Gå til innhold
  • Bli medlem

Beredskap på bunn. Pengebingen svulmer over.


Anbefalte innlegg

Skogbrannen i Mykland i Froland er symtomatisk med statusen i kongeriket.

Her gjelder det på død og liv å fylle pengebingen og ellers la det skure og gå.

Dette gjelder også jernbane, veg osv. osv. osv......

Forsvaret er latterlig. Kan muligens forsvare en flik av Østerdalen dersom alt samles der.

At det bare er tilgjengelig et tre tonns helikopter og tre et tonns er en vits.

6 uker uten regn er ikke så uvanlig i disse indre bygder.

Når vinden i tillegg er sterk blir det en katastrofe av det.

Godt det ikke flammer opp andre steder her nede.

Da fikk det vel bare brenne ??????

http://www.nettavisen.no/innenriks/article1982127.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Helitrans har måtte sette Bell 214 maskinen sin på bakken på grunn av teknisk, det er jo slik som skjer (kanskje den er tilbake idag?). Eit slikt tar omlag 3000liter i eit løft, og det er ikkje så lett å erstatte eit slikt kjapt. Forsvaret er vel inne med fleire av sine Bell 412SP helikoptre i tillegg til dei sivile. Brannberedskapen synes eg totalt sett ikkje er så dårleg, sjølv om den nok alltid kunne ha vore endå betre. Det skulle ikkje by på problem å leige inn ytterliggare helikoptre. Pegasus skal vel no til dømes fly med to helikoptre ser det ut til (AS350B2/B3), er mange slike som flyr i Norge. Det ser heller ut til å vera noko vegring mot å hyre slike ekstra ressursar.

Når det gjeld helikopterkapasiteten til forsvaret så er nok den litt redusert, sidan NH-90 maskinane er svært forsenka. Dei skulle ha blitt levert i 2006-2007, no kjem det første i september 2009. Det er ikkje pengar det står på her! Lynx-helikoptrene flyr no mindre på grunn av omfattande vedlikehald, då dei har i overkant mange flytimar. I tillegg er det 3 stk Bell 412 med ekstra personell i Afganistan - dermed er det bare 15stk igjen i Norge. Av desse igjen er det nok nokre maskinar på vedlikehald til ei kvar tid. Fordel det på nødvendig beredskap og oppgåver i Nord-Norge, og det er ikkje mange maskinar igjen. Om ein så kan bidra med 3-4stk 412SP frå forsvaret likevel til brannslukking, så synes eg no det var ganske bra? 330-Skavadronens Westland Seaking SAR helikoptre har lite ekstra kapasitet, det er omfattande vedlikehald også på desse, og det er ikkje bare å ta ut fleire slike til brannslukkning. Nye redningshelikoptre er jo også forsenka, det er fortsatt uvisst kva som kjem her. Heller ikkje her er det penger det står på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnar skriv fleire gonger:

Heller ikkje her er det penger det står på.

Hadde det ikkje stått på penger hadde brannen vært sløkt nå !!

Vi mangler totalt beredskap for denne slags ulykker på Sørlandet.

Før var forsvaret forlagt på Evje med 1000 mann som alltid rykte ut på skogbranner.

Av ein eller annan grunn blei den mest effektive millitærleiren lagt ned.

For å spare......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er ett land fullt av værmessige kontraster - her jeg bor har det regnet "katter og hunder" i snart fjorten dager, nysnø i fjellet!!

Får bare håpe de får slukket den brannen snart!!!

Er det noen av dere her på fjellforum som bor i det berørte branndistriktet og har føling med situasjonen??

post-3769-133474551908_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnar skriv fleire gonger:

Heller ikkje her er det penger det står på.

Hadde det ikkje stått på penger hadde brannen vært sløkt nå !!

Vi mangler totalt beredskap for denne slags ulykker på Sørlandet.

Før var forsvaret forlagt på Evje med 1000 mann som alltid rykte ut på skogbranner.

Av ein eller annan grunn blei den mest effektive millitærleiren lagt ned.

For å spare......

Så sant så sant Dag G!!

Nok en gang, etter mitt syn, total ansvarsfraskrivelse og handlingslammelse fra myndighetenes side.

Mulig de har vært noe overarbeidet med viktigere saker som "Stabbur og private kaier" i det siste.....

Trist å se at først når en stakkars ordfører sitter i NRK ruta, så reagerer sentrale myndigheter.

Ragnar, det har ikke slått deg at muligens rekvirering/bestilling av nytt materiell kanskje er utsatt 5-10 år for seint, slik at den "lille" forsinkelsen fra leverandører bare er småting :D

Er det snøkaos vinterstid (som tydligvis kommer som jula på kjærringa) skylder myndighetene på de som har fått oppdragene!

Er det .... osv osv, skylder sentrale myndigeter på alt annet enn seg selv.

Selv om en viss beredskapsleder ikke tilrådet bruk av fly i norske forhold av typen essem viser (stoler på denne beredskapslederen), er jeg mye enig i essem.

Vi sparer oss snart til Fant i dette landet :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var med på slokkingen av den store skogbrannen i Heddal v. Notodden i '76 (Jeg var i militæret og forlagt på Trandum). Det var en ekstrem tørr ettersommer med mange skogbranner. Jeg mener å huske at det ble kjøpt inn et Catilina-fly kort tid etterpå for å ha en beredskap ved store skogbranner. Hva har skjedd med det siden man nå snakker om å leie et fra Spania? Er det solgt? Forfalt? Hugd opp? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100.000 liter i timen hadde gjort susen.

Vi burde ganske enkelt hatt et slikt tilgjengelig i Norge i tillegg til en fin park helikoptere som kan brukes til alle typer operasjoner. Problemet er at noen har fått det for seg at det går utover skole, eldreomsorg, sykehus osv.

Det er litt morsomt å lese at en som mener at naturen på egenhånd vil løse CO2-problematikken (uten menneskelig hjelp), NÅ mener at man skal gripe inn i naturens syklus hva angår skogbranner. Bør vi heller ikke bare sitte på sidelinjen for å se om naturen slukker brannen av seg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyngve skrev:

Bør vi heller ikke bare sitte på sidelinjen for å se om naturen slukker brannen av seg selv

Lett å si for en som ikke er avhengig av skog som levebrød.

Her er det snakk om grisgrente småbygder langt fra hovedstaden som har skogen som primærnæring.

Avstanden til sentralmakta er vel også en av grunnene til at skikkelig helikopterinnsats kom alt for sent.

Når det er så tørt langt ned i skogbunnen, brennes humuslaget bort og god skogbunn

forvandles til et tynt skraplag som det bare blir ugras og krattskog på i hundrevis av år.

Nå står også heimevernet på Agder i ferd med å bli spart bort så vi får vel basere

oss på frivillig innsats, Lions, AA, veldedighet o.l.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at folk som er berørt av slike voldsomme hendelser som brannene på Sørlandet blir opprørt av dette.

Men at myndighetene nærmest gir blaffen og er handlingslammet er ikke riktig. Noen hendelser er så voldsomme at det vil måtte ta noe tid å få kontroll med dem. Naturen kan være vanskelig å hanskes med til tider.

At det norske samfunnet ikke bruker av sine midler, f.eks. fra oljevirksomheten, er en myte. Vi må slutte å tro at vi kan øse av pengebingen og kjøpe eller bevilge oss ut av ethvert problem vi har her på berget. Jeg synes å fornemme at jo rikere vi blir, jo mer misnøye er det med tingenes tilstand. Visst har vi mange dårlige veier, men jammen er det mange bra også.

Alle må jo begripe at å åpne slusene for en pengebruk ala Fremskrittspartiet vil ødelegge økonomien i dette landet totalt.

Å sette tæring etter næring ville være både sunt for den enkelte og samfunnet.

Forøvrig tror jeg naturen innen relativt få år vil ha gjenopprettet det meste av skadene brannene har gjort. Jeg tenker da i økologisk, ikke økonomisk betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnar skriv fleire gonger:

Heller ikkje her er det penger det står på.

Hadde det ikkje stått på penger hadde brannen vært sløkt nå !!

Vi mangler totalt beredskap for denne slags ulykker på Sørlandet.Før var forsvaret forlagt på Evje med 1000 mann som alltid rykte ut på skogbranner.Av ein eller annan grunn blei den mest effektive millitærleiren lagt ned.For å spare......

Eg skreiv her om helikopterinnkjøp til forsvaret og helikopterberedskap frå sivile operatørar, der eg ikkje kan sjå at det blir spart særleg på pengane - kanskje ikkje det var presisert nok. Eg har ikkje utalt meg om akkurat bruken av pengar i denne situasjonen, men ser jo at det i går ettermiddag var 11stk helikoptre leigd inn - kor mange fleire helikoptre kan det vera plass til? Desse skulle vel kunne klare 400.000 liter i timen og viser at det er nødvendig kapasitet i lufta. At det går utruleg treigt med å rekvirere inn helikoptre - både frå lokalt og sentralt hald - er noko heilt anna. Her er det ikkje bare å skylde på staten, lokale myndigheter kunne rekvirere inn det som er nødvendig utan å måtte venten på DSB. Når det gjeld beredskap på bakken så har du nok rett i at forsvaret ikkje kan bidra på samme måte som før, det burde ha blitt kompensert med anna type beredskap. Beredskap av mannskap koster mykje, ingen tvil om det.

Ragnar, det har ikke slått deg at muligens rekvirering/bestilling av nytt materiell kanskje er utsatt 5-10 år for seint, slik at den "lille" forsinkelsen fra leverandører bare er småting :)

Eg har ikkje fått med meg at NH-90 til forsvaret skal vera særleg utsatt frå innkjøpars side. Det har rett nok vore ein del modifiseringar som tar noko tid, men det er den generelle utviklingsprosessen som fører til leveranseproblem

Når det gjeld SAR maskinane så klarer Seaking nokre ekstra år utan for mykje problem, men det byrjar å haste litt med å bestille. Her har det vore ein hard dragkamp mellom ulike leirer, men eg kan ikkje sjå at det eigentleg står på pengane?

Vi kunne snart ha hatt "vanlige" NH-90 helikoptre om vi hadde nytta forsvarets opsjon for nokre år sidan. Olje- og fiskeribransjen ville imidlertid ikkje godta den typen helikoptre og har gjennom sine utval pressa på for amerikanske S-92. NH-90 med større kabin og ekstra fuel-kapasistet er forsvarets og kanskje justisdepartementet sin favoritt, men det er uklart om denne i det heile blir bygd. Det tredje alternativet, som på papiret kanskje er det beste med tanke på rekkevidde og kapasitet, har slitt med dårleg kvalitet hjå våre danske og kanadiske partnere (EH101). Dette er også i overkant stort for landing på mindre helikopterdekk. Det fører nok til at det blir ein bestilling av S-92 i lag med eit par andre land for Norges del om ein bare på bestemt seg, noko som kan ta ytterliggare år. Ut over desse to innkjøpa, kjenner ikkje eg til andre forsenka helikopterkjøp i statleg regi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnar skriv:

Eg har ikkje utalt meg om akkurat bruken av pengar i denne situasjonen, men ser jo at det i går ettermiddag var 11stk helikoptre leigd inn - kor mange fleire helikoptre kan det vera plass til?

11 helikoptere til slutt ja, men da hadde det brent i 4 døgn og 30 000 mål var gått tapt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt morsomt å lese at en som mener at naturen på egenhånd vil løse CO2-problematikken (uten menneskelig hjelp), NÅ mener at man skal gripe inn i naturens syklus hva angår skogbranner. Bør vi heller ikke bare sitte på sidelinjen for å se om naturen slukker brannen av seg selv :)

Nei, der er ikke noe problem å løse :)

Ps, 30.000 mål skog, hvor mye CO2 blir det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.