steinur Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 Denne toppen er enkel som skitur, men en liten utfordring sommerstid, SØ-ryggen ble mitt valg. Med sommer til gangs var det på tide å labbe ivei fra Hornindalsetra. Fra bandet ved Tysseholten og ned til Tyssevatnet gikk det greit, oppover langs ve side av stryket fra Tyssekupa likeså, og noen hadde lagt ut en snøbro øverst oppe (se bilde) som gjorde kryssing enkelt. Så bar det oppover til det jeg ante ville bli dagens første utfordring; å svinge seg opp på ryggen forbi det nederste bratte partiet (løsningen litt til ve anes kanskje på bildet av Rokkekjerringa og 1443?), men litt frem og tilbake ga forsiktig oppdrift. Ryggen videre var bare moro, til en hammer like før toppen sperret veien (det var vanskelig å anskueliggjøre det på bilde, men det er en ca halvannen x halvannen meter blokk som stenger hele egga), det virket ikke så umulig opp og over, men med tanke på returen måtte det funderes litt. Det hele ble annerledes og mye enklere på retur fra toppen, idet det dukket opp gode tak og en litt smal list å stå på litt under det som er hø kant av hammeren på bildet, ut mot Ø-botnen. Returen ble varm, det var en fryd å komme ned igjen mot Trolldalen; det eneste partiet på hele turen med litt drag i lufta. Fortsatt god sommer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
500fjell Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 Veldig gode bilder fra et nydelig område steinur. Har faktisk tenkt litt angående Rokkekjerringa, så sørøst eggen fra Trolldalen er faktisk brukbar å gå, til og med på ski! Tenker litt på en tur som går fra Raudstad til Storhornet (1600) om Småskårene en plass, deretter bort til Rokkekjerringa (fonna på kartet er vel ufarlig?). Nedturen om Bjørkehornet, ned til Tyssevatnet og ende i Bjørke. Hva tror du om den turen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
steinur Skrevet 26. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2008 To ting. Har kanskje uttrykt meg litt feil, men turen min idag er ingen skitur, når jeg sier toppen er enkel som skitur så er det om Storhornet og 1575, sorry. Dernest har jeg puttet en e inn i Trolldalen, retter det ved høve. Til spm om skitur må jeg ta for meg kartet, tror forresten andre er nærmere til å svare. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
500fjell Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 Neida, jeg skjønte at du brukte turskoa i dag, men at en går på ski samme rute vinterstid, der misforstod jeg litt Turen jeg nevnte var tenkt som fottur, men når du går på ski til Rokkekjerringa, hvor starter du da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
steinur Skrevet 27. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2008 Det ble visst litt varmt igårkveld, et forsøk på opprydding: Rokkekjerringa er en enkel super vårskitur om 1575/Storhornet, fra Hjortedalsetra eller Raudstad, selvsagt når rasfarer og snøforhold på breene er vurdert og klarert (se bilde av breen ved 1575, glefs). Ser ingen annen vei som er naturlig som skitur. Sommer og høst og tidlig vinter krever de to nevnte rutene breutstyr. Da gjenstår to iøynefallende tilganger uten bre: Ruta jeg gikk naturlig (noen ville kanskje funnet det mest riktig å sikret et par steder). Og nordryggen fra Bjørke/Trollgjøtta om 1443, som iflg Ozzi er gående ihvertfall til 1443. Ryggen derifra til topps virket ikke bare enkel, det jeg så av den, særlig i området mot toppen (på det ene bildet kan en også se et tydelig og høyt dropp i egga). Ditt ruteforslag blir fjelltur med alt: Bre, klyving og klatring, dog kanskje litt lite tid til ro i sjela (men sånt kan jo taes igjen). Du finner det meste mesterlig beskrevet i Fotturar på Sunnmøre av Hagen/Standal/Wangen. Opprydding genererer ofte bare enda mer rot, men måtte gjøre et forsøk. Nå må jeg ha meg en tur til Spania (i en annen tråd). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Qme Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 Heisann! Rokkekjerringa kan bestigast frå mange stader, men dei fleste hamnar på same stien til slutt. Rett som 500fjell sei, kan gåast frå Raudstad opp Småskårene bak på Storhornet og vidare til 1575-høgda og Rokkekjerringa. Eller Raudstad-Lauadalen-Blåbreskaret-1575høgda-Rokkekjerringa Helsing ein kar som bur på Raudstad Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Qme Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 Vart ikkje heilt ferdig med å svare i stad Ein kan også starte frå Hornindal, nærmare bestemt Engeset. Det er ein lang og flat tur, med jamn stigning heile vegen. Litt kjedeleg spør du meg. Frå Raudstad kan ein(vanlegast på sommarstid) gå opp Småskårene, eller gå inn Lauadalen til Blåbreskaret. Her kjem du innpå same sporet som frå Engeset. Over Småskårene klyv ein ei kvass eg før du hamnar på toppen av Storhornet. Har nokre bilete her, men er ny i dette "gamet"så eg får legge ut bilete ein annan gong. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
steinur Skrevet 27. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2008 Du er hjertelig velkommen. Så bildene dine fra Høgehornet på tråden om Hornindalsrokken, litt uvanlig (for meg) og spennende vinkel. Bildet av 1443 og Rokkekjerringa tyder på at eggen imellom disse kan kreve sitt, vet du om noen som har prøvd? Tror ellers at den hammeren jeg hadde så vanskelig for å skille ut og få anskueliggjort på mitt bilde like før toppen på min tur, kan sees på eggen til ve (mot Tyssekupa) for toppen av Rokkekjerringa på ditt bilde. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Qme Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 Ja, faren min kjenner nokre lokale her i området som har gjort det. Eg sjølv er berre 17 år så med mi erfaring trur eg denne ruta(Tyssedalen-Tverrelvdalen-1443-Rokkekjerringa1575høgda-Storhornet-Bjørkehornet-Tyssedalen) får vente nokre år til. Har faktisk til gode å bestige Rokkekjerringa, har faktisk aldri vore der sjølv om eg har vore på Storhornet 1600 moh 7 gongar. Elles så er det Rokkekjerringa,og eit par toppar så manglar for at samlinga mi på toppar rundt heile Bjørke som er i boks Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
steinur Skrevet 27. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2008 Visste jeg det ikke, det er alltid noen lokale som har vært både her og der før, uten at de snakker så høyt om det; kjenner jeg de rett så har de gått der med hendene i bukselomma óg. Gleder meg til flere bilder hvis du har (haster ikke) og gjerne turrapporter fra smørøyet ditt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Qme Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Hehe, ja det bruker å vere slik på bygda. Når det gjeld turrapportar og slik så har eg ein del av dei. Tingen er at eg held på å lage mi eiga heimeside. Eg har kun ein gratisversjon så eg har ikkje eige namn/domene. Difor veit ikkje eg om eg skal slite meg forderva med å legge ut å fikse til på den sida for så å lage ei ny seinare. Vi får sjå. Den eg har no er: http://www.freewebs.com/fjellfoto/ Den har hverken bilete eller rapportar(to-tre stk ligg ute trur eg?) som ligg ute, men kun nokre datoar og namn frå siste turar. Elles så har eg sendt inn 10 turrapportar(vinter) til hvitedrommer. no, dei ligg under toppturar->Sunnmøre, dette fordi eg var med i ei konkurranse som eg forøvrig vann Men sjekk denne: http://www.hjorundfjord.no/?komponent=statisk&statisk_id=143 hjorundfjord.no er heimesida til fjorden eg kjemifrå og er framifrå god side. Mykje lokalnytt og artiklar frå diverse turar finn du her. På linken som ligg over finn du turar gått av, for det meste av nokre karar frå bondalen, men eg sjølv har også bidratt ein del. Dette er kun turar på ski. Er de noko du/de lurar på om Sunnmørsalpane, så er det mange på denne sida(hjorundfjord.no) som veit det. Er berre å lage seg ein brukar å stille spørsmål om overnatting, båt skyss og kva det måtte vere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
steinur Skrevet 29. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2008 Det er så bra, kjenner et par av sidene du linker til fra før, nå er alle lagt til favoritter. Og gratulerer med seieren! Snopte meg Hvite drømmer boka da den kom ut, de fikk det til. Har forresten en Sunnmørsposten liggende fra mai 2007, der en JH skriver om en skitur langs fylkesgrensa mot Hornindal, fra Grøndalen til Hellesylt, med to overnattinger, et kreativt prosjekt og flott gjennomført, med bestigning av flere gromtopper i nærheten av deg, si fra hvis du ikke har artikkelen, så kan du få den, du er nærmere til den. Jaså; Jakta og Slogen på en tur? (Tok Kyrkjefjellet og Sunndalsnipa på samme skitur en gang og syns jeg var svær, menmen, det er alltid noen lokale) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Qme Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 http://www.hustadnes.net/ Sjå under Sunnmørsalpane->Grøndal-Hellesylt;) Hehe, ja eg å far min tok Jakta og Slogen same dag for to år sidan. Varmt, 27-28 grader og knall sol 3400 høgdemeter ca, ein flott tur, men ein merka varmen i granskogen opp frå Øye ja Det har vore knallfint veir på Sunnmøre dei siste to vekene, men no ser det ut til at det tek slutt Akkurat no tordnar det! Kjøme sikkert betre ver også i august. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.