turen til Store Brekketind. Plutselig ser vi tvers gjennom eggen gjennom en metersmal kløft som går fra toppen av eggen og helt ned til breens nivå. Et merkelig fenomen.

Vil en oppsøke riktig ville omgivelser, bør en ta turen opp Mohnsrenna fra Molladalen med besøk av Mohn’s og Randers topper. Sammen med Slingsby’s topp kalles disse tinder for ”De tre søstre”, oppkalt etter døtrene til en bonde nede i bygda. Det fortelles at en engelsk fjellklatrer hadde besteget alle tre på en dag, ja toppene naturligvis.

Ellers vil jeg slå et slag for Dalagubben ovenfor Sæbø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gjøre det litt enklere vil jeg plukke ut en skitur og en fottur, men det er vanskelig likevel.

Den flotteste skituren er kanskje Risenosa. Hvis dagene er lange og været er fint kan man rafse over flere topper her. Risenosa har også en av Sunnmøres beste nedkjøringer.

Den morsomste fotturen jeg har gått tror jeg må være Høgenipa fra Fladalen. Man runder Langenestind på venstre side litt under toppen. Går ned i en renne som kan være vanskelig å finne. Deretter er det klyving bortover egga til Høgenipa. En utrolig morsom rute på en SVÆRT lite besøkt topp.

Bør kombineres med Langenestind, Storhornet, Urdeggene og fiske i vannet. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ozzi:

Høgenipa har jeg lurt fælt på, tar seg utrolig flott ut nede fra Ytre Standaldalen. En topp som er skikkelig utenfor "allfarveg". Renna du beskriver, er den i retning Høgenipa eller går den i retning fjorden(også travers bort til ryggen)?

Gikk du Urdeggene og ned bandet øst for N.Snarhornet? Har fundert litt på om det går greit å traversere egga rundt vatnet...

Ods:

Jeg var på Brekketindbreen på ski i påsken, men var ikke bortom den kløfta. Kikket du gjennom? Navnet "søndre" Brekketindbreen har ikke jeg hørt før....

Rundt Store Brekketind ligger 3 breer, Brekketindbreen i sør, Gullmorbreen i nord og Habbostadbreen i øst. Mener at Habbostadbreen er merket med Brekketindbreen på M-711 kartet. Men dette er positivt feil!!! Kanskje opphavet til navnet "søndre"??

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Svein.

Bunnen av sprekken var noe høyere enn der vi sto og kunne derfor ikke se ut på breen på andre siden, men bare himmelen. Kunne vært morsomt å klyve gjennom sprekken, men vi tok oss ikke tid til det fordi vi var litt oppsatt på å få sjekket bregleppa der en tar inn på svaet under Store Brekketind da vi visste at dette kunne være et kinkig punkt. Heldigvis var det et par meter hvor breen lå inn til svaet slik at vi kom oss i land.

Jeg brukte betegnelsen søndre Brekketindbre for at ikke misforståelser skulle oppstå. På kartet står nemlig navnet Brekketindbreen på den som ligger mellom Vardenibba og Skardtinden. Jeg trodde også i utgangspunktet at det man normalt kaller Brekketindbreen er den som ligger i hesteskoen Søndre -, Lille – og Store Brekketind. Tinden er jo omkranset av fire breer. Dagen før vi var på Brekketind hadde vi forresten en interessant tur Brekketindene rundt (utgangspunkt Patchellhytta) med innlagt bestigning av Brunstadhornet. Fikk da med oss de tre andre breene hvorav den ene, Gullmorbreen (vakkert navn), i mange år har stått på min ønskeliste etter en artikkel av en danske i en turistforeningsårbok for mange, mange år siden. I drømmen har jeg alltid sett for meg denne breen forgyllet av glansen fra en rød kveldsol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ok, da er vi enig. M-711 Kartet er nemlig feil på dette punktet!!!

Men de 4 breene du skriver om er egentlig bare 3 ;) antagelig sikter du til at Habbostadbreen er 2-delt. En del mellom Skardstinden og Vardenibba/Sandgrovhornet (henger ned mot Habbostaddalen), og en del som ligger mellom Skardstinden og Brunstadhornet (og henger litt ned mot Brunstaddalen).

Hvor Gullmor-navnet kommer fra vet jeg ikke, men tviler på at det er breen som er opphavet. Vi har jo også Gullmordalen, Gullmorvatnet, Gullmorbrekka og Gullmorhornet m/Gullmoregga....

Breturen rundt Brekketindane er klassisk. Jeg vet ikke hvilken vei dere gikk, men å gå mot solen og ta siste stegene opp fra Gullmorbreen til Geitskaret, er magisk. Å se Slogen fra den kanten er et fantastisk skue.

Planlegger du flere turer i det området bør du se nærmere på fjellene mellom Råna og Brekketindane også (hvis du ikke har vært der). Gå fra Urke (evt. Velleseter-Storbreskaret) og opp Grøtdalen til Urkedalstind/Søre-regndalstind), evt en eller flere topper langs Velleseteregga (Grøtdalstind, Svendtind, Velleseterhorn, Bjønnatanna). Du kommer garantert ikke til å bli skuffet :) Tror det var Kr.Randers som skrev at utsikten fra Urkedalstind ikke var særlig bra/ordinær, men han må ha vært syk den dagen :)

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset, Svein. Jeg har lenge sett på Velleseterhorn-massivet med Bjønntanna som et område som måtte være meget interessant å besøke. Vi gikk som du sa motsols på turen rundt Brekketindene og under oppstigningen til Brunstadhornet dukket Slogen opp gjennom Geitskaret i den praktfulle profilen. Jeg fikk tatt et flott telefoto av det mektige motivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg banner litt i kirka her nå...., men har noen av dere prøvd Lauparen? Den ligger på grensen mellom Stordal, Vestnes og Ørskog, altså på feil side av fjorden for Sunnmørsalpene.

Jeg besøkte denne toppen i fjor sommer og syns det var en utrolig variert og fin tur, fra flate heier opp mot Grytalivatnet og bratte heng opp mot toppen av fjellet.

Vil i alle fall anbefalle denne toppen til alle som likevel er i området. Det er faktisk en del spennende topper på nordsida av Storfjorden også.

Odd Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Slett ikke å banne i kirka :wink: Har gått på en del fjelltopper i området Ørskog-Stordal-Valldal, mest på ski. Fjellene på denne siden av Storfjorden er langt "snillere" enn de alpine fjellene i Sunnmørsalpane. Lauparen er en flott topp med god og vid utsikt. Mange har oppdaget dette, noe stien mot toppen bevitner....

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein:

Renna går i retning Høgenipa, men du må traversere noen svaberg for å komme ut på ryggen. Vent en stund med turen til det er bart og tørt. Du ser renna som et lite hakk nede fra fjorden, det er ikke langt fra toppen av Langenestind. Det går nok greit å gå den fra fjorden også, men jeg tror ikke det er så spennende. Men renna er grei å finne hvis du kommer fra Høgenipa.

Jeg har ikke traversert Urdeggene, men det går nok ann. Det er ganske mye mose og greier oppi der. Går uansett ann å gå på nedsiden mot Fladalen.

En ting til: Se på bildet av Molladalen s. 150-151 i fotturboka(2000 utgaven). Der er faktisk Grønetinden merket av på punkt 1014, ikke 1120.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Svein:

Renna går i retning Høgenipa, men du må traversere noen svaberg for å komme ut på ryggen. Vent en stund med turen til det er bart og tørt. Du ser renna som et lite hakk nede fra fjorden, det er ikke langt fra toppen av Langenestind. Det går nok greit å gå den fra fjorden også, men jeg tror ikke det er så spennende. Men renna er grei å finne hvis du kommer fra Høgenipa.

Jeg har ikke traversert Urdeggene, men det går nok ann. Det er ganske mye mose og greier oppi der. Går uansett ann å gå på nedsiden mot Fladalen.

En ting til: Se på bildet av Molladalen s. 150-151 i fotturboka(2000 utgaven). Der er faktisk Grønetinden merket av på punkt 1014, ikke 1120.

"Mangler" kun Høgenipa og Urdeggene i det området, så jeg får prøve å ta ei runde rundt Fladalsvatnet.....

Skal se nærmere på Grønetinden, men mener at det bildet du henviser til er det jeg allerede har sett på. Da ser du den lille nabben (1014) ved Molladalsskaret, og 1120 lenger til venstre på bildet merket med Grønetinden...

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er to av mine favoritter:

* Skårasalen. Enkel og rask tur som gir veldig god utsikt over både fjellene og fjorden.

* Slogen. Ikke minst pga utsikten mot Smørskredtind og brekketind.

Personlig var nok min største opplevelse da jeg etter at noen hadde hengt opp topptau på Bladet klarte å karre meg opp på denne pinakkelen. Riktignok satt jeg overskrevs på Bladet - høydeskrekken tillot ikke noen balansering på hverken ett eller to ben. Å nyte utsikten og selvtilfredsheten etterpå fra Randers topp gjorde turen perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Her er to av mine favoritter:

* Skårasalen. Enkel og rask tur som gir veldig god utsikt over både fjellene og fjorden.

* Slogen. Ikke minst pga utsikten mot Smørskredtind og brekketind.

Personlig var nok min største opplevelse da jeg etter at noen hadde hengt opp topptau på Bladet klarte å karre meg opp på denne pinakkelen. Riktignok satt jeg overskrevs på Bladet - høydeskrekken tillot ikke noen balansering på hverken ett eller to ben. Å nyte utsikten og selvtilfredsheten etterpå fra Randers topp gjorde turen perfekt.

Får håpe Skårasalen får ligge slik den gjør i dag.....en lokal gruppe jobber for å lage VEI til toppen (som den til Dalsnibba-Geiranger). Heldigvis har de foreløpig fått avslag på søknader, men ulykkeligvis jobber de videre med dette VANVITTIGE prosjektet. Greit nok at vi vil ha turister til landet/distriktet, men.... :oops:

Skårasalen på ski er, etter Kolåstind, kanskje den mest besøkte?? Egentlig ikke vanskelig å forstå når man vet hvilken utsikt man får fra toppen.

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Flotteste toppturene på Sunnmøre er de jeg har tilgode. Og det er nok for mange, mange år framover...... :oops:

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.