Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny på forumet/trenger diverse


cpt.morgan

Anbefalte innlegg

Etter et år i militæret i jegerbataljonen ble jeg ganske lei av skauen, så jeg har vært lite aktiv men nå har jeg fått interessen igjen, og er ute etter endel utsyr.

Jeg kom over et Hel sport stetind 2 i dag på finn så jeg kjøpte det på flekken bare for å komme i gang. (noen som har noen kommentarer til dette teltet)

Jeg har Fjellsko, et par alfa Jeger jeg fikk da jeg var i militæret, de fungerer bra så de vil jeg bruke i begynnelsen,men der stopper ustyrslista mi.

Jeg er ute etter å kjøpe tur/fjelltøy - kan noen anbefale noe som er bra? om noen har noe de vil selge,er jeg intressert. er 1.81 høy og veier 85kg.

Jeg trenger også en sekk. over 80 liter- samme som over gjelder her også.

Sovepose må man ha - tips til en som er lett og bra nok til vår,sommer og høst primært?

Generelle ting som kokekar og brenner vil jeg også gjerne ha tips om, og om noen har å selge (brenner) er jeg intressert i dette også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brukt turutstyr? se fjellforums kjøp & salg da vel!!

www.friluftsliv.no har også kjøp og salg, det samme gjelder www.friflyt.no

og selvfølgelig finn.no og QXL, ebay hvis du bruker det...

og selvfølgelig militært overskudd hos www.forsvarsbrukt og likesinnede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Mitt første innlegg kom kanskje litt feil ut. Det er jo liten sjangs for å finne alt utsyret brukt, så jeg har ingen planer om å kjøpe alt brukt. Det jeg i hovedsak var ute etter var å få tips til hva som er bra, men om noen f.eks skulle bytte ut sekken sin, så kunne jeg være intressert i å kjøpe.

Jeg har sett endel på amerikanske nettsider og det blir vel til at jeg kjøper meg hvertfall sekk og brenner derfra.

om noen har noen anbefalinger ang sekk, brenner og turklær tar jeg gjerne i mot dette :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting går ikke alltid som man planlegger, så det endte for 5 min siden at jeg bestilte følgende varer fra www.backcountry.com som forøvrig har GLIMRENDE service!

1 PMS0014-ONCO-ONSI Primus OmniFuel Stove w/ ErgoPump & Fuel Bottle

One Color, One Size $159.00

2 STS0003-M Sea To Summit Seam Sealed Stuff Sack

M $11.95 $23.90

2 STS0003-L Sea To Summit Seam Sealed Stuff Sack

L $12.95 $25.90

1 GRE0057-HUGN-M Gregory Whitney 95 Backpack - 5309-6285cu in

Humboldt Green, M $348.95

1 TNF1857-ATCGEG-L The North Face Amplitude Triclimate Jacket - Men's

Chute Green/English Green, L $148.82

1 KEL0582-CR-RE Kelty Light Year Sleeping Bag: 20 Degree Down

Citrus, Reg $179.95

Subtotal: $886.52

Tax: $0.00

Fra før har jeg en fjellräven G-1000 bukse , et par Alfa Jeger støvler og et Hel sport stetind 2 telt + noe småutstyr.

virker utsyret jeg til nå har å være bra valg? Noe klær ol vil byttes ut etterhvert,men nå har jeg hvertfall det groveste utstyret, mangler bare et godt liggeunderlag. tror jeg går for det gode gamle bamse i første omgang.

kom gjerne med innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg tenker på er sekken.. har du prøvd den før? Sekker og mennesker er forskjellige

Det er et meget godt poeng med sekken ettersom ikke alle sekker passer til alle. Men, siden jeg har en Gregory Whitney 95 så kan jeg jo nevne at den har gode justeringsmuligheter som burde passe de fleste. Det den imidlertid mangler, er justering på rygglengde (den finnes heller i flere størrelser), så jeg håper cpt.morgan har sjekket dette opp mot egen kropp. For egen del har jeg en medium sekk og er 183 cm høy, og den passer meg veldig bra. Det bruker vel et slingringsmonn på omtrent 5 cm i rygglengde for hver størrelse mener jeg å huske.

For øvrig er jeg veldig godt fornøyd med sekken. Gode pakkemuligheter pga flere innganger til sekken (uten at dette ser ut til å påvirke sekkens vekt nevneverdig ettersom 95 liters sekken min er akkurat under 3 kg). Den er også bra vanntett, men jeg er dog litt usikker på hvor lenge "gummipakningen" rundt glidelåsen holder. Den ser ut til å kunne bli slitt relativt raskt (uten at jeg egentlig har noe grunnlag for å si det ettersom det ikke har skjedd noe med den).

Jeg har heller ikke fått prøvd den på mer enn noen få overnattingsturer enda, så jeg kan ikke si så mye om holdbarheten, men Gregory har jo et bra rykte på seg sånn sett. Så i mine øyne er i alle fall sekken et veldig godt kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg tenker på er sekken.. har du prøvd den før? Sekker og mennesker er forskjellige

Det er et meget godt poeng med sekken ettersom ikke alle sekker passer til alle. Men, siden jeg har en Gregory Whitney 95 så kan jeg jo nevne at den har gode justeringsmuligheter som burde passe de fleste. Det den imidlertid mangler, er justering på rygglengde (den finnes heller i flere størrelser), så jeg håper cpt.morgan har sjekket dette opp mot egen kropp. For egen del har jeg en medium sekk og er 183 cm høy, og den passer meg veldig bra. Det bruker vel et slingringsmonn på omtrent 5 cm i rygglengde for hver størrelse mener jeg å huske.

For øvrig er jeg veldig godt fornøyd med sekken. Gode pakkemuligheter pga flere innganger til sekken (uten at dette ser ut til å påvirke sekkens vekt nevneverdig ettersom 95 liters sekken min er akkurat under 3 kg). Den er også bra vanntett, men jeg er dog litt usikker på hvor lenge "gummipakningen" rundt glidelåsen holder. Den ser ut til å kunne bli slitt relativt raskt (uten at jeg egentlig har noe grunnlag for å si det ettersom det ikke har skjedd noe med den).

Jeg har heller ikke fått prøvd den på mer enn noen få overnattingsturer enda, så jeg kan ikke si så mye om holdbarheten, men Gregory har jo et bra rykte på seg sånn sett. Så i mine øyne er i alle fall sekken et veldig godt kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ca 180 høy, og ja, jeg har målt ryggen, så jeg bestilte en medium. Da jeg bor i harstad har jeg begrensede muligheter til å prøve andre sekker enn bergans,norrønna osv, så jeg kjøpte bare en sekk som jeg syntes så bra ut. jeg vurderte også osprey Argon,men jeg syntes den så for klumpete ut. Etter en lang samtale med gearhead så endte jeg på whitney sekken.

Det vil ikke by på problemer om den ikke passer meg for jeg skulle få byttet sekken uten ekstra fraktkostander om det skulle bli nødvendig.

Det de hadde å si på butikken om sekkene var at om man kjøpte osprey fikk man mye for pengene,men at svært mange var veldig fornøyde med gregorysekkene også, så det ble for det meste en smakssak. jeg gikk til slutt for whitney pga at den var på 95 liter, ikke 85 og pga at jeg likte utseendet på den bedre rett og slett. klarte heller ikke å finne så mye info om den på norske sider, bare av den forrige modellen på oslosportslager tror jeg, og utfra det som stod der så mener jeg at det ikke var et dårlig kjøp.

northfacejakka som er en 3-1 jakke er jeg veldig spent på, det samme gjelder soveposen som er en dunpose som bare veier 1.1 kg,noe jeg mener er en akseptabel vekt.

omnifuelen har fått gode skussmål generelt, så den gleder jeg meg til å ta i bruk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her inne som har tips til generelle ting som kan være lurt å ha med seg på overnattingsturert som varer noen dager?

da mener jeg ikke så og så mange par sokker osv,men om det er noen spesielle ting folket bruker å ha med seg som kan ha høy nytteverdi på tur i skauen?

det være seg lettvindt mat som smaker ekstra godt til spesialutstyr for diverse formål?

hadde vært morsomt å høre om det er noen finurlige duppeditter i bruk som man ikke har tenkt på før!

Noen som har tips til hva jeg kan supplere utstyrslista mi med, utstyres blir hovedsaklig brukt til 3 sesongers camping i skog og mark og noe fjell.

jeg har følgende til nå:

Sekk : Gregory whitney 95l

Telt : stetind 2 - gamle typen

sovepose : kelty light year dunpose, komftemp -7, vekt 1kg

Brenner : Primus omnufuel

Sko : Alfa Jeger

ekstra såler : sole ultra. disse varmes i ovnen på 90 grader før de legges i skoene. former seg 100% etter foten. koster ca 300 men er verdt det og vel så det! bruker disse både i fjellsko og vernesko! anbefales på det sterkeste!!!!

Devold ull undertøy

Noen par med ullvangsokker til goretex skoene

Bukse : Fjellräven G-1000 uten för

En triclimate north face jakke med uttagbar fleece

Jervenduken orginal med armings.

4 stk sea to summit vanntette pakkposer

4mm nylonsnøre/flaggstangsnøre,hodelykt,førstehjelp, div småtterier.

Kjøpte meg fiskestang for et par uker siden som jeg er godt fornøyd med. dette er en DAM Quick stick spin 20. 5-20 gram. virker grei til allround fjellvann/elvefiske for de ikke helt store fangstene.

snella heter DAM Quick super 520 RD ganske lita snelle som jeg tipper kan brukes på en stang som er hakket lettere også!

tips til bra/lett kokekar "pakke" i titan eller alu med teflon?

Liggeunderlag?

Vanntett trekk til sekken?

andre småting som kan være nyttige å ha med seg?

har ennå ikke fått alt utstyret som er listet over,det er på vei fra usa, så jeg kan ikke kommentere kvalitet og funksjonalitet på det meste av det nevnte utstyret pr i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Teltet du snakker om er et knalltelt. Har det selv og har vart lenge både på vinter og sommer.

- Fjellklær bruker jeg selv mye fjellreven som jeg synes er veldig gode plagg som kan anbefales.

- Primus omnifuel er en primus det oser kvalitet av. Har overlevd mye transport og brenner bra, lett å justere osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres bra ut.. jeg har ikke fått prøvd teltet ennå så jeg er ganske spent.. har lest endel om at mange synes det er i minste laget så det skal bli morsomt å få testa. første tessturen regner jeg med vil bli en 4-5 dagerstur i divi/rosta dalen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teltet for min del er i fin størelse. Får sekken inn i teltet + meg selv, sovepose, liggunderlag og selvfølgelig god plass (for meg iallefall) til å røre meg på. Det er et 2 mans telt med veldig lav vekt også, så kanskje plassen er reduser, det vet jeg ikke. (har aldri prøvd andre 2 manstelt:P). Det tåler iallefall en støyt!

Go fjellreven;D!

Du får ha lykke til!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres bra ut.

jeg kjøpte teltet i første rekke fordi jeg fikk det veldig billig. skal i hovedsak bruke det alene,men på enkelte korte "kose/fisketurer" blir sikkert dama med også.

planen er å kjøpe et tremannstelt i samme segment for å bruke på lengre turer hvor dama blir med.

reiser offshore i mårra og blir ei uke, når jeg kommer på land igjen er planen å ta meg 4-5 dager på loffen rundt i dividalen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig en fra nærområdet her inne :shock::shock::wink:

Har du kjøpt deg brenner?

Det kommer sikkert ikke som noen overaskelse at jeg vil anbefale deg Coleman.

Den er enklere i bruk, er stille og har mindre leamikk enn Omni.

Du skulle ikke tilfeldigvis være kystjeger? For da savner du vel en gummibåt på noen hundre kilo, til å bære med høyt til fjells.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HJELP!?

Jeg trenger nye fjell/tur/vandring whatever sko.

Som nevnt tidligere i tråden har jeg et par alfa jeger, disse blir for stive og tunge til moderat sekk og lette fjell/skogs turer. jeg er ute etter nye sko og da helst en lettere type sko, gjerne halvhøye.

jeg har en ganske smal fot.

jeg har sett på asolo fugitive GTX. det er sko i denne stilen jeg er ute etter.

noen som har erfaringer med denne skoen?

jeg har dessverre ikke mulighet til å prøve skoen på da jeg bor i harstad og utvalget i butikkene her er ganske moderat.

hvordan er størrelsene på asolo skoene?

håper på svar eller evt tips om andre sko i samme segment :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv parabolflua i Harstad.

Ev. Stadion i Lødingen.

Bra butikker begge.

Vet Parabolflua har en hel del turstøvler.

Kjøpte meg noen lette Ecko tursko/vintersko eller hva du vil kalle det.

Ikke spes. egna til harde turer med tung bør, men bra til småturer, og lett.

Slitestyrkern ser super ut.

Har i tillegg Alfa marsjstøvler med surbothane sole, og Noen år gamle sivile Alfa med vibramsole.

Liker forsvarets best av disse.

OBS har du tilgang på marsjstøvler, så styr klar av Møre skofabrikk sine.

Det står Verner nedi disse. Solene er elendige, og det er det enesta bra man kan si om de støvlene. :arrow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har et par orginale m-77 med en litt bedre såler under skoen enn vanlig og et annet mønster. jeg synes ikke m 77 er særlig bra.

alfa sko har jeg som sagt også. alfa jeger, disse er en videreutvikling av alfa bever, disse fikk jeg i forsvaret.

gode sko, men ikke noe særlig ved raske høydemeter, da jeg fort får knagsår på helen. skoene passer ikke foten min helt. disse vil fortsatt bli brukt på vinter, og på turer med tung bør,men vil ha et alternativ på kortere turer som dagsturer i marka for fiske og overnattingsturer med telt i lettere terreng. har vært på alle butikkene rundt i byen og sett, dette inkluderer parabolflua,men ikke funnet helt det jeg er ute etter.

regner med at jeg bare tar en sjangse og bestiller et par asolo eller la sportivia over nett fra usa. passer de ikke får jeg evt. bare prøve å selge dem,derfor jeg gjerne ville ha inputs ang sko. har lest rundt på forumet at asolo ikk er så bred i lesten og at dette generelt skal være et bra merke så jeg tror bare jeg tar sjangsen. :arrow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HJELP!?....

jeg har dessverre ikke mulighet til å prøve skoen på da jeg bor i harstad og utvalget i butikkene her er ganske moderat.

hvordan er størrelsene på asolo skoene?

håper på svar eller evt tips om andre sko i samme segment :arrow:

HALLO din amatør!!

Du kjøper ikke støvler uten å ha prøvd de, da får du heller ta deg en tur til Tromsø el Narvik for utprøving.

Dog, skulle du mot formodning være "Espen"??, ja da forstår jeg hvorfor du spør :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe,er nok ikke espen nei :wink:

amatør og amatør. gidder ikke kjøre helt til tromsø bare for å prøve noen par sko liksom, så det ender nok med bestilling UPRØVD over nett selv om dette sikkert er ganske døvt å gjøre. må ha meg sko ganske raskt da vi har planlagt flere turer nå på høsten så jeg har ikke tid til å vente med å skaffe meg et par.

har lest mye om noen av asolo skoene og de får gode skussmål av brukerne. får bare gamble på at de passer foten min :arrow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe,er nok ikke espen nei :Pl:

Vel, betryggende det om ikke annet :arrow:

Kjøpe stølver uprøvd, og kun etter andres eller mine anbefalinger er jo rimelig dødfødt vel?

Benytt dine gamle støvler til du finner riktig type og størrelse for

deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.