Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet
Svein,

så du tror jeg er den type østlending som kaller Sogndal-Molde for lokaloppgjør?

Ikke nødvendigvis, men du visste ikke forskjellen på Sunnmøre og Romsdal :wink:

For et par dager siden hørte jeg på sporten at en fra Molde (syklist, Arvesen?) ble kalt sunnmøring, så du er slett ikke alene.

Det blir også sterkt vektlagt at det er nabo-oppgjør når Tromsø og Bodø-glimt spiller kamp. Her er det jo over 50 mil mellom. Kanskje sportsjournalistene burde hatt ett par vekttall i geografi :!:

Nok om det, Romsdalsalpane og Sunnmørsalpane er i alle fall ikke de samme.

Svein

Annonse
  • Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Skrevet

Ikke nødvendigvis, men du visste ikke forskjellen på Sunnmøre og Romsdal :wink:

For et par dager siden hørte jeg på sporten at en fra Molde (syklist, Arvesen?) ble kalt sunnmøring, så du er slett ikke alene.

Kurt Asle Arvesen er romsdaling. Men han er ikke fra Molde, Svein.

Han er fra Eresfjord :!: .

Det blir også sterkt vektlagt at det er nabo-oppgjør når Tromsø og Bodø-glimt spiller kamp. Her er det jo over 50 mil mellom. Kanskje sportsjournalistene burde hatt ett par vekttall i geografi :!:

Alt er relativt vet du. I Nord-Norge er Bodø/Glimt og Tromsø som naboer å regne :!:

Geir

PS ! Pass på å få med deg innlegget mitt på forrige side, Svein ;)

Gjest Anonymous
Skrevet

Mulig at Arvesen er fra Eresfjord, men han sykler for Molde (og snakker romsdaling :!: )

Er mye enig i beskrivelsene dine om forskjeller og likheter Geir, men en viktig forskjell er Hjørundfjorden og tindene rundt denne, det sentrale og mest ville av Sunnmørsalpane. DET er særegent, og kan ikke sammenlignes med fjordene i Romsdalen. Vi snakker tross alt om en 35km lang fjord med ville tinder på begge sider, i full lengde :wink:

Vet ikke hvor vanlig det er å bruke navnet "Romsdalsalpane", men jeg syns det er et godt navn. Har bare vært på noen få toppturer i romsdalen, men fra fjella langs østsida av storfjorden (Vaksvika, Stordal, Valldal mv) har jeg sett dem mange ganger. Jeg syns det minner om et "alpe-område". Spesielt vinter, når konturene synes bedre.

Svein

Skrevet

Arvesen sykler for et dansk profflag (CSC). I Norge har han sykla for ulike klubber. Mener at han nå representerer Nesset Sykkelklubb i Norge. Nok om det.

Nå blei argumentene dine for Sunnmørsalpanes særegenhet mye bedre

Har ingen problemer å si meg enig :wink:

Du har vært endel på tur øst for Storfjorden, skjønner jeg ?

Romsdal- og også Nordmørsfjella har også mange fine turer å by på, om du skulle trenge litt avveksling :!:

Men, det er vel noe i det med å gå over bekken etter vann ?

Geir

• 8 måneder senere...
Skrevet

Vil bare si meg enig med de som mener at Jotunheimen er det flotteste fjellområdet vi har. Er interessert i hele Fjell-Norge og Nord-Sverige, men kommer alltid til å ha mitt hjerte i Jotunheimen når det dreier seg om fjellområdene. Skauen gir meg like mye som fjellet, men det er en annen sak.

Sunnmørsalpene er fantastiske, de er det området som ligner mest på Alpene. I Lyngsalpene har jeg ikke vært enda, men de bildene jeg har sett i boka "Lyngsalpene" av Ben Johnsen og Ove Skjerven overbeviser meg om at de er Norges svar på Himalaya. Litt drøy sammenligning kanskje...

Men det finnes da ingen fjellkjede i Skandinavia som er mer elegant og mektig på samme tid som Hurrungane sett fra Årdalssida. Da mener jeg ikke fra Friken, men fra en linje som strekker seg fra Grindane i Valdres og over Øytjørnnosi (mellom Morkaskaret og Hjelledalstind) helt til Midtmaradalsryggen. En sjelden dag med knallvær i september 2003 var jeg på Midtmaradalsryggen. Nådde kun Søre Midtmaradalstind på 1958, noe som skyldes at jeg er en dårlig klyver og at det begynte å bli mørkt. Men det var på et punkt på ca 1760 m høyde at jeg opplevde høydepunktet utsiktsmessig. Her er vinkelen mot hele rekka fra Gjertvasstind til Storen helt perfekt! På 3-4 km avstand med masse nysnø på seg, i et kaldt og skyfritt høstvær reiste de seg ca 1400 meter opp fra Midtmaradalen. Det er det vakreste og samtidig råeste synet jeg noensinne har hatt! Sto bare og måpte avbeundring. Sikkert en ekstremt kontroversiell påstand, men hadde disse fjella vært 4 - 6000 m høye så hadde de kanskje blitt kåret til verdens vakreste.

En del av Jotunheimen som er en god nummer to for meg er området mellom Bygdin og Gjende. Prøvde for første gang å overnatte på 2000-metere sist sommer. Særlig morgenstunden på Østre Leirungstind var fantastisk! Etter Stølsmaradalstind er det den som har den fineste utsikten av de 2000-meterne jeg har vært på. Da sola gradvis kom lenger og lenger opp på himmelen ble stemninga så gripende at jeg nesten ble rørt til tårer. Var litt skuffet over meg selv for at jeg ikke klarte å gråte. Skjønner så godt de som faktisk gjør det ved synet av Jotunheimen! Vestre Leirungstind og Store Knutholstind sto der så skarpe og flotte at de nesten var til å ta på i disse morgentimene før varmedisen og de obligatoriske skyene kom og ødela magien utpå ettermiddagen.

Måtte bare få det ut, hehe! Men for all del, det er fantastisk i Sunnmørsalpene også. Har bare vært på Slogen og Skårasalen hittil. Trur faktisk at de toppene jeg kommer til å like best der er Skruven, Råna og Jakta. Store Smørskredtind er den flotteste på de kanter, men noen klatrer blir jeg vel neppe...

Øyvind

Skrevet

He he, børstet støv av en gammel diskusjon :?: Jeg skal la den ligge...

Du trenger da ikke være klatrer for å komme deg opp på noen av de toppene du nevner. I alle fall ikke hvis du går letteste vei. Litt fornuft/erfaring og tørt underlag så når du Store Smørskredtind også. En topp verd et besøk. Det finnes mange langt mindre profilerte topper som kan by på fantastiske opplevelser, der i blant jomfruelighet. Noe du ikke finner på de mest trafikkerte :?:

Når det gjelder Hurrungane er jeg enig i at de er i tet-sjiktet blant fjellområder i Norge, sammen med bl.a Sunnmørsalpane :?:

Gjest Anonymous
Skrevet

Store Midtmaradalstind skal nok gå bra på sommerføre i tørt augustvær ja. Var utslitt etter å ha gått opp fra Hjelle og Vetti med 20 kilos sekk, så beina hadde vondt for å lystre på ryggen etterpå. Var en del snø fra 1800 meter, og jeg er bare vant til å slite tungt, ikke til å finne riktige veivalg i luftig terreng.

Håper på en del turer i Sunnmørsalpene til sommeren, men skal ikke spørre om hvor det er mest urørt. Vet egentlig hvor viktig det er å ha enkelte områder i fred, så jeg skal prøve å finne det ut sjøl. Brekketind er jo også en særdeles nydelig topp, ja det er jo flere av de. Egentlig ser de ut som en perfeksjonert utgave av Memurutindene. Sikkert en del ensomme steder lengst nord på østsida av Hjørundfjorden.

Forresten har jeg vært på Laushornet overfor Geiranger. Hvis det skal finnes bedre fjordutsikt i Norge så må det vel kanskje være et sted langs Nærøyfjorden vil jeg tru.

Håper forresten virkelig at Skårasalen slipper unna disse turistplanene, er noe av det verste jeg har hørt!

Mitt største toppovernattingsønske denne sommeren blir nok Store Heillstugutind, det må være den flotteste toppen i Jotunheimen utafor Hurrungane og Gjendealpene. Kanskje jeg våger meg på Smørskredtind også, du vet nok hva du snakker om Svein!

Skrevet

Du finner en god beskrivelse til St.Smørskredtind her :?:

http://www.tinderangling.net/alpeguide/Raanahalvoya/Habbostaddalen.htm#StoreSmørskredtind

Stort sett de fleste steder i Sunnmørsalpane risikerer du å treffe på folk, så lenge du går i dalene. Noen daler er naturlig nok mer trafikkert enn andre. Men på toppene og langs rygger er det mindre trafikk. Mange går til de samme toppene, så ved å velge "ukjente" topper kan du finne mye jomfruelig terreng. Og de er det mange av. Jeg tror nok at vi har et 90-10 "samfunn", der 90% av toppturfolket går til 10% av toppene. Slik tror jeg det er i mange fjellområder.

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi har en vannvittig fin natur i Norge...

Vi elsker mange sider av den... vår smak er heldigvis ulik. Selv er jeg nordlændig og vokst opp i Narvik. Tror dette gjør at æ like fjellan rundt Narvik, Lofoten og Lyngen.. Spisse, og bratte fjell som ender i fjorden appelere veldig. Jeg har bodd 2 år på Sunnmøre og storkosa mæ der, fjellan va som de skulle være og hjerte mitt dunke når æ tenke på turan der. Men som alle andre måtte æ også innom 2000 toppa i Jotunheimen, for alle snakker jo om dem! Å det er greit å vite hva de snakker om! Flotte tura det å! Å når en sitt å prate fjell me andre nordmenn e det ofte de høyste de beundrer mest... mens jeg i min indre sjel elsker Lyngen, Lofoten, Skjomen, Narvik og Sunnmørsalpene....dramatiske endringer i omgivelsene gir inntrykk. Men det artigste me fjelldiskusjonen e gløden, iveren og engasjemange i alle som benytte de, fjellan engasjere oss, takk for det!!!!???

• 2 uker senere...
Skrevet

Tusen takk Svein!

Får se hva det blir til, men den skal bestiges etterhvert. Synes iallefall hittil at Store Smørskredtind er Sunnmørsalpenes vakreste tind! En virkelig alpetopp i miniatyr. Gleder meg til sommerens toppbestigninger.

Skrevet

Bare hyggelig :?

Sunnmørsalpanes vakreste tind..... jammen om jeg vet. Det er så mye flott. Min favoritt er Store Brekketind (min avatar)

Jeg kjører ofte gjennom Velledalen, og er like fascinert/imponert hver gang pga de mektige kontrastene og flotte/alpine fjellformasjonene som finnes i det området. Jeg legger ved et bilde tatt nå i februar fra Velledalen mot noen av Regndalstindene. Råna (høyest) og Rånaegga... sukk. Råna er kanskje den tinden i Sunnmørsalpane som skifter mest utseende alt etter hvor man ser den fra??

post-283-133474389842_thumb.jpg

• 3 uker senere...
Skrevet

Jammen et flott bilde! Har sett bilder av det motivet før, men det er noe helt spesielt med en kald, klar vinterdag. Estetisk kommer ingenting opp mot det, kanskje bortsett fra en perfekt kald høstdag.

Brekketind er utvilsomt flott ja, den har samme navn som etternavnet mitt, så den er obligatorisk som turmål for meg. Har kanskje hengt meg vel mye opp i Smørskredtind pga noen bilder, pluss at jeg i april 1998 ble i ekstase over å gjenkjenne den fra Breinibba på Jostedalsbreen samtidig som jeg motsatt vei hadde hele fjellrekka i Jotunheimen. Synes det var fascinerende å se begge disse områdene samtidig.

Var på en liten tur til Molden ved Lustrafjorden i dag. Ikke akkurat villmark, men flott utsikt over fjorden og fjella rundt. Gjorde vondt å se mot Hurrungane der de lå solbelyst fulle av snø. Det var der man skulle vært i dag...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Annonse

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.