Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Turisforeningen sin turplanlegger anslår 4.5 timer på strekningen Spidsbergseter - Eldåbu.

Denner er ca 16 km lang (?). Er 3,5 km/time litt lavt anslag for voksne personer på tur?

Påfølgende rute er Eldåbu - Bjørnshollia, 5 timer ifølge dnt.

http://www.turistforeningen.no/trail.php?tr_code=ron56&fo_id=6293

http://www.turistforeningen.no/trail.php?tr_code=ron1&fo_id=6293

Noen som har gått disse strekningene og kan uttale seg om tidsforbruket som er anslått av dnt?

-A

Annonse
Skrevet

Her er det jo en del faktorer som spiller inn; kondisjon på de som går, oppakning, vær og vind, antall pauser, hvor lenge man har vært på tur, m.m.

Min erfaring tilsier at jeg bruker ca. 4 - 4.5 timer på ruter som er angitt (av DNT) til 5 timer. Men jeg holder som regel forholdsvis høyt tempo, har lett utstyr og i tillegg en hund som er med på å dra tempoet opp.

Bjørnhollia - Eldåbu gikk jeg på litt over 4 timer i fjor uten å føle at det var noe som helst stress. Jeg gikk ikke sammen med noen, min erfaring er at det da går noe fortere enn om man er flere sammen.

Men som sagt, er en del faktorer som spiller inn her.

God tur :)

Martin

Skrevet

Som martin_m sier er det mange faktorer som avgjør tempoet i fjellheimen, men jeg tror du kan bruke 3,5-4 km/t som en tommelfingerregel.

Skrevet

Erfaringsmessig er DNT`s timeangivelser KUN for dem som løper fra hytte til hytte med en lett sekk på ryggen og som er ferdig shamponert,dusjet og tatt på rene klær i god tid før middagen.....

for meg som liker å nyte turen, rusle rundt med ett fotoapparat og ofte med stor sekk er DNT`s timeangivelser en stor vits!!

Men som tidligere nevnt, det er mange faktorer som spiller inn!

Skrevet

Det står uttryckligen att de angivna tiderna endast är gångtid vid normalt väder och före. Tid för raster och annat måste läggas till. DNT kan ju inte veta hur länge var och en har lust att ta rast, rusla runt med kameran, ligga på rygg och se på himlen eller vad det må vara.

Jag upplever normalt inga problem med att gå på de angivna tiderna.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.