Gå til innhold
  • Bli medlem

Bryggekar

Aktiv medlem
  • Innlegg

    7
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Bryggekar

Bryggekar sine prestasjoner

Rookie

Rookie (2/14)

  • One Month Later
  • First Post
  • Week One Done
  • Reacting Well Sjeldent
  • Conversation Starter

Nylige merker

1

Nettsamfunnsomdømme

  1. Ser dette er en "gammel" tråd, men siden det er litt sprikende svar av typen "tipper at ..." så tenkte jeg å komme med mine helt konkrete erfaringer i tilfelle flere lurer på det samme. Jeg har vært en god del på sykkelcamping og har hatt med sykkel på Oslo–Kiel (Color Line), Oslo–København (DFDS) og Rødby–Puttgarden (Scandilines) for å nevne noen. Etter pandemien har det vært like rutiner på alle disse fergene de gangene jeg har reist: - Du må kjøpe billett med sykkel (som kjøretøy). Det er alltid billigere å forhåndsbestille enn å bare møte opp. Det er et begrenset antall sykler de har plass til per overfart, så det er lurt å bestille tidlig hvis du skal reise i høysesong. - Du "sjekker inn" i billettluka for personbiler og blir deretter henvist til venteplass foran alle bilene. De blir drittsure hvis du er seint ute og de ikke kan få deg på først – da må du vente til alle biler er kjørt inn og i mellomtida får du masse onde blikk. - Matrosene vinker deg inn på ferga før alle kjøretøy og forteller deg hvor du skal sette sykkelen. Det er enten i egne sykkelstativ eller i et cargo-område, i begge tilfeller har de stropper så du kan surre fast sykkelen helt trygt. Jeg har i tillegg med meg en enkel lås på tur og bruker denne til å låse framhjulet fast i ramma. NB! Fergene tillater som regel IKKE at du låser sykkelen fast i noe annet enn seg selv, i tilfelle de må flytte den underveis. - IKKE LOV å sykle på ferga, sykkelen må leies. Hvis du bruker sykkelsko med klosser under så anbefaler jeg å bytte til flipflops mens du venter på land. - Du kan vente/somle ved sykkelen til bildekket stenger, og da er det trygt å gå fra bagasje der. Men jeg pleier å pakke så lett at jeg enkelt kan ta med meg alt opp i salong/lugar. Personalet anbefaler som regel å ikke legge igjen verdisaker på bildekket, fordi de ikke garanterer for tap eller skade på løsøre (sykkelen er deres ansvar, men ikke bagasjen). Siden turen er avlyst om telt/sovepose forsvinner, så pleier jeg å heller ville drasse på det enn å risikere at det blir stjælt.
  2. Hvilke temperaturer trenger du å være rusta for? Jeg har ikke prøvd dem du nevner, men er veldig fornøyd med min Mountain Equipment Helium 800. Den har komfortgrense på minus åtte, så du kan spare enda mer vekt og volum hvis du bare sover ute i pent sommervær. Til kalde vinternetter har de en versjon som tåler mange flere kuldegrader, men du kommer langt med dobbelt underlag, ullpysj og liner også.
  3. Ja, det er jo grunnen til at jeg kjøpte "toer'n" i 2013, at jeg liker å ha sekken inni teltet i drittvær. Og jeg bodde en kilometer fra Hardangervidda den gangen, så jeg ville ha et telt man kan vente på været i. Virker som jeg egentlig har et av de beste alternativene allerede...
  4. Jeg har faktisk familie i Canada, så jeg kan sjekke om noen kan frakte i koffert. Burde bli en god del billigere enn posten.
  5. Spørs vel om jeg rekker å få et så t til Norge før sommeren? Og jeg er skeptisk til karbonstenger, men det er kanskje helt uten grunn?
  6. Ja, mitt er også fortsatt i flittig bruk, jeg var bare ute etter å spare mest mulig vekt på langtur. Men som Oksen sier over her, så kan jo det fort koste tusen kroner hektoet, så det kan hende det er mer fornuftig å spare vekta et annet sted.
  7. Hei! Jeg er ny her, men ikke helt fersking på tur. I 2013 kjøpte jeg meg nytt telt, et Helsport Ringstind Light 2. Det er merket med prosuksjonsdato i 2012. Den gangen var vel dette noe av det letteste man kunne få som tåler en tur på Hardangervidda om høsten, som var det jeg trengte det til. Siden har jeg brukt det både på fjelltur, i skogen i lavlandet, på campingplasser på sykkelferie og ellers til alt jeg trenger telt til, siden det er det eneste teltet jeg eier. Jeg har aldri hatt noe bedre telt enn dette, og er kjempefornøyd med hva det har tålt av drittvær, men så har jeg jo heller ikke prøvd noe annet på disse 11 årene. Nå planlegger jeg en lengre tur neste sommer, og lurer på om jeg burde/skulle skaffe meg et mer moderne og lettere telt. Gamaldroget bikker akkurat over to kilo med ekstra bunnduk (som jeg liker å bruke på fjellet siden den gir meg tørt gulv i forteltet). Jeg planlegger å gå fra Oslo til Galdhøpiggen (Jotunheimstien pluss litt), så jo mindre jeg drar på, jo bedre. Så da er spørsmålet til dere kloke hoder som har erfaring med mer moderne telt: Finner jeg noe som er like bra eller bedre, samtidig som det er merkbart lettere enn to kilo? Jeg kan leve godt med noe mindre plass i teltet, men vil kunne sitte med rak rygg hvis jeg skal vente en dag på været på snaufjellet. Et 1p-telt kan funke hvis det er romslig, eventuelt et nett 2p-telt. Jeg trenger bare ett telt i livet mitt, så det må tåle drittvær på fjellet i sommersesongen, og tresesongsbruk i lavlandet. Jeg eier verken ski eller truger, så veldig snøsikkert trenger det ikke å være. Hva anbefaler dere?
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.