Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle som er kjent i Nord!

Det ser ut til vi får en turdag med utgangspunkt på Senja i andre halvdel av juli.

-Vi er 4 pers. To litt erfarne og to lite erfarne. Normalt god fysisk og psykisk form.

-ønsker en tur på 5-7 timer gangtid.

-ikke taubruk.

-gjerne litt høyt og småluftig, men ikke smalere enn 2 meters egger.

Noen tips?

Det kan også bli aktuelt med en utendørs klatreøkt en annen dag. Noe som kjenner til noe felt med ruter gradert 4-6?

Annonse
Skrevet

Breidtinden høres ut til å være midt i blinken for dere. Sørvestryggen er vanlig vei opp og kan kanskje kalles litt luftig.

Et annet alternativ er å gå hele ryggen på Skinnkollen ved Botnhamn.

Hvis dere virkelig vil nyte utsikten over storhavet og Senjas skjærgård tar dere turen til Steinfjord. Start ved tunnelinnslaget, opp i skaret og så utover fjorden over toppene som ligger mellom Bøvær og Steinfjord.

Skrevet

Fra Ersfjordsiden er det klatring. Hvordan det ser ut fra nord er jeg mer usikker på, men det blir uansett en ganske luftig affære.

Skrevet

Vanvittige bra bilder........ Og jeg som trodde jeg hadde sett Senja da jeg syklet fra Setermoen til Torsken/Gryllefjord via Finnsnes, sommeren 1989. En mektig flott tur som var begynnelsen på 19 år med lang turer på sykkel.

Veien på yttersia av Senja til Gryllefjord var veldig flott.......... men ikke så flott som nordsida av Senja. Men allikevel; meget gode minner.

Jeg kan ikke dy meg for å skryte av at jeg besteg Istinden samme sommer. Sjekk http://www.ryggsekk.net/turer/istinden-8aug07/istinden.htm

Denne er tilsammen bare en 4-5 timers avstand fra E6 (og 5 minutters kjøring fra samme vei til parkeringsplassen) så her er det bare å strekke beina. De bildene over fremkallet gode minner, ja. Ikke minst er jeg nå en smule stolt av min bestigning av samme fjell. Jeg husker ikke at det var så dramatisk, dog........ Beklager, men mitt selvtilfredse smil gjør det fysisk umulig å skrive noe mer.

Skrevet

Hei Busken.

Ryggen fra 984 til toppen er grei å gå. Ikke veldig brei, men heller ikke klatring med behov for tau.

Som du kanskje så fra ryggsekk.net så kan man velge side for å nå ryggen (vi tok ei side opp og den andre ned).

I tilleg så må jeg si at å ha med GODE gåstaver er "must", både opp og ned.

Håper dere får en fin tur (gi gjerne en hilen i gjesteboka mi etterpå :lol:

Hilsen jan hugo - www.ryggsekk.net

Skrevet

Å følge ryggen fra hovedtoppen og bort til nordtoppen (984 m) er nok ikke helt enkel, og uten tau vil det kreve en total mangel på høydeskrekk og solid erfaring fra bratt lende.

Skrevet

Forskjellige oppfatninger av ryggen, ser jeg. Siden de som skal være med er lite erfarne, blir det nok ikke aktuelt at alle går over. Fornøyd om vi får alle på hovedtoppen. Jeg ser på bildene at det er noe gress og jord helt til topps og tenker at det kan bli sleipt hvis det er vått og at regn utgjør en større trussel her enn på ryggene vi søringan pleier å gå i Jotunheimen.

Skrevet

Hei - OOOOOPS ....

Beklager RASKT svar fra ferie i Finland :lol:

Da jef svarte over så misforsto jeg "984".

Jeg trodde spörsmålet gjaldt starten på egga !!!

Vi vurderte ikke å gå mot 984, den lavere TOPPEN mot nordvest, fra 1017 moh.

Den vi var oppe på er höyeste punkt, ca 1017 moh , selv om det orginale kartet mangler höyde.

(forövrig så har jo kart rundt Troms mange feil og mangler ...).

For å nå 984 toppen så virket det best å gå litt nedover den veien vi benyttet ned (mot Svartholvatnet),

for så å sette ny kurs mot "984". Kanske litt bratt, men mye breiere en vår egg mot 1017.

Håper det rettet om en mulig missforståelse :wink:

Jan Hugo

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.