Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om det er noen som har noe kjennskap til topp- og tinderangleturer i Lofoten - f.eks. Trakta, Rulten, Trolltindan, Klokktind m.fl. Er dette kurante klyvetopper eller bør man ha med tau og litt klatreutstyr? Hvilke topper er å anbefale fra Austvågøy og utover?

Finner ikke så mye info om dette på nettet, kun Websters klatrefører og den karakteriserer hovedsaklig toppene som "moderate ascents" og lignende.

-sbj-

Annonse
Skrevet

Jeg anbefaler: Vågakallen (942 moh) på Austvågøy.

I fjor sommer hadde jeg en kveldstur opp på dette Lofotens aller mest markante fjell. Opplevelsen går med klar margin inn på min "topp 10" liste. Ja, i min beruselse over utsikten fra toppen glemte jeg for en stakket stund at Jotunheimen tross alt er Norges klart mektigste fjellområde. :?:

Startpunktet for den enkleste ruta opp ligger noen minutters kjøring fra Henningsvær rett innunder den klassiske klatreruta "Presten". Jeg tror stien er stort sett enkel å følge helt til topps skjønt det kan sikkert være lurt å forhøre seg på forhånd om nøyaktig hvor man bør gå.

Normalveien skulle ikke by på de store fysiske eller psykiske utfordringer for en tinderangler - ihvertfall ikke i tørt og pent vær. Et par 2-3 meters klyvepunkter grenser vel opp mot klatring, men disse er ikke særlig utsatte. Det mest usatte og for mange kanskje ekleste punktet er "Taket" - et sva som må krysses. Her er det dumt å snuble i skolissene sine. Til gjengjeld er svaet slakt og meget enkelt.

Har lagt ut noen bilder fra turen i fall det kunne inspirere:

www.elmacho.info/vaagakallen

Stig

• 3 uker senere...
Gjest Anonymous
Skrevet

Hva med å sende en mail til Vesterålen Turlag (mail: [email protected])? De har ei hytte (Trollfjordhytta) i området og kan sikkert si litt mer om hvilke fjell som egner seg til hva slags tur!

For folk uten tau kan mange av fjellene i Kabelvåg- og Svolværområdet være aktuell. Har du en liten time eller to tilovers kan en tur til Djevelporten (bak Svolværgeita) anbefales på det sterkeste! Men husk å ha en kompis med deg som kan ta bilde av deg mens du står ute på steinblokka som henger kilt mellom fjellveggene (Kjeragbolten kan bare gå å legge seg!). :?

• 1 måned senere...
Skrevet

Heisann...

:?

Anbefaler ti-på-topp i Vestvågøy. Det er tolv topper pålista, og du får medalje etter ti turer til topps. (Gjorde unna min niende i dag :) )

Alle toppene på denne lista er greie, vil du ha utfordring går du dem på et døgn :?

Ellers anbefaler jeg linken: http://www.home.no/tipatopp

Her kan du lese om toppene, se kart, laste ned GPS-data osv...

Hvis du er Blinker, ligger det bilder og turbeskrivelser på profilen min der (moniccen).

Til slutt: naturen i Lofoten er vel verdt et besøk, særlig kveldstid på sommeren er det fantastisk utsikt, ofte med midnattsol.

post-458-133474386841_thumb.jpg

• 10 måneder senere...
Gjest Anonymous
Skrevet

Når det gjelder Trakta, Rulten, Trolltindan, Klokktind er dette klatreruter.Trolltinden kan du nå uten tau.Noe luftig men fullt ut mulig å klare. Trakta er gradert til 5+ letteste vei opp til Rulten er sydrenna (4+) Klokktind (Moskenes) er grøvlete men fullt ut mulig å gå.

Ellers så var forslaget om Trolltind hytta et godt forslag. Godt utgangs punkt for vanskelige og lette tinderanglingsturer.

Se ellers inn på denne siden: www.lofotelemark.com

Her er det bilder og beskrivelser av mange fine turer.

Gjest Anonymous
Skrevet

Flott, og bra side!

Ble ikke så mye annen tur enn Higrav++ og sydp' Stetind sist gang, men får dra opp til Lof på vintertid istedet kanskje. Skiturene virket iallefall veldig forlokkende ut på bildene på websida...

-sbj-

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.