Gå til innhold
  • Bli medlem

LA3QMA

Aktiv medlem
  • Innlegg

    52
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om LA3QMA

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

LA3QMA sine prestasjoner

Contributor

Contributor (5/14)

  • Week One Done
  • One Month Later
  • One Year In
  • First Post
  • Collaborator

Nylige merker

8

Nettsamfunnsomdømme

  1. Svarene er kryptiske for å spare plass på meldingen man får i retur. Er ikke så kryptiske egentlig men kan jo være greit med en liten laminert "kodebok". Har prøvd tjenesten men fikk aldri svar fra den, Mulig den var nede den dagen jeg testet. Bruker man en tlf med inreach app så kunne man jo fått laget en extern app som konverterer forkortelsene tilbake til full tekst.
  2. Husker ikke prisen men fornøyd med kjapp leveringstid hos http://www.inreach.no/ som er firmaet http://www.deltaalarm.no/
  3. Ser at flere sier at SPOT melding ikke kommer frem. SPOT i forhold til andre satelitt dingzer har sine begrensninger men felles for dem alle er at det til slutt baserer seg på 3-part mobiltjenestene som SMS. Så for å være litt rettferdig mot selve systemet så kan det være andre ledd det feiler. Det betyr at SPOT kan ha fått igjennom meldingen men at når systemet sender ut SMS så feiler det på mottaket. Det er ikke alltid mobilnettet sender en melding på nytt. På min SPOT har jeg både lagt inn SMS og e-post til mottaker for da øker man sjangsen for at et av mediene kommer frem. Jeg er rimelig sikker på at SOS/911 meldingene osv går der de skal når de skal. (med unntak av der det er satelittskygge og eventuelt "feil bruk") inReachen jeg har er to-veis og den bekrefter også at melding er sendt men det betyr ikke nødvendigvis at mottaker har fått SMS. (med mindre de faktisk i systemene sine har bedt om leverings rapport fra mobilleverandøren) Jeg håper og tror at begge leverandørene benytter seg av leverings rapport fra mobilleverandøren slik at meldinger re-sendes. Dette er noe man sikkert kan få bekreftet av SPOT/inReach hvordan det teknisk sett fungerer. Bruker flittig SPOT og inReach og poenget er ikke å være tilgjengelig men å gi folk hjemme en indikasjon på at alt er ok. Nå er det jo ofte dårlig vær og man har det bra mens de hjemme som er inne i varmen opplever det litt mer "skummelt" at noen er på tur. Og skulle uhellet være ute så har man en ekstra sikkerhet med nødknappen eller på andre måte gi en beskjed. Kart, kompass, GPS og en pose med "ditt favoritt snop" er uanz lurt å ha med på tur.
  4. Jeg har SPOT og Inreach. SPOT har noen deknings "hull" slik at de som ikke er bevist på begrensningene til alle former for radio/satelitt vil oppleve den som "upålitelig" i noen områder. Inreach har bedre dekning og gir mange andre fordeler. Spesielt er dette med 2veis kommunikasjon er gull verdt. Appen til Inreach med kart som går via BlueTooth er helt ok men erstatter ikke papirkart og/eller skikkelige GPS kart. Inreach har også fordel med at den forteller deg om kommunikasjonen gikk greit. Du kan se din egen posisjon og du får mer for pengene med tanke på antall meldinger og sporlogger som sendes til nett. Meldingene tar avhengig av dekning under 1min før den er bekreftet. Lengste jeg har ventet er 5min. Brukt den i fjellheimen her hjemme og Libanon. Jeg liker formfaktoren til Inreach bedre. Har forøvrig Inreach Explorer som kostet litt mer men så har jeg mulighet å "backtracke" meg selv på et "blankt kart" man får mao opp sporloggen i displayet. Har man appen er kartet greit nok til vanlig navigasjon men ikke så gode detaljer at jeg ville planlagt en nedstigning fra ukjent fjell
  5. Som viddal beskrev så er også min erfaring at det er litt lite for 2 personer om vinteren. Selv om man lar noe være ute så blir det lite plass. Andre årstider er plassen helt ok. Har benyttet mitt i kraftig vind hvor jeg var glad jeg gikk over barduner etc før jeg krøp i hi. Når uværet kom så stod teltet like godt men jeg sov ikke så godt som vanlig.
  6. ok takk da ordner det seg.
  7. Skal prøve fra PC men nettbrettet og tapatalk henviser til et innlegg men ikke noe info om bestilling etc.
  8. Fint innlegg. Angående kondens om vinteren så er ikke dette et stort problem. Lufter man for dårlig har jeg fått litt snø på innerteltet der man puster ut når man sover.
  9. Hvor bestiller man den og pris?
  10. Bruk altid lithium. Alkaliske kun til nød og ikke vanlig bruk. Man får nå mye billigere lithiumbatterier enn før og de har bedre egenskaper med tanke på hvor mye strøm man kan trekke ut av dem.de tåler også bedre kulde. På lengre turer tar jeg batteriene fra SPOT og putter i kamera og helt nye i SPOT. Da vet jeg at SPOT er 100% og så bruker jeg opp de gamle på kamera. Men som produsenten skriver er det bare fordeler med lithiumbatterier vs alkaliske. Når den sender sos vil nok de alkaliske knele mye raskere og bli varm pga mye større strømforbruk enn vanlig tracking/meldinger.
  11. Knall helg dette året også
  12. Jeg har kun opplevd at SPOT melding ikke kom fram en gang. Da hadde de endret måten sms lagres i web interfacet. Derfor altid lurt å sende en test melding før man går. Svakheten til SPOT er enveis meldinger som den vil prøve å sende 3 ganger i løpet av 20 min om jeg ikke husker feil. Satellittene er langt sør og krever at brukeren er observang på dette. Jeg har også inreach og her er fordelen toveis meldinger mange flere satellitter og man er ikke like avhengig å ha god sikt sørover. Som oftest bruker SPOT 1-2 min før jeg får en melding mens inreach ofte er under 30sec. Det er også viktig å huske at det kan svikte hos mobil leverandøren iom at meldingene sendes fra utlandet. nødmeldinger er nok mer pålitelig iom at det er folk som da kontakter HRS/LRS og ikke en automatisert "robot".Uansett så anbefaler jeg inreach til de som gjør ny innkjøp pga at den er toveis og har bedre dekning i norge. Bruker forøvrig SPOT fremdeles litt avhengig av behov. Kart & kompass +GPS og meld fra hvor du går fortsetter jeg også med.
  13. Synmat 7 har jeg god erfaring med sommer og vinter. Om vinteren har jeg et tynt underlag i bunn. Med litt trening pakker man den fort sammen men det tar mer tid enn de uten luft av naturlige årsaker. Pumpe den opp i —15 er litt slit om man er kald på fingrene. Har man en tynn brødpose så kan man pumpe med vottene på det tetter hullet greit nok.
  14. Har et Allak telt og ting som ikke drypper legger jeg på innerduken. God plass før det tar borti ytterduk. Er utrolig god lufting på det teltet så det hjelper også.
  15. Oppdateringen til SPOT i tracking modus er 15min og er gjort slik for å begrense båndbredden som kortnummer som 911, help og ok blir "prioritert". Bruker man enheten til fots så begrenser det seg hvor langt man kommer på 15 min. Nødmeldingene sendes mye oftere. Så lenge du er i en sone med dekning så vil satelitten kunne plukke opp signalet gitt at "pakken" ikke kolliderer. Derfor sendes de fleste pakkene flere ganger. En ok melding sies å kunne ta opp til 20min å få sendt men det er basert på at man alltid sender den flere ganger. Har du dekning og ingen andre sender samtidig som deg så går den igjennom i løpet av sekunder men vil fremdeles bli sendt flere ganger iom at satellitten ikke sender en bekreftelse på at den er mottatt. Trackingen sendes oftere enn hvert 15min men det som vises på web er begrenset til den tiden. Så i noen tilfeller når du er en plass uten fri sikt eller pakken kolliderer flere ganger så vil trackingen oppleves som dårlig. Litt rotete forklart men det jeg vil frem til er at har man dekning og det ikke er kollisjoner så snakker vi sekunder. Men med tanke på mange brukere som alle sender ofte så går det på bekostning av sikkerheten til nødmeldingene. Trackingen er der som en sekundær tjeneste. Men de har sikkert mulighet å utvide kapasiteten og tilby nye enheter med annen firmware. De tilbyr jo andre tjenester som enveis meldinger med fritekst og bilberging så kapasitet er det nok. Uanz lurt av dem å skalere dette gradvis. Ser det er mange nye spennende løsninger som passer til forskjellig behov også. Fint om flest mulig deler erfaringer og diskuterer svakheter osv Kai Gunter - LA3QMA
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.