Gå til innhold
  • Bli medlem

Hval på fjelltur


TL

Anbefalte innlegg

I helga var jeg i Bodø, der vi hadde klart å samle sammen noen gamle venner. Planen var klar: hvis det ble godt vær skulle vi kjøre til Låter ved Kjerringøy og bestige Eidetinden natt til lørdag. Himmelen var uten en sky da vi tok fatt på den 1020 m høye fjelltoppen. Utsikten mot Strandåtinden, fjellene i Steigen, Lofotveggen, Værøya og Trenyken (såvidt synlig) var ubeskrivelig storslått.

Likevel kom høydepunktet da vi var på vei nedover igjen. Fra ca 800-850 moh så vi flokker av hval som boltret seg utenfor kysten. Av og til viste de seg over vannflata, før de forsvant under igjen. De opererte i flokker på ca 6-10 individer. Totalt så vi kanskje opp mot 30 hvaler.

Er dette et vanlig syn på disse kanter, eller har vi vært heldig som fikk være vitne til denne seansen? Hvilken hvalart kan det være vi har sett?

Tidligere har jeg kun sett hval utenfor Andøya (hvalsafari under førstegangstjenesten) og utenfor Tenerife. Herlig opptakt til festen på lørdag 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trodde denne tråden var en ny mobbetråd av meg og mine eksesser med potetgull og sitronbrus............... men den handler faktisk om ekte hval.

Bra at man kan se hval fra fjellet. Men faktisk er øyfjell/fjell på øyer noe som burde få mer oppmerksomhet. Her i Skottland er Paps Of Jura velkjente fjell. Det samme kan sies om våres fineste fjell; The Black Cuiillins på øya Skye. Disse er de beste klatre og topptur fjellene i United Kingdom.

I Nord-Norge merket jeg meg fjellene som ligger mellom Harstad og Sjøvegan. Jeg tror de var på rundt 1000 meter over havet og de var alpine som...... som bare alpine fjell kan bli. Kvasse egger og stup. Veldig imponerende fra Salangsfjorden.

Yttersiden av Senja er flott. Lofoten likedan.

Øyfjell.............. ny tråd burde opprettes, føler jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde denne tråden var en ny mobbetråd av meg og mine eksesser med potetgull og sitronbrus...............

:roll: ja, tittelen kan jo misforstås. Metaforen kan vel brukes om undertegnede også...

Men faktisk er øyfjell/fjell på øyer noe som burde få mer oppmerksomhet. Her i Skottland er Paps Of Jura velkjente fjell. Det samme kan sies om våres fineste fjell; The Black Cuiillins på øya Skye. Disse er de beste klatre og topptur fjellene i United Kingdom.

Det er jeg enig i. Øyfjell eller høyfjell - begge må besøkes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Skottland er Paps Of Jura velkjente fjell. Det samme kan sies om våres fineste fjell; The Black Cuiillins på øya Skye.

Øyfjell.............. ny tråd burde opprettes, føler jeg.

Do u na ken Sligachan?

Cookie :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.