Gå til innhold
  • Bli medlem

Gabs88

+Støttemedlem
  • Innlegg

    1 106
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    18

Gabs88 vant dagen sist 11. august 2024

Gabs88 hadde mest likt innhold!

Om Gabs88

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Gabs88 sine prestasjoner

Enthusiast

Enthusiast (6/14)

  • Reacting Well Sjeldent
  • Posting Machine Sjeldent
  • Collaborator
  • Very Popular Sjeldent
  • Dedicated Sjeldent

Nylige merker

605

Nettsamfunnsomdømme

  1. Okey, du skiftet tema litt fra bygging/reparasjon til privat bruk. Så der ble jeg litt forvirret.
  2. Jo, men som jeg sa, hvor har du tanken om at dette vil gjøres på vintertid i fra? Det er vel heller et rent sommerprosjekt. Og som jeg også sa, selv om Krossobanen ikke er godkjent for persontransport finnes det fremdeles mulighet for at de kan få lov til å benytte den til å frakte utstyr og materialer. Den er jo fremdeles fullt operativ selv om den ikke er godkjent for bruk med personer.
  3. Jo men selv 15 min per sving opp Ryes vei vil jo være ufattelig mye billigere enn prosjekter hvor man ikke har vei i det hele tatt og feks må ty til helikopterbruk. Samtidig så er det jo slik at selv om krossobanen er stengt for persontransport, så betyr ikke det nødvendigvis at det ikke er mulighet for å få til et unntak til utstyrstransport uten personer. Den står jo det fremdeles, den kan jo drives selv om man ikke har lov til å gjøre det.
  4. Sammenligningen til Ulriksbanen og at det ville være mindre omfattende er daglig leder sine egne ord etter at hun hadde jobbet med prosjektet i over et år. Og som nevnt sjekket jeg en del sammenlignbare prosjekter tidligere, samt at en del infrastruktur som feks vei opp allerede er på plass som gjør at det ikke er behov for feks helikoperløft. Jeg ble også forøvrig imponert over hvor klar i talen den nye lederen var, som nevnt tidligere. Det var en veldig "no nonsense" tone over det som ble presentert. Så jeg tar tallene god god fisk og tenker prosjektet er gjennomførbart for er sted mellom 100-135 mill. Men det betyr ikke at det ikke kommer til å balle på seg, hvis det blir snakk om kapasitetsutvidelser, kulturbygg og annet fjas så vil det jo fort bli snakk om andre kostnader.
  5. Umulig å vite, kan ha vert uflaks, kan ha vert et øyeblikks uforsiktighet på en tidligere tur, eller mandagsmodell. Men slik jeg forstår det er det store fabrikker gjerne i Asia hvor nesten alle merker handler teltstenger i ulike kvaliteter, fabrikker som i praksis ikke driver med noe annet enn å levere teltstenger. Så mandagsmodeller skjer jo, men det er nok ganske jevnt over alle merker i omtrent like prisklasser. Mitt inntrykk er uansett at Monsen bruker det han får betalt for å bruke nå til dags.
  6. Det er vel et av de 3 selskapene som kan gjøre denne jobben på verdensbasis. Men når de allerede mangler penger til å gjennomføre kan de ikke akkurat betale ekstra for et hasteoppdrag.
  7. https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/krossobanen-stengt-til-2028-grunnet-eu-regler-1.17200339 NRK for en ukes tid siden, planlagt gjenåpning til 100 års jubileum 2028.
  8. https://www.ta.no/dette-er-et-vepsebol-det-skal-dere-vite/s/5-50-1956548 Fant denne artikkelen, den legger frem noen tall på kostnad. Ulriksbanen 2021 hadde kost på 120m bane + 30m på vernet byggging. Men det innebærer også endring fra 25 til 50 passasjerer per tur. Krossobanen blir en lavere kostnad, men det står ikke spesifikt om hva kostnaden blir. Det blir også nevnt at enkle oppgraderinger er som å pisse i buksen for å holde varmen, og at den ikke kan drives på dugnad i fremtiden. Det har vert en helt fraværende sikkerhetskultur på banen og det nevnes en ulykke hvor 14 stk døde og hvordan hele kommunestyret potensielt kunne ha havnet i fengsel. Det var et infomøte nå 15 Januar. Det er flere nettaviser som har skrevet om dette, bak betalingsmur. Om noen har lyst å dele en oppsummering gjør det gjerne. Åpning beskrives som potensielt 2026 hvis man handler raskt, og 2027 hvis man ikke gjør det. Det finnes ingen selskaper i Norge som har nødvendige sertifiseringer for å ta jobben. Det blir hintet sterkt til at man bør vurdere å bygge ny bane med moderne sikkerhetsstandard i stedet for å oppgradere. Virker som om den nye lederen og ingeniøren hun har hatt med seg er ganske så bra kompetente og tør å si i fra. Det nevnes også at tilsvarende baner drives kommersielt og profitabelt.
  9. Ja, som jeg skrev i forrige innlegg så lurte jeg på det selv også men fikk det ikke helt til å stemme.
  10. Ja, det var et av de store spørsmålene når jeg så på det for du ser kun klørne ikke midten av potene. Men det jeg ser på da er jevnheten i sporene. Syntes de var veldig jevne for å være ekorn? Men litt avhengig av snøforholdene er jeg helt enig, hvis dette feks er puddersnø eller gir et lite dyr mest mening.
  11. https://snl.no/spor_og_sportegn Ut i fra at det er 4 distinkte fingre og størrelsen på sporene tenker jeg du har med en grevling å gjøre. Potensielt Gaupe eller Ulv. Det er de som har 4 fingre som stemmer omtrentlig med størrelsen vi ser her. Syntes dette blir for stort for mår. Så grevling er det jeg tenker. Sjekk i taket om du finner den, hører det er der de bor.
  12. Har sett litt på dette i det siste selv og mitt krav er brystmontert kamera, lang batteritid i 1080p. Har et ønske om å ta opp fjellturer osv. Mitt svar (har ikke kjøpt enda, fremdeles usikker på om jeg kommer til å kjøpe) ble Insta360 Go3S med Action Pod. Uten Action Pod har det 38m 1080/30p opptakstid, med action pod er du oppe i 140 minutter. Kameraet er vanntett inntil 10m og har bildestabilisering. Kameraet kan brukes i temperaturer ned til -20 og opp til +40c.
  13. Gabs88

    Ståsnøre

    Ahh, jeg leste litt feil og trodde Monsen brukte 10 samtidig. Men han har jo bare latt en enkelt stang stå i ro.
  14. Gabs88

    Ståsnøre

    Noen som har en timestamp for når han satte dem? Var det vinter eller sommerhalvdelen?
  15. Gabs88

    Ståsnøre

    Syntes jeg så noe om det på mobilen tidligere i dag, men det ser ut som jeg tok feil.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.