Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet
på info cd'en jeg fikk med min omnifuel forvarmet de med bensin ganske enkelt ved å pumpe trykk, åpne, la bensinen sprute noen sekunder, stenge kranen for så å fyre på. da flammen nesten var borte åpnet de kranen og brenneren brant perfekt. blir vel ikke særlig enklere... :)

Ja jeg vil anta at alle som forvarmer med bensin gjør det på denne måten - dvs. jeg lar bare bensinen sprute i et halvt sekund. Lar jeg det komme mer ut brenner forvarmingen unødig lenge. Noen sekunder høres litt lenge ut.

Annonse
  • Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

(NB: Synes at huske, at benzin på fingre og hænder om vinteren, kan give øget risiko for forfrysninger. Blot en reminder når du fylder din fuel-flaske op igen - og du spildte på hænderne. Sørg for at få det vasket godt af.)

Er iøvrigt selv en glad ejer af Primus Omnifuel. Den fungerer strålende, både sommer og vinter. Jeg har brugt benzin om vinteren, gas om sommeren (man slipper for at for-varme) og desuden petroleum (besværligt efter min mening i forhold til benzin).

God fornøjelse med brænderen.

Skrevet

Eg bruka berre ei lita fuelflaske, og heller forsiktig nedpå... Har forvarma med bensin, men ALDRI i teltet, og det vil eg heller ALDRI ta sjangsen på. Men, her er det nok variasjon frå brennar til brennar og også etter takhøgde i teltet og andre variablar som kan spele inn! Det å sleppe å måtte ha primusen ut for å forvarme(og i forteltet) om vinteren er eit stort poeng for meg, derfor er rødsprit tingen.

Har faktisk opplevd at rødspriten har vore vanskleg å få fyr på i streng kulde når metallet på brennaren er kaldt. Når den brenn, så brenn den midlertidig kontrollert.

Skal prøve tipset med linseflaske, hørtest lurt ut. Takk for tipset!

Skrevet

Da jeg skulle teste MSR XGK EX'n min for første gang nå i sommer, med bensin, kobla jeg brennern til drivstoffflaks m/pumpe, pumpa opp trykk, og vridde litt på ventilen slik at jeg så at det spurtet ut litt bensin i brenner'n.

I manualen stod det at man skulle la ventilen stå oppe i 2-3 sekunder, men jeg stengte den ganske så raskt når jeg så det kom ut bensin, og det holdt var nok for å forvarme!

Har ikke testa den på vintern ennå, men skal vel ut på en tur når snøen kommer!

Skrevet

Det er lite diskusjon rundt kullosforgiftning her....

Har falt for fristelsen mange ganger å fyre i teltet for å bidra til varme og komfort i teltet, men har alltid vært utrygg.

Noen med noen erfaringer?

Var på Denali for noen år siden, og der lå det en forskergjeng som forsket på de like sammenfallende symptomene hos kullosforgiftede og høydesyke. Så å fyre i teltet i store høyder er ikke bra, men hva med i Jotunheimen?

Noen erfaringer anyone?

Skrevet
Jeg vil tørre å påstå at det er farligere å fyre opp en primus med parafin inne i teltet enn med bensin.

Det er jeg helt uenig i. Parafin som brennstoff og forvarming med rødsprit har jeg brukt i årevis uten høye flammer eller andre uhell. Men som flere har poengtert her så må man kjenne primusen sin godt. Siden vi snakker om åpen flamme inne i teltet, der man gjerne er omgitt av svært brennbare materialer, vil det alltid være en risiko.

Uansett hvilket brennstoff Lindap velger så er det rikelig med tid til å trene på fyring før vintersesongen setter inn, og den treningen ville jeg i første omgang gjort utendørs.

Skrevet
Det er lite diskusjon rundt kullosforgiftning her...

Det må man være bevisst, absolutt. Man må være sikker på at ventilene ikke er tettet med snø, og ha dem åpne slik at det er trekk i teltet. Pass på at flammen er fin og blå når man fyrer for varmens skyld, det gir en ren forbrenning. Når vi koker og smelter åpner vi litt på dørene til innerteltet slik at gjennomtrekken øker. Har jeg forstått det rett øker kullosproblematikken når flammen treffer kjelebunnen. Teltets iboende design med hensyn til ventilasjon vil jeg tro også spiller en rolle med tanke på oppsamling av kullos.

Skrevet
Har jeg forstått det rett øker kullosproblematikken når flammen treffer kjelebunnen.

Det er sånn jeg også har forstått det (eller fikk vite det på et seminar). Det er særlig når man smelter snø at det blir mye kullos. Antageligvis skyldes dette konstant kald kjelebunn grunnet stadig påfyll av snø - i motsetning til etterhvert varm kjelebunn når man varmer opp vann/lager mat. Med andre ord sørger man for mer utlufting når man smelter snø.

Skrevet

Jeg har to multi-fuel brennere som går på samme prinsippet (whisperlite og XKG), og ulempen er nok at når man åpner og fyller på lokket/begeren/formvarmeren, at det blir LITT for mye bensin (eller man har pumpet for mye/for lite), og plutselig får man skyehøye flammer under formvarmingen. Derfor har jeg tenkt å gå over til å forvarme med rødsprit i en liten beholder eller helst noe som brenner enda lavere før jeg åpner ventilen for bensin. Særlig inne i teltet....men har ikke prøvd dette før (skal veldig dårlig vær til at jeg ikke orker å gå ute for å fyre opp!) En liten øyedråpe beholder med rødsprit feks....

Skrevet
Jeg har to multi-fuel brennere som går på samme prinsippet (whisperlite og XKG), og ulempen er nok at når man åpner og fyller på lokket/begeren/formvarmeren, at det blir LITT for mye bensin (eller man har pumpet for mye/for lite), og plutselig får man skyehøye flammer under formvarmingen. Derfor har jeg tenkt å gå over til å forvarme med rødsprit i en liten beholder eller helst noe som brenner enda lavere før jeg åpner ventilen for bensin. Særlig inne i teltet....men har ikke prøvd dette før (skal veldig dårlig vær til at jeg ikke orker å gå ute for å fyre opp!) En liten øyedråpe beholder med rødsprit feks....

Dette er presis denne erfaringen jeg har med whisperlite om sommeren. Pluss at hvis den ikke har forvarmet godt nok eller er litt sotet, blir det også lett store flammer når man åpner kranen etter forvarming. Alle sier at jeg må kjenne brenneren min godt. Det gjør jeg altså og derfor er jeg så skeptisk. Men jeg skal teste dette med rødsprit og bensin og se om det funker bedre. Jeg skal ikke prøve meg på påtenning inne før jeg stoler på at jeg har kontroll på det.

Skrevet

Angående kullos ved fyring: Det finnes en undersøkelse om dette fra Forsvarets forskningsinstitutt som er tilgjengelig på nett her:

http://rapporter.ffi.no/rapporter/97/04713.pdf

Med en multifuelbrenner skal det en del til for at klullos blir et problem npr man har normal lufting, men man bør ta forhåndsregler under snøsmelting og matlaging - Særlig dersom man bruker Coleman.

Skrevet
Angående kullos ved fyring: Det finnes en undersøkelse om dette fra Forsvarets forskningsinstitutt som er tilgjengelig på nett her:

ormal lufting, men man bør ta forhåndsregler under snøsmelting og matlaging - Særlig dersom man bruker Coleman.

Strålende, denne ga masse info!

  • 1 måned senere...
Skrevet

Bruker selv en Optimus Explorer og foretrekker å bruke bensin til fyring og rødsprit til forvarming. Største fordelen med bensin er at du slipper soting med påfølgende rengjøring. Har hatt ett uhell og det skyldtes egen tåpenhet og kanskje det at jeg var svært sliten. Jeg hadde startet forvarmingen da jeg oppdaget at jeg hadde glemt å koble bensinslangen til pumpa/flaska. I det jeg skal presse slangen på plass skjer det ett eller annet som gjør at det spruter bensin ut av ventilen på pumpa og på primusen som jeg var i ferd med å forvarme. Resultat: myggnettingen på teltet brant opp. Det fattet også fyr i buksa som jeg hadde på meg, men det ble raskt slukket uten skader på meg eller buksa. Bikkja som lå inne i teltet var heller ikke fornøyd med tingenes tilstand.

En liten opplevelse i forhold til kullos:

For noen år siden var jeg en uke i Børgefjell i slutten av februar. Temperaturen lå på 25-30 kuldegrader og det ble fyrt jevnt i teltet så lenge vi var våkne. En kveld skulle jeg tenne et stearinlys, men ikke snakk om det tok fyr, også fyrstikkene sluknet raskt. Det tok noen sekunder før tanken slo meg - oksygensvikt. Opp med lufting og teltdør og inn med frisk luft. Mitt tips er derfor å ha et stearinlys stående å brenne hvis du er i tvil om luftingen er god nok. Dette kan gi deg et varsel.

(Som vanlig hadde vi kastet snø på stormmattene, men i løpet av uka hadde denne pakket seg og det kom lite luft gjennom sprekker o.lign. Lufteåpningene i teltet var ikke åpne nok.)

Skrevet
Et hot tips er forøvrig å holde steikepanna/kaffekjela over primusen mens den forvarmes. Da spres frammen mer og går ikke like høyt.

Kunne ikke sagt det bedre selv... Høye flammer? No problem.. Bruk panna. Problem solved...

Skrevet
Har alltid en tapetkniv liggende framme ved primusfyring i innerteltet. Sånn i tilfelle teltduken tar fyr kan jeg hverfall skjære meg ut forbanna fort.
I speidern fikk vi demonstrert hvorfor det ikke er nødvendig. Woosh, så har man åpen himmel...
Skrevet
En liten opplevelse i forhold til kullos:

For noen år siden var jeg en uke i Børgefjell i slutten av februar. Temperaturen lå på 25-30 kuldegrader og det ble fyrt jevnt i teltet så lenge vi var våkne. En kveld skulle jeg tenne et stearinlys, men ikke snakk om det tok fyr, også fyrstikkene sluknet raskt. Det tok noen sekunder før tanken slo meg - oksygensvikt. Opp med lufting og teltdør og inn med frisk luft. Mitt tips er derfor å ha et stearinlys stående å brenne hvis du er i tvil om luftingen er god nok. Dette kan gi deg et varsel.

Eller ta med en kanarifugl som man gjorde i miner.

Skrevet
En liten opplevelse i forhold til kullos:

For noen år siden var jeg en uke i Børgefjell i slutten av februar. Temperaturen lå på 25-30 kuldegrader og det ble fyrt jevnt i teltet så lenge vi var våkne. En kveld skulle jeg tenne et stearinlys, men ikke snakk om det tok fyr, også fyrstikkene sluknet raskt. Det tok noen sekunder før tanken slo meg - oksygensvikt. Opp med lufting og teltdør og inn med frisk luft.

Klarte du å tenne etter luftingen?

  • 1 måned senere...
Skrevet

Måtte fyre for første gang i en-manns telt (Spire 2) - gikk helt greit, men da det er nesten ikke luftemuligheter var jeg ganske obs på å holde dørene litt åpent - å der forsvant jaggumeg den varme luften. Hjelper nok med større telt med ventiler - var litt nifst i innestengt liten telt (med tanke på kullos).

Skrevet

Tips til dere som er usikkere bå bruk av primus. Enten den brukes med miljøbensin eller parafin.

Fyr opp gang på gang hjemme til det sitter i ryggmargen. Nå som det begynner å bli kjølig ute. Sett primus og drivstoff i fryseren over natt. Ta den med ut og prøv oppfyring når alt holder -20 grader. Alt oppfører seg annerledes med oppvarming, Mengde drivstoff som kreves til dette. Og om du har forvarmet nok. Slik at primussen ikke spytter flammer. Prøv båder med miljøbensin og parafin.

De godt forberedte har alltid flaks!

(Personlig har jeg konvertert 100% til miljøbensin. Føler meg 100% sikker på utstyret i oppvarmingsfasen)

Kardam

----------

Tillegg:

Styr unna lampeolje til vinterbruk. Noen vokser seg når det blir kaldt.

Brukere dere parafin på primusen vinterstid. Bruk "rikelig" med rødsprit til forvarming. Slik at eventuell utblåsning av flytende parafin unngås og med påfølgende høye flammer.

Før brukte jeg parafin vinterstid(og sommer). Men etter jeg har brukt bensin de siste 7 årene er jeg sikker på at farene ved bruk er mindre med miljøbensin. Alt er så mye enklere ved oppstart av primusen. Mindre fare for ukontrollert forbrenning.

Da er det bare å anskaffe seg pyramide bomullstelt med trestang i midten, Jawa motorsykkel og aldri bruke gassbrenner. Så er det bare å melde seg inn i Norsk Primus Union. Medlemskapet "tegnes" ved personlig frammøte på primustreffet midtvinters på Bjoneroa.

(Om jeg er medlem? Må innrømme at jeg bruker gass til Omnifuelen enkelt ganger om sommeren og ikke har turt å nevne medlemskap for President Paulsen.

Gjest Srx (Ron)
Skrevet
Det er særlig når man smelter snø at det blir mye kullos. Antageligvis skyldes dette konstant kald kjelebunn grunnet stadig påfyll av snø - i motsetning til etterhvert varm kjelebunn når man varmer opp vann/lager mat. Med andre ord sørger man for mer utlufting når man smelter snø.

Kullos CO kommer fra ufullstendig forbrenning. Det er fullstendig forbrenning alle motorprodusenter higer etter, med kunn vann som "eksos".

Etter hva jeg tenker av min "brannmannsopplæring" så vil jeg tro jevnere forbrenning med rett mengde temperatur, O2 og brennbar væske vil være å strebe etter. Å oppnå dette er teknisk umulig i felt, men jo jevnere og bedre primusen brenner jo bedre.

Jukser litt med å se i boka :) :

Fullstendig forbrenning:

brennbart materiale + O2 -> CO2 + Vann + Energi

Ufullstendig forbrenning:

brennbart materiale + O2 -> CO(kullos) + C(sot) + andre forbrenningsgasser + vann + Energi

Ufullstendig forbrenning vil si at deler av det brennbare materialet ikke får annledning til å reagere med lufta. Årsaken til ufullstendig forbrenning er enten at forbrenningstemperaturen er så lav at oksygenet ikke fullt ut makter å ta del i reaksjonen, eller at det er for mye brennbart materiale i forhold til lufttilførselen, eller begge deler.

Så altså.... soting, kullos og annen gass er det vi ikke vil ha, jo renere primusen brenner jo bedre.

  • 2 uker senere...
Skrevet

Hei! Mange gode tips om oppvarming i telt.

Selv har jeg aldri brukt kokeapparat til annet enn matlaging i telt, men det er fordi jeg har holdt meg til de tre litt varmere sesongene.

Men jeg er keen på å ta en telttur i romjula, og vil nok prøve å forvarme litt. Det er mye prat om primus her, men er det noen som har noen erfaringer med stormkjøkken og rødsprit? (eventuelt gass hvis det ikke er for kaldt).

Skrevet

Stormkjøkken med rødsprit er det sikreste du kan bruke, men det gir jo relativt liten effekt i forhold til mange andre. Jeg synes dette er en grei løsning, fordi at man har som regel veldig god tid. Særlig i den kalde årstiden, hvor man gjerne har 12 timer i teltet pga mørke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.