Gå til innhold
  • Bli medlem

Kveldulv

Aktiv medlem
  • Innlegg

    7
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Kveldulv

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Kveldulv sine prestasjoner

Apprentice

Apprentice (3/14)

  • One Year In
  • One Month Later
  • Week One Done
  • Dedicated Sjeldent
  • First Post

Nylige merker

5

Nettsamfunnsomdømme

  1. Legger ved link til brukermanual jeg i etterkant fikk tilsendt. Der står det bl.a. at også SA20 fungerer opp mot COSPAR / SARSAT systemet. https://jotron.com/wp-content/uploads/2023/11/Manual-Tron-SA20-PLB_Rev_A.pdf
  2. I den senere tiden har jeg fundert litt på å skaffe meg en form for nødkommunikasjon. Jeg er en del på tur alene, både sommer og vinter, ofte i områder der det er dårlig med mobildekning. Jeg padler også en del kajakk, der det kan gå lang tid imellom hver gang man møter på andre. Etter å ha sett på forskjellige alternativer, vurderer jeg nå å anskaffe en håndholdt nødpeilesender (PLB). En enhet jeg har sett litt på er Ocean Signal Rescue Me PLB1 ( heretter PLB1 ). Et annet medlem av Fjellforum gjorde meg oppmerksom på at det nylig har kommet en annen type PLB på markedet. Jeg dro derfor innom Seatronic i Moss, som har begge enhetene i butikk, for å vurdere disse opp mot hverandre. På oppfordring fra nevnte medlem av Fjellforum legger jeg her ut litt utvalgt informasjon om disset to modellene (med forbehold om at informasjonen jeg per nå har er riktig). Den andre enheten det er snakk om er en Jotron Tron SA20 ( heretter SA20 ). Jeg ble fortalt at dette er en enhet som tidligere har vært forbeholdt et profesjonelt marked, men som nylig ble gjort tilgjengelig for private brukere. Dette forklarer muligens hvorfor jeg fant lite informasjon om denne enheten når jeg gjorde et raskt søk på nettet. Begge enhetene er rene nødpeilesendere med mange av de samme egenskapene. En forskjell er at SA20 også har «return link system RLS», der man får signal med lys på enheten om at nødsignalet er mottatt. SA20 har i tillegg til LED-strobe, en IR-LED, som gjør enheten synlig både i lys og mørket. Batterilevetid: 7 år for PLB1 og 11 år for SA20. Med PLB1 kan man bytte batteri en gang og oppnå ytterligere 7 års levetid. Dette koster ca. 3500 kr. Man kan ikke bytte batteri på SA20, så etter 11 år må man vurdere en ny enhet. Begge enhetene er vanntette, men oppgir litt forskjellige data rundt dette. PLB 1 vanntett ned til 15 meter. SA20 viser til standar IPX7, skal fungere minimum 24 timer i vann, og den skal kunne fungere etter å ha vært 1 meter under vann i 30 minutter. Det er et generelt krav for alle nødpeilesendere at de skal kunne fungere i vann i 24 timer. Temperatur: Begge enhetene skal fungere i temperaturområde -22 til +55 grader C. Vekt: PLB1 veier 116 gram. SA20 veier 150 gram. Begge enhetene sender ut peilesignal og de sender nødsignal i minimum 24 timer. Satellittsystem: Begge enhetene fungerer opp mot flere forskjellige satellittsystemer. På bruksanvisningen til PLB1 står det at den fungerer opp mot COSPAS / SARSAT. Dette systemet er igjen linket opp mot flere av de eksisterende satellitt-systemene vi har i dag. SA20 støttes av GPS, Galileo og GLONASS. Slik jeg forstår det fungerer begge systemene godt på våre breddegrader. Når det gjelder nøyaktigheten på posisjonen, avhenger det mer av omgivelsene man er i ( åpent lende / hav vs. trang dal eller kløft ). Tilbehør: Med PLB1 får du med en festebrakett og bæreveske. SA20 leveres med bæreveske, halsbånd med fløyte og signalspeil. Slik jeg forstår det må begge enhetene være i en bæreveske for å kunne flyte. Pris hos Seatronic: PLB1 koster 4499 kr. SA20 koster 4799 kr. Begge enhetene krever programmering som koster 699 kr. I tillegg kommer det et årlig abonnement hos Nasjonal kommunikasjonsmyndighet på 500 kr. For å kvalitetssikre noe av det jeg her skriver, tok jeg kontakt med en person som jobber i redningstjenesten. Vedkommende fortalte ut over det jeg lurte på, om at de årlig får en del unødige nødmeldinger. Da er det enten snakk om dårlig forståelse av hva som defineres som en nødssituasjon, eller nødmeldinger som blir aktivert pga. av at sekken pakkes / snøres for stramt og at andre gjenstander aktiverer SOS knappen. At man mister soveposen, eller at teltet blir ødelagt er i utgangspunktet IKKE en nødssituasjon. Tenk over hvordan man oppbevarer / pakker en enhet med SOS-funksjon. En unødig redningsaksjon er i beste fall sløsing med fellesskapets ressurser, og i verste fall vil det gå betydelig lengre tid før personer i reel nød, får assistanse. Avslutningsvis, jeg har ingen bånd til Seatronic i Moss, og begge enhetene er å få kjøpt andre steder. https://seatronic.no/ocean-signal-plb-rescueme-personlig-nodpeilesender https://seatronic.no/jotron-tron-sa20-plb-personlig-nodpeilesender-med-gps-og-rls-jo104500
  3. Jeg kappet stengene til mitt Helsport Patagonia ca. 5 cm. Det har fungert veldig bra. Bruker dette teltet bare på vinteren. Strammemekanismen som er festet til stangkoppene gjør at duken blir stram og fin. Erfarte absolutt at det var mer krevende å slå opp teltet de gangene det ble gjort før jeg kappet stengene. Jeg er forøvrig veldig glad for stormmattene som er på teltet. Opplevde rask endring i værmeldingen i løpet av en tur for noen år siden. Meldingen endret seg fra frisk bris til sterk storm. Da var jeg glad for at duken var forankret med stormmatter, samt dobbelt sett med teltstenger i kanalene. Jeg prøver å være nøye med å komprimere snøen jeg legger på mattene med spaden, slik at den binder seg skikkelig. Ellers fare for at snøen blåser bort. Som nevnt ovenfor så har vel alle telt beregnet for vinterbruk godt med lufteventiler, slik at man kan være relativt trygg med tanke på kullos. Litt avhengig av forholdene åpner jeg evt. litt på en av glidelåsene i ytterteltet, for å være på den sikre siden.
  4. Takk for svar👍. Ser helt klart poenget i det du skriver. Ikke være knipen på størrelsen på pakkposen, men heller lage eget system med mindre poser som igjen du putter ned i den store. En større pose er lettere å stroppe fast, holder seg mer stabil og lettere å laste oppå.
  5. Takk for svar👍Det var greit å få avklart.
  6. Hei og takk for svar. Ser helt klar poenget med å ha mindre kolli i en større pakkpose. Når det gjelder pulk i fortelt så var jeg litt unøyaktig i spørsmålet, for jeg lurte egentlig på om åpningen var stor nok, og det ser jeg at har blitt besvart 😊
  7. Hei Jeg er i ferd med å gå til anskaffelse av en plast transportpulk. I den forbindelse er jeg litt usikker på om jeg skal gå til anskaffelse av en større pulkbag (150 - 200 liter), eller om det er lurt å dele utstyret opp i to/tre mindre kolli? Har registrert at noen mener det er upraktisk med en laaang pakk-pølse når den skal inn/ut av teltet. Jeg tenker kanskje at det er fordeler/ulemper med begge løsningene? Er det noen av dere som vet om man får inn Fjellpulken transporter 155 inn i forteltet til Helsport Fjellheimen x-trem 3 camp? Svar/synspunkter tas i mot med takk :- )
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.