Gå til innhold
  • Bli medlem

Memento mori

+Støttemedlem
  • Innlegg

    3 201
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    243

Memento mori vant dagen sist 2. april

Memento mori hadde mest likt innhold!

Om Memento mori

Profil

  • Min blogg 📰: http://www.tur1.net

Profile Information

  • Gender
    Not Telling
  • Interests
    Friluftsliv, foto, fisking, igloobygging, løypekjøring, Turskøyting
  • Sted
    Hole

Nylige profilbesøk

34 814 profilvisninger

Memento mori sine prestasjoner

Grand Master

Grand Master (14/14)

  • Well Followed Sjeldent
  • Reacting Well Sjeldent
  • Dedicated Sjeldent
  • Very Popular Sjeldent
  • One Year In

Nylige merker

9,5k

Nettsamfunnsomdømme

  1. Felleskjøpet har tilbud på 4 takt miljøbensin 199kr for 4 liter eller 25 liter for 945 kr.
  2. Tanken har ikke slått meg engang😂. 194 høy, 58-60 i jakke, og liker å sove på magen, så blir både lang og brei.. Men liker Unna veldig bra. Har mesh innertelt, vanlig innertelt, og et ombygget ( slik at jeg har et lite fortelt.)
  3. Blir bedre plass om dere ligger etter «ansjos i boks-metoden».
  4. Er det Loctite på maskinskruene? Har du noe formening om det er skia, killer inserts eller maskinskruene hvor det skjer noe, slik at du må etterstramme?
  5. I prinsippet har ikke skruelengde noe å si, forutsatt at det du skrur inn i har nok hold. Dvs at forsterkning i skia er av god nok kvalitet/holdefasthet. Friksjon mellom binding og skrue, og friksjon mellom binding og ski har også mye å si. Det er utrolig hva litt lim/loctite hjelper. For mange er vekt på ski og binding veldig viktig ved kjøp, skal du få ei ski lettere, må den lages tynnere… 🫣. Så de lager det som selger best! Så satser de på at det holder, og de få som reklamerer for veldig ofte nye ski. Du som kunde havner for mellom to stoler. Veldig bærekraftig i det lange løp er dette ikke. Men det skjer på flere og flere steder. Om du ikke får nye ski, kan jo dette være noe å prøve. Men det viktigste er å få målt at du ikke har fått inn noe fuktighet i skia, da vil de ikke holde.
  6. Finn annonse på en som selger plugger og rep-plugger. Han skriver: Ved skruing i gamle, eller for store hull vil man i større grad være avhengig av at limet støper skruen fast for å unngå utriving pga dårligere gjengefeste. Vil da anbefale en enda hardere type, som epoxy eller fuktherdende PU. Har du sterke preferanser anbefales det å vurdere dette selv. Så det er helt tydelig et emne som det er veldig ulike synspunkter på, ikke minst hvordan skia og konstruksjonen av innfestingsdelen i skia. I ditt tilfelle med snørekjøring får du/skia veldig hard belastning og du kan være langt fra folk. Normalt er produsenten bare ansvarlig for de delene de selv har levert, ikke følgeskader…..🫣. Xplore er jo en relativt ny modell. Vi får håpe det ordner seg.
  7. Les Innlegg om pulker på bloggen min. Paris vs Transporter ligger som nr 2. Det er også stor forskjell på «bauen» på disse pulkene.
  8. Jeg har hatt begge. Hvordan snøen er betyr mye. Pariserpulken er smalere og tipper ikke så lett som transporter pulken om snøen er løs. Dvs at du må gå veldig breidbeint med transporterpulken, eller gå et trippelspor. Så er det løs snø er nok 2 pariserpulken etter hverandre bedre. Men solgte pariserpulken, og beholdt transporterpulken. Personlig liker jeg best fast drag om det er hardt/oppkjørte løyper, og taudrag om det er løst. Men tror det nesten er bare en måte å finne ut hva som passer deg, og det er ved å teste ut selv… 🫣 For her spriker meningene mye.
  9. Jeg hadde vært veldig skeptisk. Viktig at det ikke har kommet inn noe fuktighet også. Gjerne mål fuktigheten i skia. Skal du få det til å holde må det rengjøres, og limes med epoxy som ikke blir hardt. Så må det borres opp på nytt. Ski/bindinger burde være såpass nytt at du kan reklamere på det. Hadde prøvd det først.
  10. Jeg kjøpte første versjon av en sleep variant de lagde. Sitter med en følelse av at de sender ut produkter som i noen tilfeller ikke er testet i praksis. Hvis et standard drag ødelegger en pulk - så må jo den ha et eget drag. Denne pulken får jo et dårlig rykte …. Så hadde tatt dette opp med FP igjen!
  11. Har du reklamert på pulken, eller spurt om hvordan det kan repareres? Ser jo ut på bildene som en produksjonsfeil.
  12. Kunne du spesifisere litt hvorfor? Liker du best uttrykk som trygg is? Et uttrykk som er gått ut på dato. Det brukes nå farbar is. Dvs at ved et fornuftig veivalg kan du bevege deg med liten risiko. Blir litt som i trafikken. Om du ikke vil legge det ut her, tar jeg det gjerne på Pm.
  13. Artikkel i NRK Fra artikkelen: «Han advarer turister og skiløpere på det sterkeste mot å gå på isen. – Det ser fint ut, men du detter rett gjennom, advarer han.» Vil også slå et slag for https://www.iskart.no hvor det ligger utrolig mye info. Her kan du også legge inn dine egne isobservasjoner. I NVE sitt system for is, er det fra 0 til 5 stjerner som viser kompetansen din. Jeg har etter flere tusen isobser, og holder kurs og turer fått alle 5 stjernene. Litt det samme som brukes på skred.
  14. Hurtigruten pleier jo å ha busser ut dit. Sjekk med de. Jeg satt på med de ut. Er dog vel snart 42 år siden🤣.
  15. Hun tok med litt ekstra- så den veide 114 kg! 114/50=2,28 i faktor Børge og gutta har vel vært oppe i 190 kg mener jeg å huske. 190/2,28=83,3 i Personvekt. Veit ikke hva Børge veier, men hun er på samme nivå som gutta eller mere !
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.