Gå til innhold
  • Bli medlem

Grindane 1724 moh. I grenseland mellom vinter og vår

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter en kjapp telefon til Kim og Trine på hytta i Valdres dro vi fire av gårde i retning Grindane Kr. Himmelfart.

Etter et stykke på fjellvei opp fra Grindaheim, en vei som var i noe vårlig og dårlig forfatning, ruslet vi oppover Smådalsveien. Sola var fremme, men det var likevel surt og kaldt. En isnende vind blåste fra vest, og snøfnuggene dalte ned over oss.

Det blei en fin tur, nesten høstlig med all den brune vegetasjonen og nysnøflekkene hist og her. Fra ca. 1400 moh begynte vinteren for alvor og gjøre seg gjeldende. I de værste fonnene lå nysnøen meterdyp og kulda var streng. I løpet av toppstøtet tok vannet på flaskene våre til å fryse.'

Grindane er en nydelig utsiktstopp. I dag ble vi snytt for det meste av utsikten siden nordvesten hadde pakket inn hele Jotunheimen i skyer. Den fantastiske utsikten mot Helin omgitt av Storlifjell og Gilafjell fikk vi imidlertid nytt til fulle.

Nedturen gikk lest og lystig med aketurer og andre halvbarnslige leker. En fin fottur tidlig i sesongen.

Bilder kommer garantert snart på Bergtatt.net og om en haug uker sikkert også på etojm.com (driver og bytter og styrer med datamaskiner, internettkoblinger o.l., så jeg er ikke helt "online" med alt)

Vi møtte ingen på turen, og ingen møtte oss. Fjellet var rett og slett tomt bortsett fra noen ryper, snøspurv og annet småflaksendes.

Grindane en fantastisk fotturtopp på våren eller høsten!!!

Vis rapporten i Turkartet

Annonse
Skrevet

Grindane en fantastisk fotturtopp på våren eller høsten!!!

Det tviler jeg ikke på Morten :wink: . I mange, mange, mange år har jeg planlagt å ta en tur i høstfarger opp dit; "heldigvis" har jeg det til gode. Det frister unektelig med en tur dit når man kjører på riksveien gjennom Vang og ser opp de bratte fjellsidene på Grindane.

Gleder meg til å se bildene... :!:

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.