gi Skrevet 12. mai 2004 Skrevet 12. mai 2004 Er det noen som har ferske rapporter om snøgrense/mengde i områdene Valldal, Eidsdal-Geiranger-Djupvasshytta. Turtips i området ? Geir Siter
Gjest Anonymous Skrevet 12. mai 2004 Skrevet 12. mai 2004 Kjør fra Valldal opp til Trollstigen, veien åpner 19 eller 20 mai?? Da er i alle fall snø ikke noe problem... Siter
gi Skrevet 12. mai 2004 Forfatter Skrevet 12. mai 2004 Såvidt jeg vet åpnes ikke Trollstigen før 28. mai. Det er nok snø der, men mye mindre enn normalt. Regner med at det går an å kjøre til Slettvikane fra Valldal. Der er det nok noe snø ennå. Det samme er det vel også på Geirangerfjellet. Det jeg var ute etter var konkrete og ferske opplysninger om forholda. Geir Siter
Gjest Anonymous Skrevet 12. mai 2004 Skrevet 12. mai 2004 Vedr. Trollstigen så mener jeg at jeg så antydet åpning 19. mai. Hadde meg en tur (biltur) til Geiranger søndag. Mellom Eidsdal og Geiranger tenkte jeg ikke snø i det hele tatt, husker ikke snø grensen. Du kan sjekke på web-kameraet i Geiranger. Bra med snø like etter siste svingene opp fra Geiranger (fra ca 900m). Såg en del parkerte biler og skispor her og der. Etter skisporene å dømme, så var det flere som hadde tatt turen opp fjellsiden (Skjerdingdalsegga?) sørvest/vest for Djupvasshytta. Såg ut til å være mye snø i fjellsiden. Høyeste brøytekanten var like vest for Djupvasshytta, rundt 4 meter.. dog noe lokalt. Siter
Gjest Anonymous Skrevet 24. mai 2004 Skrevet 24. mai 2004 Som de fleste sikkert har fått med seg, så gjorde kong vinter et siste krampetrekk her på nordvestlandet i slutten av uken som var. Slik så det ut på web-kameraet i Geiranger: Snøgrensen var helt nede i fjærestenene (ikke de som Espen kaller fjærestener, men de ved 0 nivå....) For ordens skyld, siden et ikke helt uvanlig spørsmål for turist informasjonen i Geiranger er: "Hvor høyt over havet er vi??", så er det salt vann vi ser på bildet.... Som et paradoks, så var det på samme sted over tyve grader i november i fjor, og med folk som badet i fjorden. Ser også at vegvesenet melder om en meter nysnø i Trollstigen. Veien var ferdig brøytet, men nå må de brøyte på ny. Det var forhåpentligvis siste krampetrekning fra kong vinter. Siter
morten Skrevet 25. mai 2004 Skrevet 25. mai 2004 Go Go Snow. La oss få en siste vinter over 7-800 meter og en normal sommer, slik at denne avsindige asvmeltingen kan ta en pause. Herlig bilde fra Geiranger. Herlige meldinger fra Trollstigen! Siter
Gjest Anonymous Skrevet 25. mai 2004 Skrevet 25. mai 2004 Det er temmelig hvitt Sunnmørsalpane akkurat nå, har egentlig pakket vekk skia for i år, men med 0,5-1,0m nysnø kan det vel hende at...... Svein Siter
Gjest Anonymous Skrevet 25. mai 2004 Skrevet 25. mai 2004 Svein: Hvor går grensa for skiføre nå, 4-500 m ? Nordvendte ruter har vel gjerne tørrsnø ennå ? Geir Siter
Gjest Anonymous Skrevet 25. mai 2004 Skrevet 25. mai 2004 Svein: Hvor går grensa for skiføre nå, 4-500 m ? Nordvendte ruter har vel gjerne tørrsnø ennå ? Geir Variabel, i nordre deler må du opp på iallefall 400m for å finne snø i det hele tatt. Over 700m ser det utrolig bra ut fra Ålesund. Ser ryggen mot Ramtinden og Jønshorn, og det er hvitt,hvitt og hvitt. Men for ikke mange dager siden var det bart, så uten nattefrost/skaren kan det nok være potensielle farer under snøen...(mulig at snøen har blitt seget såpass sammen at det går veeeldig bra) Web-kamera på strandafjellet www.strandafjellet.no viser at det er mer glissent i de østre delene. Har fulgt med litt på nedbøren på hjemmesida til strandafjellet, og de har ikke hatt på langt nær så mye nedbør som ytre og vestre deler. Ville helt klart valgt Kolåshalvøya for skitur nå. Snøgrensa rundt Ørsta, Follestaddalen, Bondalen ligger helt sikkert lavere. F.eks kan jeg nevne at ytre/nordre deler hadde ikke særlig annet enn regn under 200m, mens i ørsta hørte jeg at det la ned snø. Svein Siter
Pelle Skrevet 25. mai 2004 Skrevet 25. mai 2004 Fin side for Kolåshalvøya, webkamera Ørsta Skisenter, 670 MOH. Utsikt mot Veirhaldet som er rett over 1200m Siter
Gjest Anonymous Skrevet 25. mai 2004 Skrevet 25. mai 2004 Veirhaldet t.v. og Blåtinden t.h. (ligger bak skyene på bildet/web-kameraet) ser ut til å være greie turer nå. Blåtinden er forholdsvis bratt og har kjempebra nedkjøring i det sørvendte henget (ikke så langt, 400m?) Toppene har sør-vendte nedkjøringer. Det er meldt bra vær noen dager nå, så allerede til helgen har vel sola tatt mye av nysnøen.... Disse to toppene ligger forholdsvis fritt. Blåtinden, som er høyest, har flott utsikt og er absolutt og anbefale på ski. Var der selv påsken 2003. Ikke dermed sagt at Veirhaldet ikke er en flott tur, det er den desidert mest populære av de to. Men det er mest fordi den ikke er så bratt... Svein Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.