Gå til innhold
  • Bli medlem

Ringshornet (1532) i hvit drakt - en skiperle sør for Trollstigen

gi

Anbefalte innlegg

Til de som ikke tvinner tommeltotter i lengten etter Jotunheimens kampesteinsurer under fjellstøvlene, og dermed har parkert skia for ei stund, kan jeg meddele at Trollstigområdet nå framstår som intet mindre enn et skieldorado, selv for de kresne.

I dag la vi søndagsturen til Ringshornet (1532) på Valldalsida av Trollstigen. Ypperlig skiføre og flotte omgivelser. Et par andre følger la også turen opp til denne flotte toppen etterhvert.

Noe mer trafikk på Alnestinden også i dag. Ferske skispor fra Finnan. Med 15-20 minutters skibæring nåes i tillegg så vel Stigbotnhornet, Storgrovfjellet og Breitinden m.fl. fra området.

Og best av alt, vi som bor her i nordvest kan dra etter søndagsfrokosten, og like vel være hjemme igjen før ettermiddagsbygene setter inn, slik de gjorde i dag :D

post-399-133474552028_thumb.jpg

post-399-133474552251_thumb.jpg

post-399-133474552257_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Junivinter er flotte greier! :)

Likte spesielt bildet 4.JPG. Hva heter den markante flotte toppen i bakgrunnen til venstre for midten? Er det en av toppene som er nevnt i rapporten? Flott landskap!

Du stjal hele kommentaren min :) Dritkule skyer! Mektig landskap, og det blir enda råere på linsa med slik spennende himmel :?:

Ikke nøl med å legge ut flere rapporter, selv om det ikke er Jotunheimen (lei av mine egne også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småholtinden hadde jeg aldri hørt om nei.

Flott bilde av Trollkyrkja essem! Så den fra sør en oktoberdag for 2 år siden, og har hatt lyst på den etterpå. I et ellers goldt landskap med mye traust rundt Danskehytta var den et skikkelig friskt pust i det fjerne, forlokkende som bare det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så alle bildene i går, flott og for meg helt ukjent område. Hang meg endel opp i Smørbottstinden, forreven og fin den der!

Stadig spent på Trollkyrkja, den ser litt småkrevende ut, bør vel ha brekunnskaper for å nå den kanskje...

Finnes det i det hele tatt noe fylke med like mange tinder som Møre og Romsdal her i landet? Tillater meg å tvile selv om jeg kjenner til Nordland og Troms sin eksistens. Men om jeg blir arrestert på det punktet blir det bare en interessant opplysning for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trollkyrkja, fin vårskitur fra nord som går over bre. Aldri hørt om taubruk der.

Å gå over Muldalsegga går vel an uten å gå på bre tror jeg.. Usikker, litt "grønn" akkurat i dette området.

"Statistikk-tull":

Det blir et spørsmål om definisjon. På Petter Bjørstad sin hjemmeside har han lagt ut liste over fjell etter høy primærfaktor.

http://www.ii.uib.no/~petter/mountains/Norway/norway_major_norsk.html

Pf > 600m:

Nordland 172

Troms 142

Møre og Romsdal 113

Dette er 427 av 589 stk i Norge. Og blir vel for de som går etter dette kriteriet de store fjellfylkene i Norge. Der skal være en tilsvarende liste over fjell med pf > 1000m (sortert etter fylke), den fant jeg ikke i farta.

Arnt Flatmo har laget en liste over alle fjell med pf > 100m i Møre og Romsdal,

http://www.westcoastpeaks.com/Norway/More/mountainsbypf.html

1194 stk med stort og smått, inkluderer noen "tvilstopper" med pf nær opp til 100m (pga interpolert sadel.. tror jeg..):

602 stk med pf > 200m

364 stk med pf > 300m

669 fjell med pf > 100m, høyde > 1000m

http://www.westcoastpeaks.com/Norway/More/mountainsbyheight.html

Eller 314 fjell med pf > 100m, høyde > 1500m.

Jeg drister meg til å si at antallet interessante fjelltopper kan være det dobbelte. F.eks inneholder Arnt sin liste over kommunen Ørsta 92 fjelltopper, min uformelle og høyst private liste er på 204... Og da har jeg prøvd å holde meg i "skinnet" :)

Uansett blir dette bare "statistikk-tull" der en må definere utgangspunktet. Her er brukt 100m, andre steder bruker en 10m, 30m eller 50m. Utenlandske lister over høyere fjell har jeg sett at det f.eks har blitt brukt 300m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.