I&E Skrevet 15. juli 2008 Skrevet 15. juli 2008 Jeg skulle gjerne hatt litt hjelp til planlegging av å sykle Rallarvegen. Hvor mange dager bør man ha på denne turen? Vi er sånn middels spreke, og har ca 5 timers kjøretur i bil til/fra Haugastøl. Tror ikke vi gidder å ta med telt, blir så masse utstyr å drasse med hvis man først skal ligge i telt. Hvordan er det med overnattingsmuligheter langs ruta? Må man bestille på forhånd? I såfall hvor tidlig. Synes det er greit å ha fint vær på en slik tur, derfor er det vanskelig å planlegge og bestille veldig lenge på forhånd. Hva med hyttene til turistforeningen? Kan man risikere at de er fulle når man kommer dit? (Der er det jo ikke mulig å bestille overnatting). Fint hvis dere som har syklet Rallarvegen kan fortelle litt om hvordan det var, hvor langt dere syklet pr dag, og hvordan dere organiserte det med overnatting og sånt! Siter
Rødtopp Skrevet 15. juli 2008 Skrevet 15. juli 2008 Hei Jeg har syklet Rallarveien 3 ganger, 2 ganger syklet jeg fra Haugastøl til Flåm på en dag (lørdag). Det er en overkommelig tur dersom dere er noe trent og har syklet slik at baken syns det er ok med mange timer på sykkelsetet. Begge gangene hadde vi overnatting i Flåm (reservert på forhånd). Dagen etter tok vi toget til Finse og gikk dagstur, ett år til Blåisen og det andre til Klemsbu, før vi tok toget tilbake til Oslo. Siste gangen syklet jeg Haugastøl - Finse (overnatting og Rallarmuseet) - Flåm (retur til Finsehytta samme dag). Da ble det bedre tid til å stoppe for å nyte utsikten og ta bilder. Alternativt kan dere overnatte på Hallingskeid. Det er en veldig hyggelig selvbetjent hytte like ved togskinnen. Dere vil alltid få overnatting på DNT-hyttene, men det kan jo være mange andre som også ønsker overnatting. Sovesal med sov-i-ro i ørene funker for meg. Dere kan bestille overnatting på Finse1222 - hotellet på Finse. Hver gang har jeg leid sykkel på Haugastøl og overnattet der (reservert på forhånd). Da er det bare å sykle til Flåm og sette sykkelen på anvist område på stasjonen så trenger dere ikke å tenke mer på den. Siter
Lompa Skrevet 15. juli 2008 Skrevet 15. juli 2008 De fleste bruker to dager på turen og overnatter på Finse. Det gir rolige dagsturer som alle klarer. Det er et par-tre hundre høydemeter opp fra Haugastøl til Finse, så ikke start for seint på dagen hvis dere vil rekke middagen på Finsehytta. Det er stappfullt med sykler utenfor Finsehytta i helgene i august. Har dere mulighet til å dra ukedager ville jeg gjort det. Siter
StianOslo Skrevet 20. juli 2008 Skrevet 20. juli 2008 Jeg syklet Rallarvegen for knapt en uke siden og kan melde om to store snøfonner som sperrer veien. Den første er 5-7 km etter Finse, den andre ikke langt fra Høgda vokterbolig. Den første fonnen (se bilde) var ikke passerbar, så man må ta bagasjeveskene av syklene og bære bagasjen og sykkelen ned i skråningen og opp på andre siden av veien. Det kan være glatt på steinene i skråningen, så trå forsiktig. Den andre fonnen like før Hallingsskeid var passerbar, men den var skummel å gå på da den var ca. en halvmeter på det smaleste. Mister man balansen på fonnen faller man rett ned 10-15 meter.... Ellers var det endel snø på veien etter Finse fram til Hallingsskeid. Når det begynner å gå nedover, forsvinner også snøen. Mye grov grus herfra, men ikke så ille at man må av sykkelen. Se ellers rapport fra Rallarvegen datert 14. juli: http://www.finse1222.no/rapport.htm Jeg vet ikke når dere skal dra på tur, men jeg vil tippe at om et par uker vil fonnene være mindre og sikkert passerbare. Endel snø vil nok også være smeltet. Av overnattinger vil jeg anbefale Larsbu, 3 km øst for Finse. Hytta (eller hyttene) er like ved Rallarvegen. Kun 130,- kr natten. Se http://larsbu.wordpress.com/ God tur! Siter
krølltopp Skrevet 21. juli 2008 Skrevet 21. juli 2008 Vi syklet Rallarvegen for et par år siden. Vi gjorde en fin kombinasjon, som jeg gjerne anbefaler andre: Vi kjørte bil til Haugastøl, og leide sykler der. Første ettermiddag syklet vi til Finse og overnattet. Neste dag syklet vi videre til Flåm. Der leverte vi syklene, de skulle med bil tilbake til Haugastøl. Vi overnattet på Flåm. Neste dag tok vi bussen inn til bunnen av Aurlandsdalen. Og så gikk vi Aurlandsdalen opp. Det var en flott måte å oppleve Aurlandsdalen på, å gå inn i dalen og møte fjellet. Like grønnt og fint som når du går nedover, og ikke på langt nær så slitsomt for knærne. Ca ved lunsjtider møtte vi de andre turistene, de kom mot oss. Etter kort tid var vi alene igjen. Da vi kom opp, og fram til turisthytta (jeg husker ikke stedsnavnet nå, jeg sitter på jobben og skriver dette her) spiste vi litt mens vi ventet på bussen. Så tok vi bussen tilbake, først til Geilo, bytte av buss der, og videre til Haugastøl. Der stod bilen og ventet. De som er mer miljøvennlige enn oss (og har bedre tid) kan jo eventuelt vurdere å droppe bilen og kjøre kollektivt. God tur! Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.