Gå til innhold
  • Bli medlem

Ferskvarer på tur, holdbarhet?


gaardern

Anbefalte innlegg

På sommerturer er det ålreit å ta med litt god mat, da sekken ellers ikke veier så veldig mye.

Hvis man ønsker å pakke ned et par biffer, eller fiske-fileter, er det noen triks for å bevare holdbarheten, og hvor lenge holder de seg i sommer-temperatur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så lenge med kjøtt.. Salt er jo i utgangspunktet et konserveringsmiddel og forlenger tiden litt. Jeg ville ikke ha spist en biff lenger enn etter to dager hvis ikke du har et sted å kjøle ned. Kjedelig med magesjau på vidda... Finner du en leir ved en snøflekk, eller hvis det er veldig kaldt vann, så går det jo an å forlenge tiden betydelig ved å pakke kjøttet inn i en vanntett pose før det legges ned..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marinering i plastposer er tingen (men det blir jo litt tyngre å bære, da du bærer kjøtt pluss marineringsvæske). Storfekjøtt gir lengst holdbarhet.

På kanotur har jeg god erfaring med denne metoden. Plastposene ble pakket inn i håndklær som dynkes kontinuerlig for å holde hele stasen litt kjøligere enn omgivelsene. Har ingen betenkeligheter med å spise biffen etter en drøy uke med denne behandlingen :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha med litt mer kan følgende metode benyttes: Kjøp en 5l Thermosbag el. Frys ned kjøtt, smør, sjokolade, pålegg ol. du vil ha med i posjonspakker. Pakk det gjerne inn i vått avispapir og plastposer. Frys ned hele greia. Pass på at den er full . Plasserer man thermobagen i en thermoboks kan du hindre at pakken smelter på kjøreturen.

Har brukt metoden i årevis på lengre kanoturer. Alt etter temperatur holder pakka seg kald i 3-6 dager. Snadder med helstekt svin indrefile innpakket i bacon etter fem dager på tur.

Har ikke forsøkt med mindre thermobager, men antar at holdbarhetstiden da vil reduserers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fimax: kan du forklare forskjellen på termoboks og termobag ?

Er ikke noe særlig stiv i terminologien her. En bag er myk (plastbelagt skumgummi med et reflekterende materiale i tror jeg), med termoboks mener jeg en vanlig kjøleboks (gjerne en slik som du kan koble til sigarettennern).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midt på fjellet så gir jeg f i om den er rød eller gjennomstekt, det smaker godt uansett.

Men øvelsen blir da å ta en plastpose med kjøttet i, ha i nok marinade, klemme all ut lufta, og knyte igjen? Så er det godt som gull?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne øvelsen gjøres vanligvis hjemme, før du drar ut. Og ja, ha metoden ER så enkel: Ha kjøttet i en pose, hell på marineringsvæske + krydder, klem ut lufta og knyt igjen.

Folk har marinert i de rareste ting, og resultatet blir som regel fantastisk, men til denne bruken ville jeg holdt meg til olje, f.eks. extra virgin olivenolje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne øvelsen gjøres vanligvis hjemme, før du drar ut. Og ja, ha metoden ER så enkel: Ha kjøttet i en pose, hell på marineringsvæske + krydder, klem ut lufta og knyt igjen.

Folk har marinert i de rareste ting, og resultatet blir som regel fantastisk, men til denne bruken ville jeg holdt meg til olje, f.eks. extra virgin olivenolje.

Altså, olivenolje med de krydder du ønsker, ikke ferdige marinader kjøpt på flaske? (De blir kansje litt sterke i lengden...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.