Gå til innhold
  • Bli medlem

Barn i bil, trenger: Klatre-, grotte-, badekulp-pauser mellom Oslo og Ålesund


leflef

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi må ut på en altfor lang biltur i sommer, fra Oslo til Ålesund. Familie med 3 barn på 3, 7 og 10, og bil uten klimaanlegg. Ingen av oss liker å kjøre, stemmningen blir derfor ofte laber etter en tid i bilen.

I år ønsker vi derfor å bruke mye lengre tid på bilturen opp til Ålesund, gjerne med en eller to teltovernattinger. Trenger imidlertid forslag til naturlige pauser. Det vi er på jakt etter er følgende (langs veien, enten via lillehammer, eller over valdresfløya) :

- Klatrefelt egnet for barn, dvs enkle ruter, kort anmarsj, fin beliggenhet

- Grotter, her har jeg lite erfaring, men med hjelm og lykt finnes det kanskje noen fine og prøve seg i? Har vært inne i en på vei opp mot Turtagrø en gang, men husker ikke helt hvor den var.

- Mindre toppturer (vi klarer ca inntil 500 høydemeter på en god dag )

- Badekulper, evt mindre elver som er morsomme og leke i

- Forslag til fine teltplasser

Det ble mye dette her, men har du tips til et eller annet, hadde det vært kjempefint!

mvh

Larsi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leflef!..... Jeg merket meg med stor interesse at du søker det som "bare ligger der" å venter helt gratis, og ikke slike turistmagneter som tømmer pengeboka di. Du kjører jo forbi både Hunderfossen og Lillehammerputtbyen på din ferd, men disse har du vel kanskje besøkt fra før.

Personlig kjører jeg nesten alltid forbi disse "sentrene" og leter heller etter slike steder som du tydeligvis ser etter. Tror det kan være like verdifullt for smårollingene.

Jeg har beklageligvis ikke så mange forslag til deg, men du kan jo se på Kvitskruiprestene. (tror det var omtrent slik det skrives). Du finner disse helt sikkert på "nætte". (Internett på Trønder).

Per

Ps!... Pass deg for fotoboksen på Vinstra når du kjører heim igjen. Den var veldig nidkjær sist jeg passerte der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God ide å ta turen som en del av ferien. Det er slik vi pleier å gjøre når vi kjører opp til Nord-Norge, uten barn. Den beste turen hadde vi da vi tok en dag fri til fjelltur mellom hver kjøretur.

Mitt tips er å sjekke NAF-boka underveis. Der kan du plutselig finne ut at du kjører forbi noe interessant. Slik fant vi bl.a. jettegrytene i Helvete. De synes jeg er verdt et besøk, også uten forestilling.

http://nn.wikipedia.org/wiki/Helvete_i_Espedalen

http://www.helvete.info/

Hvis du skulle kjøre forbi Gaula-elva kan jeg anbefale en tur på stien langs Gaulfossen. Veien dit er litt gjemt, men ikke umulig å finne med litt leting.

En fin rolig campingplass med godt utsikt som jeg liker er Vollan camping som ligger midt mellom Sunndalsøra og Oppdal. De har en sti fra gården opp mot fjellet (ca. 1 time) mot en gammel hytte som nå leies ut via DNT. Flott utsikt der oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør over Grotli til Geiranger, mange fine steder på fjellovergangen. Fin tur å kjøre ned til Geiranger og opp igjen Ørnesvingene, pluss dere får en naturlig pause på ferge mellom Eidsdal-Linge. Der kan være kø pga høysesong. Så ligger det alltids en del snø nedenfor Djupvasshytta, pleier å slå an hos unger... spesielt om sommeren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du først skal kjøre via Geiranger, er det jo mest spennende å ta turen over Valdresflya. Her er det muligheter for store og små toppturer, i nærheten finnes Sjoaområdet med mange spennende aktiviteter (se: www.villmarken-kaller.no ). Bademuligheter på for eksempel Heggefjorden i Valdres. Hvis snøen har smeltet på fjellet, finnes sikkert flere elver i nærheten med bademuligheter (men, vet ikke om noen nær veien).

post-3251-133474552508_thumb.jpg

post-3251-133474552518_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra! :D

Takk alle sammen. Det var akkurat denne type informasjon vi trenger. Det vil gjøre turen mye morsommere - både for store og små.

Har noen andre forslag så, fyll på - dette er jo supre tips som mange kan bruke.

mvh

Larsi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Viss du kjører over valdresflyene og passerer Bitihorn så er det noen morsomme og enkle grotter på motsatt side av Smørkoll. Du bare går oppover til du kommer til en slags parallel sprekk det er grotte nr 1, og så er det oppå flaten to til grotter, en der du må gå ned en sprekk på cirka 1,5m men du kommer helt gjennom denne og ut ved grotte nr 1.

Og så er det en til som går langt innover viss du bare vil krype og presse deg gjennom litt trange partier. Tok med min Niese og min Nevø på 9 og 11 år der etter Galdhøpiggen i helgen og dem storkoste seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å ta en stopp ved Hunderfossen familiepark.Der er det aktiviteter for store å små..jeg var innom der etter en ukes tur i Rondane. Og oppdaget at det har kommet en klatrepark, for store og små. Der det finnes forskjellige løyper som dere blir guidet igjennom. Dere får tildelt det utstyret som trengs. Det koster 25 kroner pr. person og være i klatreparken. Men jeg tror absolut dette hadde vært noe for dine små. Det kunne også vært en ide og stoppet på Barnas Gård som ligger langs veien ved Vinstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.