Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Hva synes dere om å la en gruppe på omtrent seks ungdommer (rundt 16 år gamle) gå fra hytte til hytte i fjellheimen en uke eller langhelg i sommerhalvåret, uten fast voksent følge?

Selv løper jeg orientering og navigasjon med kart og kompass (og GPS) er dermed ikke noe problem.

Vi er alle oppadgående ungdommer og enkelte av oss er i alle fall over gjennomsnittet fjellvante.

Mamma er skeptisk, mens pappa er langt mer åpen for en uke i den norske naturen.

Vi er alle medlemmer i DNT Ung og noen var med på en samling ved Glitterheim for to år siden.

Annonse
Skrevet

Vel når jeg var 15år var vi 4 ungdommer på 15-17 år 2uker i Jotunheimen og tok 24 topper over 2000m og såv alle nettene i telt. så jeg ser ingen problemer med dette og vi brukte forsåvidt kart og kompass og ikke GPS tar man sine forhåndsregler og planlegger litt går nok dette glimrende

Skrevet

Hvis man har kunnskap om bruk av kart og kompass og har alt det riktige utstyret med seg, så syns jeg dette høres ut som en god idé. Det er jo bare flott å høre om ungdom som har lyst å ferdes i fjellet. Hvis foreldrene er fjellvante så kan de jo være med på pakkingen for å forsikre seg om at dere har alt dere trenger. Et annet punkt kan jo være at man avtaler tidsintervaller når man skal melde hjem via mobiltelefon. Kommer man seg litt opp i høyden er det stort sett mobilsignal, og flere av de største fjellhyttene har jo i tillegg fastlinje.

En slik tur forutsetter imidlertid at man hører på sin sunne fornuft og ikke skal prøve på all slags ville stunt for å nå de spisseste fjelltoppene og gå de mest utsatte eggene.

Skrevet

En ukes hytte til hyttetur er jeg helt sikker på dere fikser fint i sommerhalvåret.

Når dere kommer helskinnet hjem igjen, er nok heller ikke mor så skeptisk lenger ved evt senere turer.

Er jo både sunt og naturlig å være litt skeptisk.

Enig med jarmol vedr foreldrenes hjelp til pakking såfremt de er fjellvante. Hvis de ikke er fjellvante, så redusèr mors pakkliste med 50% :wink:

DNT's pakkliste for HTH turer er jo veldig grei å følge.

Skulle dere være i fjellområder med 2K'er, syns jeg absolutt dere skulle besøke en, dog på en godværsdag!

God tur og kom med en turrapport etterpå da :D

Skrevet
En ukes hytte til hyttetur er jeg helt sikker på dere fikser fint i sommerhalvåret.

Når dere kommer helskinnet hjem igjen, er nok heller ikke mor så skeptisk lenger ved evt senere turer.

Er jo både sunt og naturlig å være litt skeptisk.

Enig med jarmol vedr foreldrenes hjelp til pakking såfremt de er fjellvante. Hvis de ikke er fjellvante, så redusèr mors pakkliste med 50% :lol:

DNT's pakkliste for HTH turer er jo veldig grei å følge.

Skulle dere være i fjellområder med 2K'er, syns jeg absolutt dere skulle besøke en, dog på en godværsdag!

God tur og kom med en turrapport etterpå da :P

De er ikke særlig fjellvante, men da jeg er tredje generasjons seiler vet de å pakke godt.

Ofte for godt. :lol:

Viser henne denne tråden i kveld, så blir det vel en tur på meg snart.

Skrevet

Selv gikk jeg i Børgefjell i en uke sammen med en kamerat når jeg var 16, så jeg tror egentlig ikke det er noe problem så lenge man har vært litt i fjellet tidligere. Og selvsagt må man kunne bruke kart og kompass, noe jeg regner med du er god på når du er orienteringsløper. Jeg tror egentlig at man bør la ungdom dra i fjellet alene, det er en fin opplevelse :lol:

Skrevet

Noen dagers fjelltur er jeg helt sikker på at dere klarer.

Selv var jeg alene på fjelltur fra 13 årsalderen, uten at det noen gang var noe problem. Uhell kan selvsagt skje, men det kan skje uansett hvor dere er (de fleste ulykker skjer i hjemmet). Fjellet er et trygt sted for de som behersker det. Det høres ut til at dere har mer enn nok kunnskap for noen dagers tur alene i fjellet på somerstid.

I forhold til å la mor pakke er jeg derimot svært skeptisk. Min erfaring er at det blir alt for mye utstyr, og totalt unødvendige ting - Resultat: Dere blir helt utslitt i løpet av turen og det er når man er sliten at uhell kan skje. Ut fra et sikkerhetsaspekt er der derfor ikke å anbefale at mor pakker sekken. :lol: (Hvis hun er svært fjellvant kan man gjøre noen kompromisser fra det.)

Er dere usikker på hva dere skal ha med så er det jo bare å spørre her på forumet.

Noen tips hvis det er deres første fjelltur alene:

1. Ikke legg for lange dagsetapper - En vellykket tur trenger ikke være lang.

2. Legg gjerne turen til områder der det kan forventes at andre vandrere ferdes. Dere vil da alltid få hjelp om det skulle bli nødvendig.

Fra jeg var 12-13 år har jeg flere tusen dager ute i skog og mark. Aldri har jeg vært i noen som helst reel fare. Man skal ha respekt for fjellet, men la ikke hysteriet ta overhånd.

Håper dere får en strålende fjelltur.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.