Gå til innhold
  • Bli medlem

Vea

Aktiv medlem
  • Innlegg

    238
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    1

Vea vant dagen sist 8. juli 2012

Vea hadde mest likt innhold!

Om Vea

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Vea sine prestasjoner

Community Regular

Community Regular (8/14)

  • Dedicated Sjeldent
  • Conversation Starter
  • First Post
  • Collaborator
  • Week One Done

Nylige merker

26

Nettsamfunnsomdømme

  1. Msr Windpro eller Optimus Polaris.
  2. Tok en ny titt på biltemaboksene nå, og de vanlige tur-gassboksene har kommet i ny utgave hvor det er stemplet 25%propan og 75% butan på. De gamle med rødt beskyttelseslokk oppgaven kun butan som innhold. Da er det antakelig samme innhold i de nye boksene (med svart beskyttelseslokk) som i de avlange beholderene?
  3. Jeg driver og ser på alternative drivstoffkilder til matlaging og varme om vinteren. Jeg er jo veldig glad i gass siden det blir lite søl, men det utgår med høye kneløft å kjøpe en stor boks primus winter gas til bortimot 200 kroner når du kan få en liter med alkalytbensin for under 50-lappen. På sommerstid bruker jeg mye av biltema sine gassbokser, som koster vesentlig mindre enn Primus/MSR/Coleman/osv sin tilsvarende størrelse. Disse inneholder imidlertid stort sett butan (slik som Primus Summer gas), og er rimelig ubrukelige når boksen er kald. I dag så jeg imidlertid at Biltema har en annen type gassbeholder som inneholder mer propan og isobutan enn den vanlige boksen: https://www.biltema.no/fritid/friluftsliv-og-camping/kokeapparat/gassbeholder-300-g-2000031854 På varebeskrivelsen står det at boksen inneholder 45 % propan, 26 % butan, 28 % isobutan, mens sikkerhetsbladet sier at innholdet er propan 16-26%, Isobutan 20-30% og butan 48-58%. Jeg antar at det er sikkerhetsbladet som er mest presist, blant annet fordi 45% propan hørtes mye ut på en relativt lett og myk beholder. Det som står i databladet ligner på sammensetningen i den gamle varianten av Primus Powergas (de gamle grå boksene). Gjengene på boksen er den samme som på vanlige gassbokser, selv om jeg ikke eksplisitt finner referansen til standarden på beskrivelsen. Jeg har tenkt på to alternativer for bruk av disse boksene: 1: Bruke den opp-ned som en vanlig gassboks. Må sikkert støttes opp ekstra med en provisorisk ståltråd-støtte, men ståltråden skal jo uansett være med i rep-settet. 2: Fylle innholdet over på Primus winter-gas-boks for å utnytte effekten av inner-papiret i disse boksen. Medfører jo at man må kjøpe en primus-boks i tillegg, samt at man bruker boksen på en annen måte enn den egentlig var tenkt. Hva tenker dere om denne gassen og bruk vinterstid? Kjør debatt!
  4. Jeg har noen snøplugger som jeg vil prøve å sette snor og karabin på, slik at jeg kan grave dem ned på tvers. I den sammenhengen er jeg ute etter passende (små og lette) karabinkroker for å koble snorer sammen. Hilleberg har for eksempel denne varianten: Er det noen av dere som har forslag til passende kroker som både er små, passe sterke og ikke alt for dyre?
  5. Har du vurdert kano istedenfor packraft?
  6. Og her kan det være greit å huske på at elvesportsmiljøene har lært seg litt av hvert om det å padle i rennende vann gjennom elvepadlingen som nå har vært utøvet i over 50 år. For de som skal padle i elv, kan våttkortstigens kurs i elvepadling eller packraft anbefales før man begir seg ut.
  7. På disse stedene er vel kanskje truger et vel så bra alternativ som fjellski?
  8. Om du absolutt ikke vil ha tizip, er jo denne utelukket. Spruttrekket ser åpent ut fordi det ikke er bildet av det. Denne modellen har en cockpit-ring som en vanlig hav-eller elvekajakk, og det følger med et spruttrekket som festes på ringen. Jeg har ikke sett løsningen på den amfibio-raften, men løst spruttrekk som Refuge har, er veldig mye tettere enn den hersens borrelås-løsningen de fleste andre packrafter har med unntak av de som er solgt som "whitewater"-packrafts. Edit: Nå har jeg sett video av Anfibio-raften. Bedre enn de med bare borrelås, men definitivt mindre tett enn båter med ordentlig spruttrekk.
  9. Hva med Alpackaraft Refuge?
  10. Her er en liten video om årelengde som går litt grundigere til verks. I videoen snakker han om gripe-bredde, ekstra rekke-lengde, og lengde på åreblad. For min del får jeg en ideell bredde på hendene ved push-ups på 72 cm. For referanse er jeg 188 cm høy. Når det gjelder lengden fra håndledd til åreblad, er det flere faktorer å tenke på. For det første må man jo få årebladet ned i vannet, samtidig som åra starter ganske langt ut (siden den er bred), og du vil gjennomføre taket med den øvre hånda i høyde med panna for å ikke ødelegge skuldrene, samt at åra skal følge så tett inntil båten som mulig for å unngå vagging. Ved litt tørrtesting med kosteskaft kom jeg til at den ideelle rekke-lengden for packraften som jeg prøvde (Alpackaraft Refuge) er mellom 20 og 25 cm. Årebladene på min Werner Shuna er 45cm lange. Ideell lengde ved 20 cm rekkelengde: 72+2*20+2*45 cm = 202 cm. Ideell lengde ved 25 cm rekkelengde: 72 +2*25 +2*45cm = 212 cm
  11. Vet ikke om jeg ville brukt effektivitet som ord her. Når det gjelder havkajakk, er nok ordet "komfort" bedre å bruke, fordi det dreier seg om armenes posisjon under padlingen. Jo lenger åra er, jo mindre effektiv blir jo også padlinga, fordi du tilfører energi i en annen retning enn du faktisk vil ha båten. Men en kajakk som er lang, tynn og har kjøl, vil du ikke merke at du har mindre effekt, fordi skrogfasongen gjør den retningsstabil i forhold til en packraft. I packraften blir du imidlertid straffet hardt med for lang åre, fordi båten er kort og flat. Her MÅ du padle med høy åreføring med årene tett langs båten for å få effektiv energiutnyttelse uansett om du padler flatt eller i elv.
  12. Anbefaler forøvrig å se denne videoen. Edit: Se denne også. I videoen snakker han om Werner Corryvreckan som den mellomtingen han ofte sverger til mellomting mellom en bombesikker (tung) åre, og en super-lettvektsåre. Han sier også snakker også senere i videoen om at man må være en sterk padler for å håndtere et stort åreblad. Her er det verdt å merke seg at Corryvreckens lillebror hos Werner heter Shuna. De har samme fasong på årebladene, men Shuna er litt mindre. For egen del padler jeg en 205 Shuna når jeg skal bære åra på tur.
  13. Fordi en lang åre vil måtte føres lenger fra båten enn en kortere åre. Alternativt må du løfte armen som er lengst fra vannet veldig høyt for å få taket inntil båten, noe som går ut over skuldra.
  14. ...og det er fordel med en kort åre.
  15. Høy åreføring med åra så vertikalt som mulig ned i vannet så nærme båten som mulig. Dette krever padleteknikk med mye rotasjon av torsoen. Med andre ord stikk motsatt av det 99% av alle som padler packraft gjør...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.