ØysteinT Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Er det noen som har vært på Brennberg (444m) i Lillomarka? Er det relativt greit å komme seg opp dit på sommerstid? Ser at det er en av toppene i mitt lokale område som er høyest, og ville kanskje passe inn på en av mine lørdag/søndagsturer (normalt Romsås - Lilloseter - Sinober og ned igjen). Er et andre topper i området man burde ta en tur oppom? Ser at der går en sti over Bartindåsen (407m) også. Øystein Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
500fjell Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Det jeg fant på google... jeg har ikke vært noe særlig i Lillomarka. Men ønsker du deg turer i andre steder i Oslomarka, så kan jeg kanskje tipse litt * http://www.kjentmannsmerket.org/Brennberget.htm * http://www.turweb.net/brennberget_sinober.htm Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ØysteinT Skrevet 17. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2008 Takker Øystein Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Busken Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Barlindåsen er en fin tur på god sti over ryggen. God utsikt mot byen og Holmenkollen fra toppen. Regner ca 45 min gange fra Sandemosen stasjon. Er du en stødig terrengsyklist, kan det meste av stien gjøres unna på sykkel. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
panda Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Har jo skrevet litt om disse turene.. (link nedenfor) Barlindåsen er en fin ås som jeg ofte besøker. Kort forttur fra Sandermosen, men det er enda finere å sykle fra Sandermosen eller Snippen til norsiden av den og gå opp nordryggen. Rundtur også mulig. Nordryggen på den er en temmelig frisk affære på terrengsykkel tror jeg. bratt og svaberg og solide skrenter på begge sider. Men hvis man er flink til slikt er den verdt å prøve. Maridalen er ellers et fint område. Fordi det er drikkevann der har det ikke vært gjort så mange inngrep. Hele kulturlandskapet er fredet. Rett nord for Barlindåsen ligger Gaupekollen og Mellomkollen. Det er veldig fine utsiktstopper og man kan gå en rundtur med utgangspunkt i Mobekken P-plass. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ods Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Er det noen som har vært på Brennberg (444m) i Lillomarka? Er det relativt greit å komme seg opp dit på sommerstid? Ser at det er en av toppene i mitt lokale område som er høyest, og ville kanskje passe inn på en av mine lørdag/søndagsturer (normalt Romsås - Lilloseter - Sinober og ned igjen). Er et andre topper i området man burde ta en tur oppom? Ser at der går en sti over Bartindåsen (407m) også. Øystein Brennberget er greiest å bestige fra Sørskogen. Men jeg betviler at det er høyest i Lillomarka. På kartene står det at det er 441 m. Ved studering av kotene på orienteringskart (5 m ekvidistanse) samt befaring i terrenget, tror jeg at Holåsen mellom Kringla og Vennervann er høyere. Granberget er forøvrig en annen 440-meterstopp i Lillomarka. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
panda Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 På Lillomarkskartet mitt er Brennberget oppgitt til 444 meter. Høyden på Holåsen er umulig å fastlå (bortsett fra at den er høyere enn 440) og Granberget er 440 meter. Topper som dette er sjelden helt presist målt. Synes det vanskelig å være helt sikker på hva som er høyest. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ØysteinT Skrevet 19. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2008 Så lenge det er en topp med fin utsikt som det er ok å komme til, er det alt jeg egentlig bryr meg om Får vente på en fin helgedag og se hvor jeg havner. Øystein Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
panda Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Av de toppene er egentlig utsikten best fra Barlindåsen. Det er en temmelig kort tur hvis man starter i Maridalen ( en time t/r eller litt mer). litt ekstra hvis man går rundturen over hele toppen. Fra Romsås eller Groruddalen blir det en temmelig lang tur. Vil anbefale å følge stier i stedet for den litt kjedelige veien til Lilloseter, evt sykle til Lilloseter og gå derfra. Sinober kan man gå eller sykle til fra Nittedalssiden. Da passerer man ganske nært Brennberg og Røverkula (en annen fin topp). Toppen av Romsås (Røverkollen) har ellers veldig bra utsikt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ØysteinT Skrevet 19. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2008 Røverkollen har jeg vært på flere ganger, er greit å gå over den ned fra Lillokapellet. http://home.ifi.uio.no/~oysteint/bilder/2008/Hiking210508/ Synes ikke det er for langt å gå til Sinober fra Romsås som en god lørdags eller søndagstur. Tar meg rundt 6 timer (turen tilbake går normal over Skredderudtj, Romstj og Røverkollen). Jeg går konsekvent på 'blå' stier, og av og til via Aurevann fra Romsås til Lillosetern. Skogsveien er jo stappfull av folk, mens stiene er mer eller mindre tomme. Og nord for Lillosetern er det relativt tomt med folk selv på en lørdag/søndag formiddag. Men får teste turen en gang og se hvor lang tid den tar. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gautelo Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 På Granberg er det helt utrolig fin utsikt. Lett å komme seg opp på sørøstsiden Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.