Gå til innhold
  • Bli medlem

Lundhags professional vs. brede føtter

BMD

Anbefalte innlegg

Hei folkens. Jeg er ny her og tenkte jeg skulle spørre dere garvede turfolk om en ting:

Er det noen som har erfaring med om Lundhagsstøvler lar seg blokkes ut i bredden, eller holder seg like smale i lesten hele tiden? Den gummikalosjen virker _veldig_ stiv..

Jeg er stor tilhenger av forsvarets gamle prinsipp med tynne+tykke sokker, men har problemer med å finne rimelig lette, membranfrie støvler som blir brede nok når jeg har så mye sokker på. Forslag mottas med takk :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har et par Crispi med gummibelegg nederst og høyt lærskaft. Rimelige støvler som ligner litt på Lundhags.. Jeg opplever dem som bredere foran. Bruker dem på jakt i skogsterreng, men nå etter noen år er læret i skaftet blitt litt slarkete og løst.

I mine forlengst avlagte Lundhags hadde jeg fått min gamle mor til å strikke noen raggsokker som hadde tynt garn der foten var bredest. Dette hjalp litt, så hvis du er strikkekyndig er det en mulighet å prøve. Evt å klippe ut litt av den tykke sokken akkurat der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns professionalen er helt konge! Beste gå-skoa jeg har prøvd. Jeg kjører samme system som deg, et par super tynne ullvang og et par tjukke forsvarets grå....problemet er at jeg ikke forstår alle andre som syter over beina sine lenger...de blir fort tatt for å kjenne etter for godt og ta dårlige vurderinger. Jeg trenger også litt brede sko og det er noe av det bedre med professional. Blir de for smale er det bare å gå for syncron som nevnt.

sam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har til nå brukt et par La Sportiva Elk som en følge av akkurat samme problem som du har. Nei, de passer ikke... Men jeg kom fram til at trass i an veldig smal passform var komforten best, og jeg har bøtet på en del av problemene med en thermofit såle. Hælen sitter tålelig fast inne i skoen nå, og sålen gjør at jeg ikke får så inn i helheims vondt under fotbladet som jeg gjør med stort sett alt anna på foten.

Men nå kan jeg ikke fatte og begripe at jeg ikke har prøvd Crispi på foten før... Jeg er så heldig at jeg jobber i en butikk (for å være nøytral skal jeg ikke si hvilken :) ) og noe av det første jeg gjør når vi får inn noe nytt er at jeg prøver det på, og for ikke så lenge siden kom det et lass med Crispi Skarven, og da fikk jeg en skikkelig aha-opplevelse. Og jeg som trodde støvler alltid skulle være litt vonde!! På vinteren bruker jeg et par danske Andefødder til hverdagssko, og om du har prøvd disse og de passer, så bør du prøve Crispi Skarven! Med en Bridgedale liner og Trekker sokk sitter skoen som støpt. Jeg har en lav og bred fot hvor stortåa er lengst og så skrår det jevnt bakover til lilletåa, og jeg har ikke kunnet forstå meg på hvorfor "alle" lager sko som er runde i tuppen.

Lundhags har jeg ikke peiling på fordi utsagn som at de må gås inn i en hel sesong har skremt meg litt unna de, men de skal visstnok være av veldig høy kvalitet. Jeg har forsåvidt ingen grunn til å tvile på Crispi heller, og dersom noen er interessert i et par billige La Sportiva Elk i str 44, så vet jeg hva jeg ska kjøpe meg sporenstreks! :) (Har ikke samvittighet til å kjøpe et ekstra par støvler for å la et annet bare stå)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg et par Lundhags Professional high i fjor høst og er veldig fornøyd med dem.

Jeg har korte men brede føtter og er høy over vrista.

Min erfaring er at de ikke utvider seg noe særlig i forhold til mine tidligere Alfa Valking støvler.

Har tidligere alltid benyttet to-lags prinsippet med sokker, men har gått over til et par tykke Lorpen etc sokker, og synes det fungerer fenomenalt godt i Lundhags støvlene.

Har tidligere hatt store problemer med at jeg blir sårbeint og får gnagsår samt at jeg får vondt i legger og knær når jeg går på grusvei og hardt underlag. Har prøvd mange forskjellige fjellstøvler, joggesko etc for å slippe unna disse problemene, men ingen ting har hjulpet. Da Alfa'ene utvidet seg for mye ville jeg prøve å gå i motsatt retning enn tidligere. Altså velge enkle og mindre tekniske støvler, og valget falt på Lundags.

Var litt skeptisk de første milene, da jeg synes de var litt stive og klemte litt her og der, men etter et par gode turer og litt eksperimentering med snøringen var disse problemene helt borte.

Brukte dem litt i slapseføre til og fra jobb i vinter og ble så positivt overasket over at jeg ikke fikk vondt i benene av å gå 40min hver vei på asfalt, at jeg måtte kjøpe meg et sett med Lundhags Ranger mid for bruk når det er varmere i været. Så nå har jeg 2 par :D

Støvlene er overraskende lette og holder vann meget bra ute (Ranger læret holder ikke så tett, men puster bedre).

De tørker raskt sammenliknet med andre støvler (har også opplevd at de kan krympe litt hvis tørket med for høy varme).

Støvlene kan oppleves som litt kalde i forhold til andre støvler under lav eller ingen aktivitet, men så er de jo et "skall" plagg.

Støvlene passer mine ben og behov perfekt og er faktisk de beste skoene jeg har hatt noen gang, uansett type. Anbefalles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.