Gå til innhold
  • Bli medlem

Første tur!


Eplelena

Anbefalte innlegg

Om en uke skal jeg til Galdhøpiggen, på min første fjelltur!

Noen som nylig her vært der? Hva med noen tips til en nybegynner i fjellet? :D

Vi er to stykker og skal gå fra spiterstulen tidlig på morgenen... Hvor lang tid bruker man til toppen? Hva burde vi ha med? Hva har vi sannsynligvis ikke tenkt på, som vi burde ha tenkt på!?

Jeg gleder meg veldig da! :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker om å ta samme turen første helga i September, og i den forbindelse snakket vi litt om temaet i en familie-bursdag idag.

Etter hva jeg fikk med meg tar turen opp omkring 4 timer og Spiterstulen skal visstnok være greieste utgangspunkt.

Sånn helt basic ville jeg hvertfall hatt med:

- gode (inngåtte!) fjellstøvler / joggesko

- liten tursekk

- matpakke

- nok drikke

- vindtett jakke + bukse om du har

- solbriller

Noe annet kommer jeg ikke på akkurat nå, men ha en riktig fin tur :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid dere bruker er jo litt avhengig av om hvor gamle dere er og i hvor god form dere er :shock:. Men om du regner 4 timer opp og 3 timer ned har du sånn circa. Og om det er pent varmt vær kan dere jo være lenge ute og ta lange pauser, så da er det en ide å starte tidlig og så kanskje ta med en ekstra matpakke og litt sjokolade el og nyte utsikten når dere vel er kommet på toppen. Ikke ta med for mye ekstra klær i sekken - det rekker vanligvis lenge om man har med seg noe vindtett pluss en genser.

Bruk noen gode fjellstøvler som du har gått inn på forhånd.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok med min niese på 11 år og min Nevø på 9 år der nå sist helg, Vi gjekk opp på 4timer og da tok vi oss god tid syntes vi. Og vi brukte cirka 2 timer ned.

Det var en del snø spesiellt viss du kom litt utenfor der alle gikk så sank du nedi, morsomt å så på alle som gjekk i lave joggesko og shorts, dem ble litt kalde trur jeg når det innimellom sank litt nedi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres lovende ut!

Stor fare for at jeg pakker med for mye, så det skal jeg passe på å unngå :shock:

Har ikke fjellsko, men duger joggesko? Eller er det sånn at jeg bør kjøpe fjellsko? (Som jeg forsåvidt ikke rekker å gå inn da).

Vi er 23 og 24...ikke veldig trente da... men siden alle her antyder 4 timer opp, burde det gjelde oss også!

Gleder meg!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En time eller to i steinur/ujevnt underlag/sideskrått går greit med joggesko, en hel dagen er drepen for beina. Et par fjellstøvler med solid såle og god ankelstøtte er beste investeringen du kan gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bratt oppover da!!! tror de aller fleste av "sommerturistene" som går fra spiterstulen og opp bruker mellom 4 - 6 timer. Fire timer er hva DNT angir som cirka tidsangivelse opp fra spiterstulen uten pauser.

skotøy? husk att det er endel snø (ytterkant av breen) du må passere/gå på - såfremt dere følger den merkede stien (og det er å anbefale) Velg skotøy som har ankelstøtte, hvis mulig. Men jeg har sett folk gått der i både joggesko, gummistøvler og annet.

Det er jo vanligvis mye forskjellig folk langs denne ruta, spesielt i disse tider - unge og gamle!

Mye "rart" å se hvis dere følger med.....

sist jeg var der teltet jeg like ved stien oppover, og tidlig på morgenen ble jeg vekket av en franskmann - oppdresset for mount everest i diger dunjakke,dunvotter,brebriller etc. etc (dette skulle vise seg å bli en varm sommerdag) - "Is this the way to mount galdhøpiggen" spurte han høflig på gebrokkent engelsk! Litt sjokkert kunne jeg bekrefte det.

En tysk familie i bobil (hva ellers) - mann,kone,to barn i alderen 10-13 år, pluss en liten "attpåklatt" - hadde gjort seg bemerket med høylytt krangling kvelden i forveien. Kranglet gjorde de denne dagen også, men alle var på tur mot toppen. Minstemann ble bært på skuldrene av faren. Det var mye "schnell,schnell" & "donnerwetter" oppover bjørkelia. Da jeg tok dem igjen lå de strødd utover bakken uten å si ett eneste ord, bare tung, tung pusting. Mor, sønn & tenåringsdatter gav opp og returnerte til spiterstulen, far fortsatte trøstig oppover med minstegutten på skuldrene - og opp kom han antagelig. Jeg møtte ham igjen da jeg passerte keilhaus topp på tur ned. Utpå kvelden begynte jeg og mange andre å bli bekymret for denne mannen da ingen hadde sett ham komme ned igjen - det begynte å mørkne og endelig rundt kl.23 på kvelden dukket han opp - stadig med minstemann på skuldrene. Neste morgen var det stille, stille i den tyske bobilen - de ble observert gående stivbente som hundreåringer på parkeringsplassen i noen minutter før bobilen forlot åstedet. (sikkert full av gode ferieopplevelser)

En annen morsom opplevelse (for meg) var en danske (unnskyld danske venner på fjellforum.net) som skulle dusje!

"nå skal det bli skjønt med ett brusebad" sa han da jeg møtte ham i døra til sanitæranlegget ved teltleiren - Lite viste han om att jeg hadde brukt opp det lille som var igjen av varmt vann..... sjelden har jeg hørt en danske skrike så høyt - "her er jo bare koldt vann!!!!! uæææh"

jaja, håper ingen føler seg støtt av disse små minnene! Det er ikke vondt ment :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med joggesko som jeg hintet frampå med tidligere er som sagt at sist helg når jeg tok turen innom Galdhøpiggen så var det en god del snø oppover, du kan fort få en del snø i skoenen ja, Eventuellt å se om du klarer å strappe gamasjer godt og stramt på joggeskoene kan jo være en ide.

Og ja 4timer opp bør gå fint selv om dere ikke er i kjempe form når mine onkel unger på 9 og 11 klarte det glimrende. Bare ta med en del vann det blir som regel ganske varmt spesiellt viss solen skinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var turen overstått for ca 3 timer siden!

Det var mye tåke mot og på toppen, og det sludda og regna store deler av turen...! Så vi fikk ikke noen fin utsikt, faktisk ingen utsikt i det hele tatt...men vi rakk akkurat 5 minutter med den siste kaffeskvetten i hytta på toppen, før den stengte :o

Suste nedover snøen i surklete våte sko, uten veldig mye retningssans eller mulighet til å se så veldig langt fremover den første biten. Litt skummelt, men vi fant veien og resten av turen nedover gikk bra! :)

Brukte noen timer ekstra, men er veldig fornøyd med at vi greide det! Lærte til neste tur at turbukse er ikke vanntett, og at regnbuksa tas på FØR man er gjennomvåt :) Ekstra ullsokker i sekken hadde ikke vært feil det heller!

Veldig fornøyd og veldig sliten! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærte til neste tur at turbukse er ikke vanntett, og at regnbuksa tas på FØR man er gjennomvåt :P

Godt jobba :) Neste tur blir vel i et litt mer fordelaktig vær?

Mye "rart" å se hvis dere følger med.....

Morsomme historier du serverer her, gremlin. :) Noen burde kanskje opprette en tråd med komiske innslag på tur som tema. Sikkert mange som har opplevd lignende episoder. Ekstra morsomt blir det jo hvis en selv er en del av hendelsesforløpet. Skjønt - det skal vel litt til for å overgå vår kjære venn torodds skriverier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.