Gå til innhold
  • Bli medlem

eirikw

Aktiv medlem
  • Innlegg

    598
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    2

eirikw vant dagen sist 27. mars 2017

eirikw hadde mest likt innhold!

1 følger

Om eirikw

Profile Information

  • Gender
    Not Telling
  • Sted
    Kongsberg

Nylige profilbesøk

5 302 profilvisninger

eirikw sine prestasjoner

Proficient

Proficient (10/14)

  • Reacting Well Sjeldent
  • Dedicated Sjeldent
  • Week One Done
  • One Year In
  • One Month Later

Nylige merker

694

Nettsamfunnsomdømme

1

Hjelpsomme svar

  1. Profilbildet mitt viser starten på et mulig alternativ , selv om start / slutt ikke er på samme sted. Vi brukte fly og tog, men dersom du kan tenke utgangspunkt Narvik og tog fra Kalix eller Kiruna tilbake til Narvik har du flere muligheter. Ett alternativ er Riksgrensen / Bjørnfjell via Torneelven / Kalix elv ut til Bottenviken. Denne turen går gjennom bebygde områder, dog glissen bebyggelse, hele veien. Et annet alternativ er å få skyss fra Narvik til Skjomen og padle over Sitasjaure i Stora Sjøfallet nasjonalpark , videre til Tesajaure og bæring over til Øvre Kaitumjaure. Kaitum elv er vanskelig padlbar når du kommer et stykke ned, vi kjøpte oss skyss fra Øvre Parakka over til Junosuando ved Torneelven. Derfra padlet vi Tarendøelven og Kalix elv ut til Bottenviken. Vi tok tog via Stockholm og hjem, men det er fullt mulig med tog tilbake til Narvik. Lykke til med planleggingen! EirikW
  2. Vi er to kamerater som er aksjonærer i kanoen vist på bildet. Den er mer enn 15 år gammel og har nok nærmere 2000 km på baken. Narvik (Skjomen) - Bottenviken og Sulis - Arjeplog er vel de turene som sitter best i minnet, men vi har padla den mye både på store vann og mye hvitt vann på elv. Du ser hvordan den har vært lagret disse årene. Den er kun flatpakket når det har vært nødvendig for å få den med på tog eller fly. Kanoen vår er preget av mange turer, men noen form for delaminering av duken har vi ennå ikke sett. I og med at vi også er vedlikeholdsansvarlige for Kongsberg og omegn Turistforenings 5 allykanoer har vi sett mange skader som er påført via uforstand, men ikke sett duk som er skadet pga alder. Derimot har vi sett mange former for nødreparasjoner og forsøk på å forsterke duken. Konklusjonen vår er at du kommer veldig langt med sportstape og må ta skadene når de kommer i stedet for å lappe før noe har skjedd.i tillegg er ikke dette en kano du smeller hardt på land! Vi har hatt et skikkelig havari hvor det ikke var mulighet for nødreparasjon. 1600 kr og «litt» lapping etter hjemkomst var kanoen ship shape igjen. Alle andre kanotyper hadde tatt sin død av først å bli buksprettet av en skarp stein og deretter bli brettet rundt neste store stein. La gå at duken er mer sårbar enn aluminium / glassfiber eller bøtteplast, men når uhellet først er ute lar allyen seg reparere i felt. I stryk vil jeg påstå allyen er suveren, den flekser og tar valser mye bedre enn stivere kanoer. Lange, flate vann er derimot seige med en ally; i hvertfall med 16,5 foteren. Jeg padla Kvenna med flattvannsally for mange år siden; bedre på vanna, men vanskeligere i stryk. Hvem som har hvilken rolle i kanoen skal jeg ikke uttale meg om. Der må de to som skal padle sammen finne sin form. Vi bytter side samtidig; men padler ganske lenge på hver side. Meningene om hvilke tak en skal bruke er mange. Jeg opplever J-taket som mer slitsomt for håndleddet enn det andre kaller «bremsetak». Når turen går over hundrevis av kilometer og flere uker vil jeg påstå at det er bedre med et tak som skåner håndleddet enn det som er «stuerent». Jeg bruker Grey Owl beverhale Åre og er godt fornøyd med den. Åra mi rekker meg nesten til nesa, det er viktig å finne en lengde sompasser deg.
  3. I begynnelsen av september vil du nok oppleve svært lite snø på vidda, det må i så fall være nysnø.. Se på værmeldinga de neste 14 dagene så får du et inntrykk av hvilket vær du vil møte. Du finner hytter / sti / merking hele veien fra Kongsberg til Kinsarvik.
  4. Noen som kan rapportere snøforholdene sør for Lysefjorden? eirik w
  5. Det er sagt at manns minne er tre uker, men hvis jeg sier at vi brukte 5 timer inkl. ei god matpause så er jeg vel ikke så langt unna. Vi stoppa på tur opp og synfarte ved Grøtte, det må regnes med. Eller hadde vi jo en stopp ved rotvelta og tilhørende stopp for å skifte til tørt etterpå. Håper du slippers gjøre det. God tur! Eirik
  6. Blodfersk rapport fra Fagerfjell / Hoppestadvannet. Blest-len ligger 100 meter høyere enn her, så du må nok smøre tålmodigheten litt. Det her minka en god del siden mandag, men i terrenget er ski / truger fortsatt det eneste brukbare. Mye snø til mai å være, både i fjor og i år. I fjor hadde vi en "langtur" på vesleBle uten å krysse barflekker den 7. mai og ei fonne på 110cm i et skyggefullt parti bak hytta den 28. kan bli like sein vår i år. eirikw
  7. Ja, vi tok på land ved Gullaug skole. Der er det greit å gå påland og lett å komme til for å få kanoen på bil. E
  8. Helt klart, det har skjedd enorm mye siden vi padla rundt i Karel Stork-designede elvekanoer i glassfiber på begynnelsen av 70-tallet. Men, rotvelt over elva har skjedd årlig de siste 10 000 åra og kan dukke opp rundt hver en sving, også på elvestrekker det ville vært meningsløst å synfare. 😉
  9. Hei! Padla Lierelva fra Åmot (elvemøtet Glitra - Asdøla) mandag. Mye vann og skikkelig strøm helt til Drammensfjorden. Et dobbelt rotvelt nedstrøms Lierbyen kommer skikkelig brått på og oss liten sjangs til å berge osspå land før vi satt i saksa. Vi berga oss, men det var kun flaks at det ikke gikk skikkelig dårlig. Grunneier er varsla og vi får håpe at vedkommende tar en runde med motorsaga. IKKE prøv, det var en skikkelig guffen opplevelse. Eirik
  10. Helt grei bomvei opp til Mjåvatn. Grei bæring over til,Straumsfjorden. Vi startet med å ta nordover først, opp i Heddevatn og så sørover igjen via Ramsvatn og Fossevatn. Vi dro ikke lenger sør enn sørenden av Straumsfjorden, der begynner det skikkelige bærearbeidet. Flott fiske i området.
  11. Det korte svaret, rokkitan, er vel at jeg liker nedoverbakker, selv på fjellski! Så lenge hellinga er under 30 grader vil faren for skred være liten. Mange skredulykker hadde vært unngått ved at en øker vanskegraden ved å velge smalere ski. Trenden i dag er å bruke de breieste skia og gå / kjøre bratt nok til at det blir vanskelig. Men, smale ski og slake bakker tar seg jo ikke så godt ut på den filmen en «selvsagt» må legge ut fra ethvert stunt som er gjort! Du anbefalte Olsskavlen, graham. Jeg gikk hele Raundalsryggen fra Kaldevass for 4 -5 år siden. En flott skitur, to netter i telt, men lar seg nok gå på kortere tid. Kommer du østfra så må slike turer tilpasses togtider! En annen flott vårtur er Kaldevass - Vassfjøra - Osa, jeg har arrangert flere fellesturer med dette som siste dag påturen. Noen har nok syns utforbakkene har vært i overkant bratte, men tilbakemeldingene etter avsluttet tur har vært veldig gode. eirik
  12. Oksen, Rett «over» Hardangerbrua, mellom Granvin og Ulvik. Vet at det går an å starte fra Tveita ved Granvin og ta stigningene over en lang, men har mest lyst til å prøve opp fra Tjoflåt. eirik
  13. Jeg har lyst til å ta en vårtur på Oksen, men liker fjellski mye bedre enn rando-utstyret. Har også planer om å få med meg flere som kun har fjellski. Skiferdighetene til turfølget er gode. Er det noen her som kan gi noen råd? eirik
  14. Har gått Kongsberg - Kinsarvik på ski. Av en eller annen grunn ble det lite fiske, men det er en flott tur som kan anbefales!
  15. Sogn og Fjordane rundt langs fylkesgrensa. Mye av det andre har jo vært gjort før!
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.