Det er dessverre ikke så mye langtursykler eller -utstyr å få kjøpt i Norge, det er nok en lite lønnsom nisje. Fast-bikes er nevnt, men skal du ha deg en med rohloff-gir blir det dyrt.
I prinsippet kan du bruke en hvilken som helst hybridsykkel, men det kan være en fordel med "eyelets" på gaffelen - ett skruehull på hvert gaffelben som tillater deg å feste bagasjeholdere ved forhjulet. Dette forutsetter stiv gaffel. Det finnes noen bagasjeholdere laget for dempegafler også, men da bør du ikke legge colaflaska di i frontveska
Ellers er skivebremser så absolutt å foretrekke, de bremser bedre i regn og søle, og de virker selv om felgen blir skjev etter eikebrudd (i det minste fram til neste tettsted). Men de fleste tursykler kommer faktisk med felgbremser. Grunnen er at felgbremser er enkle å reparere og å vedlikeholde - en klar fordel hvis man befinner seg på de mongolske steppene med 80 mil til nærmeste mekaniker (som sannsynligvis aldri har tatt i skivebremser han heller).
Et skikkelig bagasjebrett fra tyske Tubus, laget for å tåle vekt, kan du kjøpe hos utedepot.no. Det meste annet du får kjøpt i Norge holder tung last et par sesonger, men så ryker gjerne sveisepunktene. Men i det siste har det kommet aluminiumsbærere som er sterkere enn gjennomsnittet, så det kan lønne seg å lete litt rundt. Old Man Mountain er en amerikansk produsent like solid som Tubus, men der må du importere fra utlandet selv. Mulig du kan få kjøpt fra Sverige eller Danmark.
Forsikre deg om at bærer og bagasjeveske passer sammen! Selv bruker jeg Ortlieb vesker. De koster men det er gode garantier på dem og de varer et halvt liv.
En ting å merke seg når du skal laste opp sykkelen med 25 kilo campingutstyr er at lette hjul med 32 eiker ikke er bygget for en slik oppgave. Da får du problemet med at eikene ryker. Sist sommer møtte jeg en meget frustrert polakk i Alta som hadde byttet felg og eiker to ganger på turen fra Polen og opp. Han hadde blitt fortalt av en ivrig selger at 32 eiker ikke var noe problem fordi felgene var så fantastisk sterke. Man kan lure på hva det er å tjene på å tyne vekta med fire eiker pr hjul når du likevel skal laste opp et tosifra antall kilo for langtur.
Men merk at et maskinbygget standard 36 eikers hjul tåler heller ikke all verdens. Hvis du veier litt selv og skal ha mye bagasje, så sørg i det minste for å fordele vekta på begge hjulene, mao bagasjebærer foran og bak. Ta med deg et par eiker ekstra, og få en reparatør til å instruere deg før du drar. Tralle er også et alternativ, det finnes mange gode løsninger, og det sparer deg dessuten for arbeidet og kostnadene med bagasjebærere foran og bak. Ulempen er at tralla gir deg noen kilo ekstra.
Et annet alternativ er faktisk å få bygget seg et par hjul til turbruk. Mavic a-719 felger, dobbelbuttede eiker og shimano XT-nav er en god og ikke altfor dyr løsning som jeg fikk tilbudt hos både Spinn og Sportslageret i forfjor. Hjulparet kostet meg litt i overkant av 3000 kroner, og jeg satte dem på en vanlig hybridsykkel sammen med solide bagasjebrett foran og bak. Ballongdekk. På det meste hadde jeg 40 kilo last pluss mine egne 95 kilo over Finnmarksvidda i sommer. Reparatøren min kjente på alle eikene etter turen, men det var ingen ting å stramme opp, sa han. Hvis du har 26 tommers hjul kan et par blodsolide utforhjul gjøre samme nytten, men dette blir like dyrt som å bygge.
En blogger her inne på forumet som har lagt ned mye arbeid i å legge ut bilder, råd og lenker om tursykling finner du på http://www.plohn.com/sykkelturer/.
Og hvis du vil bruke ti tusen på en fullblods tursykkel, så er Surlys "trucker" modeller veldig populære. De kan kjøpes i Sverige, og mot et fraktillegg får du dem tilsendt i kasse hit til landet: http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?avd=10&funk=steg_tva&artgrp=9931
God tur!