Gå til innhold
  • Bli medlem

Tre dager i Visdalen og på Sognefjellet fra den 6 - 8 juni 2008

Anbefalte innlegg

Skrevet

En utrolig strålende helg på Sognefjellet og i Visdalen.

Å skrive en turrapport kan av og til ta litt tid. For min del tok det halvannen uke nå. Noe av dette skyldtes en naturlig refleksjonsprosess rundt turen, mens det også skyldtes omgangssyke og god gammeldags latskap. Turen var absolutt minneverdig selv om den var i kjente trakter for de fleste 2K samlere. Les gjerne om turen under her, og hvilke utfordringer vi møtte på. Utfordringene var bl.a gnagsår, solbrenthet og en meget vennlig betjening på Spiterstulen kan blandt annet nevnes.. :roll:

Hvilke fjell:
Kjellhøe (2223 moh), Galdhøe (2283 moh), Vesle Galdhøpiggen (2369 moh), Store Smørstabbtinden (2208 moh), Storbreatinden (2018 moh), Veslebreatinden (2092 moh), Hurrbreatinden (2060 moh) og Midtre Tverråtinden (2302 moh)

Været:
Blå himmel, varmt og fint både fredag og lørdag. På søndag skyer det over, og det kommer noen få dråper med regn mot slutten av dagen.

Fredag 06.06.2008:
Starter i de små timer fra Trondheim, og behovet for søvn melder seg ganske snart. En liten time søvn på utsiden av Statoil stasjonen på Berkåk hjelper mye, og vi møter på nattoget fra Oslo i Drivdalen. morgentåken som sakte beveger seg over myrene ved Fokstugu på Hjerkinn iblandet en lav sol varsler en fin og varm dag i fjellene. Temperaturen stiger jo nærmere Lom vi kommer, og idet vi kjører opp de bratte bakkene til Juvashytta er det er ikke bare motoren som har blitt varm. Temperaturen er mildt sagt behagelig for å være klokken 08.00 på morgenen ved 1850 moh. Det tar ikke lang tid å ta avgjørelsen om å gå i shorts og t-skjorte. Smører oss inn med faktor 15, men leggene skal senere på kvelden vise at det var i minste laget.
Dagens mål var Kjellhøe, Galdhøe og Vesle Galdhøpiggen. Kjellhøe og Galdhøe bestiges lett denne dagen, og Sunniva sier at de ligner mer to steinhauger enn et ”skikkelig fjell”. Man kan jo lett diskutere hva som er et skikkelig fjell, men jeg antar at kommentaren bærer et preg av at hun mener at det skal være spisst og noe mer alpint enn hva hun akkurat nå befinner seg på. Synet av skiheisen fra Kjellhøe og Galdhøe styrker ikke akkurat fjellets posisjon. Det går raskt å komme seg over disse to steinknausene.
Kommer oss ned til Løyftet hvor vi blir sittende å studere ruten til toppen. Sunniva er noe skeptisk, men velger allikevel å gjøre et tappert forsøk. I dette tilfellet så sitter ikke BC – skoene godt til fjellet, og hun sklir noen meter på løs grus og is. Dette gjør at hun får skjelven, og mister egentlig lysten på å bestige Vesle Galdhøpiggen. Etter at hun skled og ble nervøs fant jeg ut at jeg absolutt ikke ville presse henne opp til Vesle Galdhøpiggen. Det regnes som litt luftig opp her, og det er ingen skam å snu. Jeg går til toppen mens hun venter på meg.
Returen fra Løyftet og tilbake til Juvasshytta går problemfri. Eneste bekymringen er breen og om det befinner seg ukjente sprekker der. Vi velger allikevel å stole på at en tidligere skiløper har valgt et trygt spor, og følger etter i samme sporene med en liten klump i halsen.
Kommer oss trygt til bilen, og blir samtidig vitne til at breen ved Kjelen kalver en 2 – 3 ganger mens vi får i oss ny næring og drikke. Lar bilen rulle på girene ned til riksvegen, hvor vi kjører til Sognefjellet for å nyte dagens Cola og Kvikklunsj på Fantesteinen ved Sognefjellshytta.

Lørdag 07.06.08
Man kan si mye rart om Spiterstulen, og de har fått mye pepper på fjellforum. Både Sunniva og jeg kan skrive under på at vi fikk en meget hyggelig behandling denne natten på Spiterstulen. Vi opplevde at betjeningen var meget hyggelig, og det var ikke mange sure minene på betjeningen bak disken.
Uansett, turen i dag gikk til Sognefjellet, hvor vi møter Atomsilda ved riksvegen nedenfor Spiterstulen. Parkerer bilen på Krossbu, og spenner på oss skiene. Føret er upåklagelig, og det eneste negative denne dagen må ha vært de solbrente leggene mine og de stygge gnagsårene til Sunniva. Atomsilda er alltid i godt humør, og det går egentlig ganske rask opp til toppen av Store Smørstabbtinden. Etter gårsdagens fall - episode på Vesle Galdhøpiggen er Sunniva konsentrert opp i flanken til toppen, og vell fremme på toppen er hun lettet.
Vi fortsetter i et behagelig tempo til de tre neste toppene og det kommer en og annen kommentar om at de ligner noen små steinhauger i forhold til Store Smørstabbtinden. Skiller lag på toppen av Hurrbreatinden der Atomsilda fortsetter i retning mot Veslefjelltinden og Loftet, mens Sunniva og jeg renner på ski til Krossbu.
Kjøper noen Kvikklunsjer og et par Colaer og kjører til Jotunheimen Fjellstue for å vente på Atomsilda. Avslutter dagen med en burger på Lom og et par gode øl på Spiterstulen.

Søndag 08.06.08
Betjeningen på Spiterstulen hadde vært meget hyggelig, men det hjalp ikke den stive nakken min og de såre føttene til Sunniva. Denne dagen blir derfor en alenetur for min del, mens Sunniva blir igjen på Spiterstulen for å rive telt og pleie føttene sine.
Dagens mål var Midtre Tverråtind, en tur som jeg trodde var kortere enn den egentlig var. Jeg hadde originalt planlagt å gå østryggen til denne toppen, men med anbefalinger fra Spiterstulen velger jeg å gå sørflanken til toppen. Noe som jeg burde blitt advart mot var å ikke ta for tidlig til høyre opp flanken. Jeg gjorde uheldigvis dette og klatret meg halveis fast i en skrent med mye løs vegetasjon, slik at jeg brukte en time på egentlig ingen ting. Jeg kom meg ned mot breen igjen, og holdt retningen mot toppen. Rutevalget blir heller ikke noe godt nå heller da jeg ikke holder nok på skrå opp mot høyre. Dette gjør at jeg må krysse noen meget bratte snøflanker der jeg ser hvor jeg egentlig burde ha gått. Jeg burde ha holdt mer til høyre her, og krysset denne snøflanken noen hundre meter lengre nede.
Kommer meg til toppen, og idet jeg står på toppen velter skyene inn over Bukkehøe, og det står i meget stor kontrast til den foregående dagen med blå himmel over Sognefjellet. Kneet begynner å verke på veg ned og det skal vise seg å bli en lang uke uten trening når jeg kommer hjem.

På veg hjem til Trondheim kjenner jeg at kroppen ikke fungere som den skal. Det sikreste tegnet er vell at jeg fryser da klimaanlegget i bilen står stilt inn på 26 plussgrader. En uke med oppkast og løs mage følger. Kan jo hende at dette skyldtes en kombinasjon av mye sol og noen dårlige bakterier.

Takk for en fin tur.

post-2512-133474553513_thumb.jpg

post-2512-133474553526_thumb.jpg

post-2512-133474553538_thumb.jpg

post-2512-13347455355_thumb.jpg

post-2512-133474553561_thumb.jpg

post-2512-133474553572_thumb.jpg

post-2512-133474553585_thumb.jpg

post-2512-133474553597_thumb.jpg

post-2512-133474553609_thumb.jpg

post-2512-133474553621_thumb.jpg

post-2512-133474553634_thumb.jpg

post-2512-133474553645_thumb.jpg

post-2512-133474553659_thumb.jpg

post-2512-133474553671_thumb.jpg

post-2512-133474553683_thumb.jpg

post-2512-133474553694_thumb.jpg

post-2512-133474553709_thumb.jpg

post-2512-133474553722_thumb.jpg

post-2512-133474553734_thumb.jpg

post-2512-133474553746_thumb.jpg

post-2512-133474553758_thumb.jpg

post-2512-13347455377_thumb.jpg

post-2512-133474553782_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Annonse
Skrevet

Virket som dere hadde tre supre dager askogvoll :) Godt at dere fikk så fint vær :D Nå er det lenge siden jeg var på Spiterstulen på leirskole i 2004. Var 7 herlige dager, med en hyggelig betjening og morsomme kvelder med kokkedans og allsang med Bente. Vi var også på tur til Svellnosbreen (Eventyrisen) med "Lille-Per". Hvis jeg får lov å spørre, jeg hører mange usikre og rykter om at han falt tragisk om i en bresprekk? Er dette sanne rykter, noen som kjenner til dette, eller er dette tullball :roll:

Skrevet
Virket som dere hadde tre supre dager askogvoll :) Godt at dere fikk så fint vær :D Nå er det lenge siden jeg var på Spiterstulen på leirskole i 2004. Var 7 herlige dager, med en hyggelig betjening og morsomme kvelder med kokkedans og allsang med Bente. Vi var også på tur til Svellnosbreen (Eventyrisen) med "Lille-Per". Hvis jeg får lov å spørre, jeg hører mange usikre og rykter om at han falt tragisk om i en bresprekk? Er dette sanne rykter, noen som kjenner til dette, eller er dette tullball :roll:

Det siste du skriver om har jeg ikke hørt noe om, men regner med at det er vell en eller annen der ute i FF land som har hørt noe om det. Ble egentlig overrasket over den hyggelige betjeningen, for det var ikke akkurat det jeg forventet meg da jeg skulle betale teltplass og kjøring i skranken.. Litt godt å høre at det er andre der ute (som deg 500fjell) som har opplevd å bli tatt imot hyggelig på Spiterstulen..

Skrevet

Var nok en fin tur ja..

Feig måte å bestige Veslepiggen på syns jeg :D

Synd Spiterstulen skremte deg vekk fra din orginale rute opp til Midtre Tverråtind, har en av mine bedre klyveminner opp der. Ikke vanskelig og varm morgensol i ryggen, en nydelig dag i heimen i fjor sommer (da alle påsto det regnet så mye, som jo ikke stemmer).

Ellers har jeg også hørt mye dritt om spiters på forumet her, men selv har jeg egentlig bare positive erfaringer der, selv om jeg aldri har bodd der selv riktignok. Men de har trodd på meg når jeg har glemt å lagt kvitteringen for veien i frontruta etc, det hadde jeg ikke trodd pga ryktet dems :roll:

Skrevet

De sa at det var noe brekryssing på den originale ruten jeg tenkte meg, og at breen der hadde noen stygge sprekker. Om jeg hadde gått den "riktige" ruta i sørflanken hadde jeg nok kommet meg mye kjappere opp enn hva jeg gjorde.

Jeg tok nå i det minste ikke skiheisen til toppen av Kjellhøe (ref: feig rute til Veslepiggen) :roll:

Alex

Skrevet
De sa at det var noe brekryssing på den originale ruten jeg tenkte meg, og at breen der hadde noen stygge sprekker. Om jeg hadde gått den "riktige" ruta i sørflanken hadde jeg nok kommet meg mye kjappere opp enn hva jeg gjorde.

Jeg tok nå i det minste ikke skiheisen til toppen av Kjellhøe (ref: feig rute til Veslepiggen) :lol:

Alex

Er ikke bre hvis man fulger østeggen opp, men en hammer må man forsere da.

Nei, godt du ikke tok heisen, da hadde det vært helt meningsløst :roll::D

Skrevet
Nei, godt du ikke tok heisen, da hadde det vært helt meningsløst :P:D

Mener å huske denne debatten var oppe her inne for ett par år siden?

Det er liksom såkalt "God stil" å kjøre opp til 1850moh, for så å ta Kjelhøy, Galdhø og Veslepiggen, mens det er "Dårlig stil" å ta heisen de neste 150 høydemetrene for så å "bestige" nevnte topper?

Her snakker vi jammen om Definisjonstullinger.... 8)

Jada, jeg vet du Mayhassen har gjort denne turen i Mayhassenstil....

Skrevet
Litt godt å høre at det er andre der ute (som deg 500fjell) som har opplevd å bli tatt imot hyggelig på Spiterstulen..

Hva er det folk egentlig har sagt om Spiters? Er det parkeringsvakta, eller?? Noe jeg har gått fullstendig glipp av :roll::)

Skrevet

Mener å huske denne debatten var oppe her inne for ett par år siden?

Det er liksom såkalt "God stil" å kjøre opp til 1850moh, for så å ta Kjelhøy, Galdhø og Veslepiggen, mens det er "Dårlig stil" å ta heisen de neste 150 høydemetrene for så å "bestige" nevnte topper?

Her snakker vi jammen om Definisjonstullinger.... :)

Jada, jeg vet du Mayhassen har gjort denne turen i Mayhassenstil....

"God stil" er å sykle opp til Juvasshytta :wink:

Skrevet
OT.: Noen her som vet åffer det ble forbud mot sykling på kjerreveien opp til Briksdalsbreen?

Oi! Er det sant? Jeg syklet jo opp kjerreveien for tre år siden, det eneste jeg vet er at brevandring på breen er blitt forbudt pga. sterk issmelting.

Skrevet

Oi! Er det sant? Jeg syklet jo opp kjerreveien for tre år siden, det eneste jeg vet er at brevandring på breen er blitt forbudt pga. sterk issmelting.

Da jeg var på Briksdal i 1986 med sykel var det lite folk, og det ble til flerr flotte sykelture på kjerreveien, og en vandretur til Kattenakken :D

Men i 2001 da jeg var der sist, var stedet forvandlet til et bedre Klondyke. Da var det mye folk alle vegne,

og det var skiltet med sykling forbudt på kjerreveien :lol:

Briksdal er kansje vendt tilbake til sin gl. fred, nå hvor breen er smeltet bort til en tynn pølse oppe i fjellsiden som er utilgjengelig for turister?

Se: https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldPid=101241#101241

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.