Gå til innhold
  • Bli medlem

Diamox på Kilimanjaro


Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg gifter meg i sommer og bryllupsreisen går til toppen av Kilimanjaro via Lemosho-ruten. Dette er den lengste ruten som tilbys av guidebyråene, så vidt meg bekjent. Nå viser det seg at vi skal bruke 7 dager på turen. Jeg ser nå i ettertid at denne ofte gjøres på lengre tid. Det toget har uansett gått for oss. Vi har avtaler å holde når vi kommer ned fra fjellet.

Det betyr at vi går opp mye raskere enn vi egentlig burde. Dermed kan det godt hende at vi ryker på symptomer. Der kommer Diamox inn i bildet. Flere har anbefalt oss å ta Diamox hele tiden for å få en best mulig opplevelse på turen. Andre mener vi bare skal ta den ved symptomer. Selv to leger jeg har snakket med har forskjellig oppfatning av hvordan den skal brukes.

Hvilke erfaringer har dere? Tør dere gi oss noen råd?

Jeg ønsker ikke å blåse liv i debatten om hvor vidt det er "riktig" eller ikke å bruke Diamox i høyden. Men jeg vil gjerne få innsikt i de erfaringene andre har gjort.

Tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lemoshoruten er vel den som starter ved Lemosho glades og passerer Shiraplatået. Deretter går man via Barranco og Barafu med overnatting i karanga valley. Stemmer dette sånn omtrent ?

Det blir mye gåing, men ikke uoverkommelig. Etappene er ikke så lange som man kan frykte.

Akklimatiseringsmessig gåes jo gjerne Kilimajaro en dag, til og med to dager raskere enn opplegget dere har. Dermed bør det fungere greit hvis dere drikker masse vann og går sakte og sånt.

Jeg brukte ikke Diamox da jeg gikk Kilimanjaro. Er allergisk. Hadde ikke problemer bortsett fra at jeg var litt treg tidlig på dagen. Det er mulig at jeg ville vært det uansett og at det ikke hadde noe med diamoxen å gjøre. Vi brukte en dag imndre enn dere skal. Alle de andre brukte diamox. Noen slet endel med høyden, andre ikke.

Det er mye religiøse følelser knyttet til Diamox. Personlig "tror" jeg det ikke spiller så veldig stor rolle om man bruker det eller ikke".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Mange tar vel med diamox og bruker det når det blir nødvendig, selv om høydesyke gjerne går over etter noen dager, men dette har man vel gjerne ikke tid til på Kilimanjaro da det er et "rush" mot toppen uten tid til ordentlig akklimatisering. Det som dog er negativt med diamox er at hvis man først starter på det, kan man ikke slutte med det oppe i høyden.. Da vil man bli dårligere enn om man ikke tok det i utgangspunktet. Så hvis man knasker diamox fra dag én umuliggjør man en normal akklimatisering, som nok er det beste. Noe annet negativt, er at hvis det skulle skje noe på fjellet vil diamox være det første en lege vil trykke i deg. Så hvis du allerede er på det, må man rett på steg 2.

God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv Diamox'en hjemme før du reiser så du er sikker på at du ikke er allergisk.

Jeg har ingen motforestillinger mot å bruke Diamox. 7 dager er helt greit uten at jeg vet detaljert hvordan den ruten dere har er. Dere returnerer vel via Mweka Hut - om dere gjør det - så er det helt kurant å gå den siste biten helt ned den siste dagen. Dvs . jeg anbefaler at man heller tar en ekstra dag på akklimatisering og heller prøver å gå helt ned til Mweka på toppdagen. Jeg klarte ikke det, men turkompisen min klarte det, og et par andre jeg traff der klarte det også. Det krever sine knær, men synes den Mweka Hut var bare mygg. Det er bare 3 timer fra Mweka Hut og ned til Mweka.

En annen utfordring tror jeg faktisk kan være mageproblemer! De har en utfordring når det gjelder hygiene på det fjellet der, og de fleste som må bryte må bryte grunnet mageproblemer. Husk masse håndrens, be dem koke vannet og bruk vannrensetabletter. Imodium er også kjekt å ha. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du referere noe videnskapelig fakta om det?

Ok, fint du stiller spørsmålstegn. Det der fikk jeg nemlig fra lommelegen, og kjapp googling viser at det (tydeligvis) er uenighet om det, http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=327745. Tydelig at jeg ikke kunne ta det der for helt god fisk, for når jeg leser for eksmpel http://www.reiseklinikken.no/villmarksmedisin.html finner man at det er en uenighet. Den første påstår:

Om man først har begynt med Diamox må man ikke slutte med det før man er under 3000 meter, ellers blir man dårligere enn om man ikke hadde begynt med det, såkalt rebound effect.

Mens sistnevnte

Før var man redd for såkalt "rebound effect" om man slutter med medikamentet før man er under 3000 m.o.h., men det er ikke faglige holdepunkter for at det er tilfelle. I følge moderne syn kan man slutte med Diamox når symptomene opphører. Virkningsmekanismen er ikke avklart, men en plausibel forklaring er at den hemmer nyrenes reabsorbsjon av bikarbonat, og dermed etterligner den normale akklimatiseringen, samtidig som det er et diuretikum, og dermed kan motvirke væskeretensjonen som man ser ved høydesyke.

Jeg er ingen medisinsk forsker, og kan derfor ikke henvise til noe mer enn det jeg søker frem. Tydeligvis gammel tro at man fikk såkalt rebound effect, men man må nesten høre med en ekspert på område (og med det mener jeg ikke en allmennlege).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere har anbefalt oss å ta Diamox hele tiden for å få en best mulig opplevelse på turen. Andre mener vi bare skal ta den ved symptomer. Selv to leger jeg har snakket med har forskjellig oppfatning av hvordan den skal brukes.

Hvilke erfaringer har dere? Tør dere gi oss noen råd?

Jeg ville sagt at den første diamoxen tas når dere passerer 2500 moh, og at den siste tas rett før toppen. Etter du har vært på toppen er vel neste overnatting under 4000 moh og da regner jeg med at du er så akklimatisert at diamoxen ikke er nødvendig.

Symptomene jeg har fått er dundrende hodepine som har kommet veldig fort. Jeg har ikke prøvd diamox ved slike tilfeller, men det er vel like greit å ta diamox før du opplever det.

Og det er et godt tips å prøve diamox hjemme før du reiser avgårde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydeligvis gammel tro at man fikk såkalt rebound effect, men man må nesten høre med en ekspert på område (og med det mener jeg ikke en allmennlege).

Ja, jeg visste at du ville henvise til de artiklene. De er skrevet av samme fyren (Dr.Hasle) og den artikkelen på Reiseklinikken ble oppdatert etter en forespørsel fra meg om dokumentasjon! Han endret deretter teksten for det var jo bare vas. Har forsøkt å sende oppdatering til Lommelegen også, men der krever de kredittkort for å sende inn forespørsel. Har e-post adressen til han hjemme, så jeg skal be han oppdatere Lommelegen også.

Svakheten med nettet er at om en person skriver noe feil ett sted, så blir det henvist til den selsamme feilen "over alt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg visste at du ville henvise til de artiklene. De er skrevet av samme fyren (Dr.Hasle) og den artikkelen på Reiseklinikken ble oppdatert etter en forespørsel fra meg om dokumentasjon! Han endret deretter teksten for det var jo bare vas. Har forsøkt å sende oppdatering til Lommelegen også, men der krever de kredittkort for å sende inn forespørsel. Har e-post adressen til han hjemme, så jeg skal be han oppdatere Lommelegen også.

Svakheten med nettet er at om en person skriver noe feil ett sted, så blir det henvist til den selsamme feilen "over alt"

Dette har du selvsagt rett i, Kjiver. Dr.Hasle har jo tydeligvis ikke peiling på dette, men når jeg tar en titt på en del (dog ikke-vitenskapelige) utenlandske sider ser jeg at alle mener det er fritt for såkalt "rebound effect". På den andre side har jeg en følelse av at det ikke er gjort noen stor forskning på dette området, så jeg ville ikke vært for rask med å konkludere med noe som helst. Selv om en slik rebound effect ikke er påvist. Men nå er jeg jo uansett ikke i en posisjon til å konkludere noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjiver: Det er helt vanlig at man går fra toppen og direkte ned til Mweka hut, og helt ut dagen etter. Årsaken til det er at de aller fleste blir høydesyke i mer eller mindre grad på toppen, og dermed bør man langt ned raskest mulig.

Et 7 dagers opplegg betyr normalt i praksis at man bruker seks dager inkludert toppdagen. De fleste opplegg innebærer fem eller i verste fall fire dager opp. Seks dager bør være tilstrekkelig i massevis.

Om det er lurt å slutte å ta Diamox når man først har begynt vet jeg ikke. Men jeg skjønner ikke helt hensikten med det. Hvis man først vil bruke slikt kan man vel gjøre det hele veien ? Jeg har hørt historier om folk som har blitt syke av å slutte å ta piller høyt oppe. Sikkert ingen vits å risikere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei terje.

skal og ned til kilimanjaro og gå samme rute som deg. hvem reiser du med og når?

jeg reiser med eco den 18 juli(det er snart :wink: )

ang diamox: har aldri prøvd dette medikament men lest en del om det og hørt massor. grunnen til att jeg ikke prøvd det enda(ja jeg har vart i højd med bla. elbrus, gran paradiso, denali, dokk ikke toppen) er konsekvensene. dette er mine slutsatser utfra hva jeg har lest og hørt: hvis du tar diamox så utsetter du symtomene og hvis du blir syk så har du ikke noen backup. da blir du riktigt syk.

ja, dimox virker: to exempler, 1 en kamrat var og klattret og ble dårlig. han tok diamox og ble frisk som en fisk. 2, 2 venner var på kili tok ikke diamox og ble dårlige og måte ned. resten av gruppen tok diamox og kom opp.

før meg så er kili ett fjell der du ikke trenger diamox i utgangs punkt med god akklimatisering. hvis man blir dårlig så gå ned. det er mitt råd. ja det er surt å ikke komme til toppen men man kan vile en dag og gå opp neste.

håper att dette hjalp deg i ditt søkende etter svar. jeg kommer ikke å ta diamox på kilimanjaro med den viten att jeg kan komme å bli syk. hvis det er på toppnatten så tar jeg paracet biter sammen ,får hodepine og når toppen eller går ned. mitt valg!

god tur

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den såkalla rebound effect kan man se helt vekk i fra, den er mer eller mindre kjent som en myte nå.

Jeg kan se for meg to allternativer.

mange vil nok si at ja ta hele tiden (250mg x2 per dag) og ja du vil akkselere akklimatiseringen din.

På den andre siden vil du viss du ikke har brukt underveis ha mer å gå på altså at medisinen vil ha bedre effekt viss du først skulle bli høydesyk.

Og til slutt, så er det jo også en stor sjanse for at du vil klare fjellet uten å bruke Diamox og muligens mestringsfølelsen vil sitte litt sterkere da jeg vett jo ikke hva du selv mener om saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Lemosho-ruten bør du ikke trenge Diamox, den har lang nok tid for akklimatisering for de aller fleste. Det er i grunnen bare å følge noen enkle regler så går det bra, det er nå min oppfatning etter å ha vært på endel høye turer

1 Drikk mye mer enn du ellers ville ha gjort, minimum 1 liter pr 1000 moh daglig. Start hardt ut om morgenen med å drikke så mye du orker, og stopp å drikke en stund før leggetid så du slipper å gå ut å strø om natten

2 Renslighet er viktig, en magesjau kan lett ødelegge turen for en nordmann som ikke er vant til bakteriefloraen i tropene.

3 Gå unaturlig sakte hele tiden, ikke la lokale fjellførere presse deg til å gå fortere, de vil bare ha deg fort frem for å få kortest mulig arbeidsdag. Med unntak av toppdagen er dagsetappene korte, så dere har god tid

4 Pust dypt når du går - det kommer egentlig av seg selv

5 Ikke gjør mer enn du må gjøre.

6 Putt minimalt i dagstursekken så sparer du krefter

På toppdagen vil du ha bruk for det du har av krefter, så spar dem til da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei terje

muligens att vi møtes.

er det noe spesiellt som derre har fått beskjed om å ta med av klæreller utstyr?

i korte trekk så bør vi ta med varme klær, skalplagg(typ gore tex), gode fjellskor og hiking skor, sovepose, liggunderlag men og klær før safari. samt endel småting

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det noe spesiellt som derre har fått beskjed om å ta med av klæreller utstyr?

i korte trekk så bør vi ta med varme klær, skalplagg(typ gore tex), gode fjellskor og hiking skor, sovepose, liggunderlag men og klær før safari. samt endel småting

Med tanke på at vi skal gjennom både regnskog og høyfjell, så blir det en hel del utstyr. Foruten det du nevner kommer jeg til å ta med regntrekk til sekk, dunjakke, hodelykt med ekstra batterier og gamasjer. Ellers har vi med standrardutrustning som ullundertøy, sterk solkrem (30/50), mørke solbriller, hatt+tørkle mot solen. Det kan fort bli noen timer i teltet på kvelden, så ei god bok er nok lurt.

Det kan nok være lurt å lese litt om andres erfaringer og pakklister på nett. Google er fin i så måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha søkt og lest litt mer har jeg ikke fått noe kanonisk svar på om Diamox foretrekkes som profylakse eller terapi.

Jeg tenker jeg legger pillene i sekken og går så sakte jeg kan. Så får jeg heller ta en tablett eller to om jeg skulle få symptomer. Uansett er det jo bare å vende nesa nedover mot Serengeti om det skulle bli for ille. Vi skal jo tross alt kose oss på tur, ikke prestere :-)

Fant en fin artikkel i Tidsskrift for den norske legeforening:

http://www.tidsskriftet.no/index.php?vp_SEKS_ID=569089

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker jeg legger pillene i sekken og går så sakte jeg kan. Så får jeg heller ta en tablett eller to om jeg skulle få symptomer. Uansett er det jo bare å vende nesa nedover mot Serengeti om det skulle bli for ille. Vi skal jo tross alt kose oss på tur, ikke prestere :-)

Riktig holdning - kos dere på tur, gå bakerst og saktest. Sistemann til campen er førstemann på toppen. Toppdagen(natta) må dere prestere og ikke bare kose dere, den er tøff i forhold til de andre dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.