Gå til innhold
  • Bli medlem

Sunnmøre vs. Jotunheimen - igjen...


Torgeir

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Fant på web'en at Jotunheimen nasjonalpark ble opprettet i 1980 og dekker 1145 kv.km. Omtrent den samme størrelsen som Sunnmørsalpane. Da har de fleste et sammenligningsgrunnlag de kjenner.

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jotunheimen nasjonalpark er ikke en firkantet boks, men et omriss som strekker seg langt inn i dalene. Det området som de fleste vil forbinde meg Jotunheimen strekker seg over mye mer enn 1145 kvkm.

Jeg har vært både i Sunnmørsalpane og i Jotunheimen og føler at det blir helt feil å sammenligne disse. Begge har trekk som er felles, man forskjellene er større enn fellesnevnerne.

Hvorfor sammenligne og sette disse områdene opp mot hverandre hele tiden (ok jeg har vært med på det før jeg og men), hvorfor ikke bare være glade vi har begge deler og et fantastisk land med utrolige variasjoner hvor de fleste naturtyper finnes og hvor nesten alle former for friluftsliv kan utøves innen rimelige avstander.

Go go Norge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Enig Morten.

Klar over at Jotunheimen er mye mer enn 1145 kv.km. Grunn til at jeg la det inn var for å gi et "referansepunkt" for de som ikke har vært i Sunnmørsalpane, men likevel "vet" så mye om dem :?

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Enig Morten, etter sånne diskusjoner får jeg bare mindre lyst til å dra til Sunnmøre. Nå skal jeg i HVERTFALL ikke dra til Sunnmøre, det blir jo en pinlig sak overfor ålesunderen vår :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen: Det var ikke min intensjon og gi deg mindre lyst til å oppdage Sunnmøre. Hva er egentlig "galt" med deg? I din alder er de fleste nysgjerrige, utforskende og med en stor apetitt på nye og varierte opplevelser. Det er gjerne når man passerer 40, 50, 60 osv. at man blir mer satt og gjerne tralter til sine sedvanlige steder og skyr nye oppdagelser.

Det beste argumentet mot Sunnmøre er vel for de fleste at det er så fryktelig langt å kjøre for en gjennomsnittlig østlending, ikke at toppene er lavere enn 2000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Enig Morten, etter sånne diskusjoner får jeg bare mindre lyst til å dra til Sunnmøre. Nå skal jeg i HVERTFALL ikke dra til Sunnmøre, det blir jo en pinlig sak overfor ålesunderen vår :)

Pinlig :) Det trenger du ikke å bekymre deg for. Jeg er en enkel sjel som ikke har fordommer mot noen :)

Hvis du likevel er bekymret, kan du jo f.eks gå på Hornindalsrokken fra "Hønn'daln". Da starter du i S&Fj, toppunktet er grensen mellom M&R og S&Fj. Du trenger ikke å være på Sunnmøre i det hele tatt :)

(hmm, jeg lovte å ikke mase.... :? )

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Leve villskapen Espen !

Falketind med anleggsvei inn til foten, Urdanostind

en svipptur fra hytteverandaen ved Eidsbugarden,

og alle reinsdyra da Espen.

Ja, hvis den skabbete tamreinen du finner i Leirungsdalen,

Visdalen og ellers i Jotunheimen gir deg villmarksfølelse

og naturopplevelse, da er du jaggu ikke kresen.

La " kommærsen " fortsatt få råde i Jotunheimen,

og la Lyngsalpene bestå !

Are.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

So, det er observert bjørn på Tyinkrysset i vinter, dessuten er det villrein i Vest-Jotunheimen, selv om jeg skulle ønske det var fler av dem ja :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Espen: Det var ikke min intensjon og gi deg mindre lyst til å oppdage Sunnmøre. Hva er egentlig "galt" med deg? I din alder er de fleste nysgjerrige, utforskende og med en stor apetitt på nye og varierte opplevelser. Det er gjerne når man passerer 40, 50, 60 osv. at man blir mer satt og gjerne tralter til sine sedvanlige steder og skyr nye oppdagelser.

Det beste argumentet mot Sunnmøre er vel for de fleste at det er så fryktelig langt å kjøre for en gjennomsnittlig østlending, ikke at toppene er lavere enn 2000.

Dette er fordi det er fortsatt er utrolig mye å oppdage i Jotunheimen,alt det jeg søker, er i Jotunheimen. Å dra til Sunnmøre blir som å gå over bekken etter vann. Alle vet at Jotunheimen er rosinen i pølsa, det er bare det at lokale, sunnmøringer, nordlendinger etc. er så patriotiske og misunnelige på oppmerksomheten Jotunheimen får. At Stetind ble Norges nasjonalfjell sier jo litt, der stemte vel alle nord for Trondheim 20 ganger hver for at den stygge klossen skulle bli Norges "nasjonalfjell".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dette er fordi det er fortsatt er utrolig mye å oppdage i Jotunheimen,alt det jeg søker, er i Jotunheimen. Å dra til Sunnmøre blir som å gå over bekken etter vann. Alle vet at Jotunheimen er rosinen i pølsa, det er bare det at lokale, sunnmøringer, nordlendinger etc. er så patriotiske og misunnelige på oppmerksomheten Jotunheimen får. At Stetind ble Norges nasjonalfjell sier jo litt, der stemte vel alle nord for Trondheim 20 ganger hver for at den stygge klossen skulle bli Norges "nasjonalfjell".

Espen, du f.. meg kaka...

Hovedvekten av temaer på forumet er Jotunheimen. Det er du som hver gang det er snakk om noe annet, som er frampå for å kritisere. Å snakke om misunnelse, det blir for dumt. Får virkelig håpe at Sunnmørsalpane aldri blir så nedtrakka som Jotunheimen.

Du bør holde deg for god til å kritisere fjellområder som du overhodet ikke kjenner til (du har jo ikke vært der :-) )

Og Stetind, en verdig vinner :!::!::!:

(Går du over bekken, så kanskje du finner en frisk elv.... :):!: )

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det var dere som begynte, "villeste fjellområde" osv. hehe, men dette var siste ord fra meg før høsten, så nå blir vel du fornøyd, Svein :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare minne om at fjellelskeren over alle, William Cecil Slingsby (er du uenig så les hans entusiastiske skildringer) som ”innførte” fjellsporten i Norge, var en stor beundrer av Sunnmørsalpene. Det burde si en del. Som den fjellmann han var, var han selvfølgelig også glad i Jotunheimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Det var dere som begynte, "villeste fjellområde" osv. hehe, men dette var siste ord fra meg før høsten, så nå blir vel du fornøyd, Svein :D

Jeg er passelig fornøyd egentlig uansett jeg :) uavhengig av om du skriver eller ikke. (Du reiser på Eidsbugarden nå altså...)

Ods:

Har lest Slingsby-boka, og han var vel egentlig de fleste steder i norge (ikke Rondane..). Var vel det man kan kalle en "norges-venn". Har selvfølgelig lest alt han har skrevet om Sunnmøre, og han likte seg tydeligvis godt her (også).

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Lite märklig diskussion om storheter som inte på något vis kan jämföras.

För mig som är vandrare och inget annat, och helst ser vandrandet som

en RESA, är det redan från kartan klart att Sunnmöresalpane inte har något

alls att erbjuda. Icke minst för oss som reser en bit för att nå fjällen

är det svårt att förstå meningen med korta turer och dagsturer.

Det betyder inte att jag underkänner en kultur som är naturlig

för dem som bor närmre. Första gången jag var i Norge, 1983,

åkte jag mycket buss på Vestlandet. Folk gick på, viskade

något i örat på chauffören som väl uppe på fjället släppte av

dem mitt i ingenting varpå de traskade hem igen.

Vad vildhet är kan ju diskuteras. Av kända fjällområden tror jag inget

är så vilt som de skogstrakter jag ofta uppsöker hemmavid på

försommaren. Jag bor tre kilometer från Linköpings centrum

(Linköping är Sveriges femte största stad) och behöver bara

gå några meter hemifrån in i en mindre skog för att

hitta en ensamhet som man i fjällen måste söka långt utanför lederna.

Jag misstänker att "vildhet" för en del snarast betyder bisarra

naturformer och svårtillgänglighet. Exotism, och det är helt OK.

För mig förblir Jotunheimen hjärtat av de sydnorska fjällen,

därför att de gränsar till två andra stora områden. Förra

sommaren gick jag från Finse till Jotunheimen, 12 dagar.

De sista fem gick jag i Jotunheimen, genom Hjelledalen,

Fleskedalen, Skogadalen, Raudalen, den svåra

övergången norrut från Olavsbu vidare till Gröndalen

och över Memurutunga till Memurubu, fem dagar

utan att korsa en väg (I Sverige skulle jag förstås kunna göra

bättre än så!).

För tre år sen gick jag genom Breheimen, återigen mot Jotunheimen,

dit det tyvärr går ett par anläggningsvägar, men där jag på sex dagar

möttte kanske ettt dussin människor och åtminstone tre dagar mötte ingen alls.

Av alla områden jag verkligen gått (Jotun-, Bre-, och Skarvheimen,

Dovre, Tafjord, Trollheimen, Saltfjellet, Sulitjelmafjellene, norska

sidan av Sylan) är detta det som känns vildast. Men jag är övertygad

om att man får ännu mer av den varan i de stora orörda delarna

av Skarvheimen (västra delen) och Reinheimen (öster om Torsbu)

och det senare hoppas jag besöka rätt snart.

För övrigt sätter jag inget område före något annat, kan bara konstatera att

Jotunheimen måste vara rikast på möjligheter eftersom jag varit

där fem gånger. I vilket annat område kan man göra en rundtur

på tio dagar som jag gjorde 2002?

il C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Sunnmørsalpane er et mekka for tinderanglere, kanskje ikke så tilpasset vandrere.....men det har vel kanskje med villskap i terrenget å gjøre.... :!: Litt tullete å sitte å se på et kart å finne ut at et område ikke har særlig å by på for en vandrer. Du kan ikke måle distanse eller antall km og sammenligne f.eks med Jotunheimen. Går du f.eks Hjørundfjorden rundt, har du ca 8000m opp/ned. Da er det ikke hensyntatt evt toppturer som kan legges inn. Går du en dagsetappe på gj.sn 1000høydemetre hver dag, bruker du 8 dager på rundturen, korteste vei. Med passelig vekt på vandresekken tror jeg at det skal merkes godt.....Du bør ha med telt, for det finnes ikke så alt for mye av hoteller eller turisforeningshytter i mellom fjellene.....Men hvis du liker å gå bortover (minst mulig opp/ned) er jeg tilbøylig til å være enig med deg.

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunnmørsalpane er et mekka for tinderanglere, kanskje ikke så tilpasset vandrere.....men det har vel kanskje med villskap i terrenget å gjøre.... :!:

Vandrerne får værsågod tilpasse seg Sunnmørsalpane, og ikke omvendt :D

For meg er det ikke så om å gjøre overbevise "skeptikerne", ulike mennesker har ulike behov, men for meg er området en utømmelig lekegrind :D

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
For meg er det ikke så om å gjøre overbevise "skeptikerne", ulike mennesker har ulike behov, men for meg er området en utømmelig lekegrind :D

Geir

Når noe er kjært blir man fort irritert/provosert. Blir omtrent som om noen sier noe stygt om dama (eller bilen :!: ). Men nå er det jo slik at de som uttaler seg negativt ikke har vært i Sunnmørsalpane :D

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Man trenger ikke nødvendigvis være negativ til Sunnmørsalpene fordi man synes at Jotunheimen er bedre.

Du har vel ikke vært i Sunnmørsalpane, men likevel hevder du Jotunheimen er bedre.

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein,

jeg har vært på Romsdalshorn. Er ikke sikker på om det regnes til Sunnmørsalpene. Ellers har jeg kjørt en del bil rundt i området og beundret tindene fra forskjellige vinkler. Det er nydelige fjell, og deres utforming er forlokkende til tusen. Likevel holder jeg en klar knapp på Jotunheimen som det fineste området. Jotunheimen gir en helt annen fjellfølelse, og er mer variert. Dessuten har Jotunheimen meget stor "affeksjonsverdi" for meg (barndomsminner, drømmer, andre minner osv.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Romsdalshorn er i Romsdalsalpane. For å nå Sunnmørsalpane må du kjøre lenger vestover, til Ørsta eller Sykkylven. Kjører du om Ålesund er det en 13-14 mil, over Trollstigen muligens litt kortere. Mange flotte fjell i Romsdalen, men de har ikke kombinasjonen fjord/fjell som er spesielt for Sunnmørsalpane.

Ikke alltid vestlandsgeografien er på topp hos østlendinger....hørte bl.a på radioen her om dagen (reklame) om nabo-oppgjøret i fotball mellom Molde og Sogndal.....det er jo bare 30mil i mellom :!: Omtrent som Oslo-Kristiansand........pytt,pytt.

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Romsdalshorn er i Romsdalsalpane. For å nå Sunnmørsalpane må du kjøre lenger vestover, til Ørsta eller Sykkylven. Kjører du om Ålesund er det en 13-14 mil, over Trollstigen muligens litt kortere. Mange flotte fjell i Romsdalen, men de har ikke kombinasjonen fjord/fjell som er spesielt for Sunnmørsalpane.

Romsdalsalpene er et begrep noen bruker, men det er stor uenighet om det er et godt navn på fjella rundt Romsdalsfjorden. Romsdalsfjellla har nok større aksept. Det er også vanlig og omtale fjella i mindre områder slik som f.eks: Tresfjordfjella, Måndalsfjella, Innfjordfjella, Isfjordfjella og Eikesdalsfjella. Sett fra Molde er Moldepanoramaet et innarbeida begrep. I dette inngår også en del av Sunnmørsalpane og Nordmøre/Trollheimen.

Romsdalshorn ville jeg sagt ligger i Romsdalen.

Jeg er uenig i at det er kombinasjonen fjord/fjell som skiller Romsdalsfjella fra Sunnmørsalpane. Snarere er det et av fellestrekka. Romsdalsfjella stiger også opp av fjorden. Mange turer starter ved fjorden, og en har utsikt til fjorden

Sunnmørsalpane skiller seg ut ved at fjella i større grad har en fullendt tindeform; slankere, ofte kjegleforma. Toppene ligger tettere, det er et større mylder av tinder.

Deler av Lofoten har mange fellestrekk med Sunnmørsalpane, og er kanskje det området som ligner mest her i landet.

Lyngsalpene har trekk som ligner både Romsdal, Sunnmøre og Nordfjord. Proporsjonene er her større som f.eks. bredere fjorder, videre daler og lenger mellom toppene.

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.