Gå til innhold
  • Bli medlem

Lodalskåpa og Brenibba 15.juni 2008

Atomsilda

Anbefalte innlegg

Ingen kan beskylde yr.no for å bomme på værvarslet denne dagen. Det ble akkurat slik det var meldt. Knall sol fra blå himmel. Jeg var litt engstelig når vi skulle dra såpass langt og jeg fikk stadig høre at det var JEG som hadde lovet at det skulle bli bra vær..

Da vi våknet ved Bødalsetra kl. 04.30 var det nettopp knallvær. Jeg pustet lettet ut...Litt før kl 05.30 langet Odd Arne, Gråbein og jeg avgårde i bra fart med sekk og ski på ryggen. Vi åpnet hardt og økte etterhvert...svetten silte og pulsen steg innover i bjørkeskogen og i de bratte kneikene før snaufjellet.

Ingen av oss hadde vært her inne før og vi var svært spente på turen. Jeg trodde turen måtte utsettes til neste vår, men nå var vi der endelig.. :?: Et fantastisk skue møtte oss da vi sto ved den store varden før breen. Lodalskåpa lå der og badet i sol. Så nesten ubestigelig ut. Det så styggbatt ut mot toppen og i flanken ned mot Kåpevatnet. Som så mange ganger før så viser det seg at når man kommer nærme nok, er det slett ikke så bratt og farlig som det ser ut fra avstand. Flanken så slett ikke så bratt ut da vi gikk forbi Veslekåpa og nærmet oss Vestlandets Dronning.

Vi tok på oss stegjern og begynte å krysse flanken og oppstigningen mot selve toppen. Styggbratt opp der, ingen tvil om det. Gode forhold gjorde dettte bare artig. Etter 5t10min sto vi på toppen!! :? En av mine drømmer var gått i oppfyllelse. Tenk,- jeg på toppen av Lodalskåpa! Denne toppen har jeg tenkt på siden 80-tallet! Nedstigningen gikk veldig greit og vi gikk oppom den vesle toppen innunder Lodalskåpa for sikkerhets skyld. Det er vel kanskje ingen timetring, men vi har vært der....

Turen videre til Brenibba ble en riktig kosetur, selvom Gråbein satte opp farten betraktlig de siste 100 høydemeterne og pulsen min steg for å ikke slippe han. Man presser hverandere litt til tider på slike turer...tar også slike fjellturer som ei skikkelig treningsøkt. Etter ei lang pause på Brenibba så vi veldig fram til å stå på ski nedover! Hvilket føre og hvilke svinger vi fikk til! Ikke i de bratteste partier riktignok....der safet vi... :lol: Snøen lå ned til ca 1250 meter tror jeg. Til slutt var det bare noen bratte snøfonner i den bratte ura som vi skled på. Jeg tryna skikkelig og rullet rundt og stoppet i enden mot en stein...med sekken først. Ikke ufarlig dette vi driver med! :D

Vel ned igjen på den gode stien i bunnen av dalen møtte vi en fører(guide) med et følge som skulle inn mot breen. Han kunne opplyse at han hadde vært på Lodalskåpa hele 109 ganger. Toppen og turen er fantastisk den altså, men...det har vel kanskje vært jobben hans.. Vi kom oss ned til Bødalsetra etter nøyaktig 10t25min. Svette og illeluktende tok vi en skikkelig nakenvask i den brrrrr kalde elva før vi satte kursen hjem igjen. En topp tur som anbefales på det sterkeste! :D

post-2015-133474552553_thumb.jpg

post-2015-13347455256_thumb.jpg

post-2015-133474552569_thumb.jpg

post-2015-133474552581_thumb.jpg

post-2015-133474552593_thumb.jpg

post-2015-133474552605_thumb.jpg

post-2015-133474552619_thumb.jpg

post-2015-133474552632_thumb.jpg

post-2015-133474552665_thumb.jpg

post-2015-133474552677_thumb.jpg

post-2015-13347455269_thumb.jpg

post-2015-133474552705_thumb.jpg

post-2015-133474552717_thumb.jpg

post-2015-13347455273_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fin rapport og flotte bilder Atomsilda :? , likte veldig godt det bildet av Bødalsbreen (sommer og snø <3 ). Lodalskåpa har jeg dessverre bare vært på en gang i tykk tåke, og med noen sutrete tyskere i følget (kostet 700 kr for turen :D ) :?: Skal vurdere den til sommeren, og Brenibba med. Det er et veldig fint område det der, det er flere fjell enn Kåpa og Brenibba som er fine rundt Stryn skal jeg love dere! :D Var i området samme dag og sleit meg oppover veien til Dalsnibba, den som kunne tatt en roligere tur på Lodalskåpa i dag tenkte jeg :D Virker som dere hadde samme taktikk som meg, men jeg starter for fullt og øker etter hvert :lol: Men hvilken timetring var du på ved Kåpa? Var det Hanken eller Veslekåpa??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne turen fortjente dere faen meg i slikt vær Atomsilda!

Grattis :D

Misunte dere nesten litt denne turen da jeg traff dere i Lom før turen, selv om jeg var der sist helg.

Ser på bildene at det hadde kommet litt snø siste uke, samt litt vind og at siste bakken var 10 grader slakkere enn forrige helg.

Det er som regel slik, bakker og egger oppleves fort 10 grader brattere alene.....

Tror Lodalskåpa blir min favorittopp, med forbehold om St. Austadbotntind og Sentraltind...

Mayhassen, jeg besøker gjerne dronninga mi en gang til i sommer (jeg har jo kun mobtlf-bilder av den:( ), og spør du pent får du bli med :P

Dog, turen med Busken samme dag i novemberpudder var mer spennende :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en kremtur! Topplysta er tilbake for fullt nå, må nok på noen skikkelige tinder før høsten melder sin ankomst, det er jo slitsomt å vente ca 3 måneder i den enkleste årstida...

Lodalskåpa er en kremtopp jeg har besøkt 2 ganger, men første gang var det bare skodde, og andre gang var det veldig disig. Dette så ut som en skikkelig godtur! :lol: Husker vi brukte sikring begge gangene, men tror det hadde gått greit uten med de snøforholda. Men bratt som bare det der!

Brenibba ga meg den sterkeste opplevelsen da jeg var på de kanter, for da var været strøkent. Husker godt hvor entusiastisk jeg var da, og Lodalskåpa var så nydelig å se på rett der borte.

Gratulerer så mye :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Lodalskåpa vekker minner. Svært gode minner! Artig å se igjen dette fjellet, 3 år etter vår nattur dit fra Jostedalen. Den turen har senere blitt stående i tetsjiktet hva gode turminner angår.

At du strålte av glede over å nå toppen Atomsilda, skjønner jeg godt. Spesielt siden du har hatt den i planene så mange år. Føles ekstra godt da, å nå målet.

En vårskitur med stor V! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.