Jeg har ikke erfaring med kortfeller, men begynner å få en del erfaring med smøring både til tur- og treningsbruk. En enkell oversikt:
For finkornet/ny snø:
Bruk tørrvoks. Grovt sett kan man bruke blå (eventuelt blå ekstra) ved minusgrader, fiolett rundt null til et par minus og rød til plussgrader. Voksen korkes inn. Legg heller flere lag enn et tykt hvis du gidder.
Legg gjerne på et tynt lag kald og hard voks først (f.eks grønn). Dette gjør at smøringen sitter bedre.
Vær obs på at plussgrader og finkornet snø ofte betyr kladding, selv om rød voks i teorien skal fungere.
Er du i tvil om hvilken voks du skal bruke, legg på den hardeste/kaldeste først og legg en mykere voks oppå ved behov.
For gammel/omdannet snø (mao fuktig eller isete snø):
Dette er klisterføre. Bruk blått isklister når det er skareføre. Når snøen er våt fungerer ofte universalklister. I grensetilfeller mellom gammel og ny snø har jeg gode erfaringer med et sølvuniversalklister fra swix som tåler litt mer finkornet snø enn vanlig klister.
Det finnes klister på spray, men jeg synes ikke det er noe stort problem å legge på tubeklister, selv uten strykejern. Da holder det seg også mye lenger.
Ved bruk av klister er det en meget stor fordel å legge et lag grunnklister først. Skal du bruke grunnklister på tube må du nesten ha strykejern for å få det tynt nok. Men det finnes et genialt grønt grunnklister fra swix på sprayboks som funker som bare juling: Spray på, la det stivne et par minutter og legg på dagsaktuell klister. Da sitter klisteret hele dagen.
Glidesonen:
Det kan være lurt å legge på en eller annen form for glidevoks i glidesonen. I tillegg til å gi bedre gli beskytter det skisålen mot uttørking og til en viss grad skraper.
Dette er mitt (forenklede) syn på saken. Det er mange meninger om smøring. Peter Wessel Zapfe skrev en gang at
"Smøringssnakket hadde avløst Et Dukkehjem som selskapslivets aller værste mare; indbydelseskortene blev påtrykt: ”Gjestene anmodes om ikke å drøfte skismøring.” "