Gå til innhold
  • Bli medlem

Dompappen

Aktiv medlem
  • Innlegg

    314
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    1

Dompappen vant dagen sist 8. november 2023

Dompappen hadde mest likt innhold!

Om Dompappen

Nylige profilbesøk

6 200 profilvisninger

Dompappen sine prestasjoner

Collaborator

Collaborator (7/14)

  • Very Popular Sjeldent
  • One Year In
  • Dedicated Sjeldent
  • Reacting Well Sjeldent
  • First Post

Nylige merker

196

Nettsamfunnsomdømme

  1. Har den side inngang på begge sider? Er ikke så kjent med pro utgaven fra 2009. Har fjellheimen extrem 2017 mod, selv med gode ventilasjoner og at disse alltid står full gap (bortsett fra de gangene det har blåst og snø har kommet inn), fyrer alltid primusen når jeg har liten åpning øverst i den ene side inngangen. Alt fra 1 cm åpning eller 5 cm (ettersom om det blåser og snø kommer inn i teltet). Samtid åpner jeg alltid en liten åpning nederst i hovedinngangen. Man bør alltid ha ventilasjonene stå på full gap, spesielt på når det er kaldt. Frister å lukke disse når du fryser, men det er som å pisse i buksa. Når du sitter å fyrer med primus må man kompensere litt mer enn det som er anbefalt, som nevnt ovenfor. Kjenner du til at vinden tar litt i håret (så sant det ikke er helt vindstille ute) når du sitter å fyrer er dette bra mtp å unngå kullosforgifting, men enda bedre for å redusere kondens på innsia av teltet. Forskjellen på pro og extrem versjon er hakket bedre duk som tåler mer, stormmatter og mulighet for doble stenger. Personlig mener jeg at doble stenger er greit tiltak til at teltet tåler mer enn uten. Iafall så sover jeg som en stein når det rusker litt mer enn vanlig duken Men det er mange som ikke går for doble stenger selv om de har ekstrem versjonen, da det finnes mange andre tiltak får å gjøre teltet mer rustet for dårlig vær. Doble stenger er også mer i vekt.
  2. Min vurdering er at NY LY2 definitivt er fullverdig 2 manns telt. Unødvendig mye plass til en 1 person. Personlig ser jeg ikke hensikten med to fortelt og to innganger når jeg er alene. Forsåvidt to innganger i mitt helsport fjellheimen, men den ene siden er ikke fullverdig inngang. Så vekt på 3,7 kg er ikke så mye om det skal brukes for 2 personer. Tenker at NT LY2 kan funke godt for 2 personer vinterstid med ski og pulk for de som drar på tur med andre personer Om det er uenighet om hvordan kuldegropa skal se ut. Problemet løst med NT LY2! Man graver sin egen grop
  3. Ikke kjent med Polaris sin slede, men for meg virker det som det er enkelt å montere av og på skia. Eventuelt også bytte brakket som passer andre ski. Hvilke bredde og lengde er på det skia? Kanskje disse passer https://troll-hundefor.no/produkt/danler-ski-til-snowder/? Ser du også har lagt ut en finn annonse også. Du sier at du ikke har konto på fjasebok, men jeg kan legge ut annonsen din på gruppa hundekjøring om du ønsker. Dessverre finnes det lite info om hundesleder og deler på nettet. Du får opp mye ræl og gamle nettsider som ikke er i bruk når du googler. Gruppa på facebook er greit utgangspunkt for finne mer info siden den har eksistert i noen år og en del hundefolk utelukkende publisere kun der.
  4. Jepp Hvis man blir for opptatt av rabatt koder og avslag, så kan man enda opp med kjøpe mer og da sparer du heller ikke mange kronene. Det ser man ofte er gjenganger for de som ender opp i luksusfellen. Jeg kan til tider være gjerrig og heller kjøpe brukt. Så gjerrig at jeg av og til vudere å sy hull underbuksa. Forsøkte å sy noen hull jeg hadde i forholdsvis nye lang underbukse fra Devold, men det funka ikke så fant heller ut at jeg aldri skal kjøpe Devold mer. Ja kjøper ofte nytt og dyrt utstyr, men bruker heller tid på å finne ut om jeg har bruk for det eller ikke. Ofte så kommer jeg fram til at jeg ikke har bruk for det eller at det funker å kjøpe brukt. Her er det mye å spare. Om jeg finner ut at dette må kjøpes inn, da betaler jeg det varen koster med eller uten rabatt, har jeg ikke råd, så venter jeg til at jeg har råd. Penger og klima spart
  5. Fått litt mer erfaring med skivebrems. Ser nå at de bremsene jeg har til mitt bruk er litt for spinkle. Funka fint i juli/august, da det var lav fart i bikkjene. Nå når temperaturen er lavere og bikkjene er i godform trekker de hardt og farten er høg. Så jeg merker at dette sliter mye mer på bremsene, trodde jeg måtte lufte forbremsen på nytt, men så jeg at bremseklossene var helt utslitte. Fikk på et sett med nye klosser og bremsen funka som ny Så ser heller ikke at lufting titt og ofte er nødvendig. Jeg har nå kutta ut å kjører alle 4 samtidig, rett å slett alt for farlig nå når bikkjene er så pass god form. Blir enten doning på 4 hjul eller 3 hjul til neste vår, men kommer fortsatt til å bruke kickbike, men da med nye bremser Blir nok å levere den inn til noen har peiling til sommeren. Så håper at bremsene holder til snøen kommer...
  6. Sjekka med finn og det ligger faktisk to belter fra Fjellreven, den ene til 700 kr + en del bilder. Kan faktisk se ut som det er det jeg på jakt etter. Blir ikke noe nå, men skal følge med og fått litt mål og finne ut hvilken lengde jeg trenger
  7. Er dette ekte og kvalitetslær? Digger kvalitet du får ved å kjøpe militært utstyr, er laget for å kunne "tåle", motsetning til sivilt som er laget for å "kastes" Dette er noe av grunnen til jeg snuser på samisk produsert og ikke Kina produsert. Forsåvidt er den fra Fjellreven interessant, da dette er ekte lær og denne skal vare livet ut. Muligens det finnes noe av disse på finn til en litt rimeligere pris. Har kjøpt en del "lærbelter" som er bare noe ræl, selv fra kjente og dyre merker.
  8. Hatt samekniv og lethermann på vanlig belte. Synes det til tider er upraktisk. Har jeg belte i buksa er samekniv og lethermann alt for tungt, samt at vanlig belte på anorakk og selebukse uten "beltehemper" ikke alltid funker bra. Sett litt på samiske knivbelte som er laget for å ha utenpå skuterdressen. Noen som har noe erfaringer her og som bruker samisk knivbelte. Tenker ikke så veldig på etiske her, men er det praktisk? De flest samer har jo flere og "større" kniver enn det jeg har. Grunnen til dilla ovenfor er at jeg har behov for å kniven lett tilgjengelig når jeg driver med hundekjøring og hvis det skulle oppstå kritisk linekrøll, da jeg ikke tid til å lete i sleden eller finne sekken hvor kniven ligger. Nå er samekniven nærmest allemannseie, så hvorfor ikke knivbelte også.
  9. Jepp! Ikke så mye topptur de siste årene, men siste topptur skia jeg brukte var Nordica Enforcer, ikke den meste ideelle ski for oppover. Men det var det som funka for meg En av de stiveste skia på marked, så stiv at mange rutinerte kjører styrer unna Enforceren. Prøvde meg en sesong på K2 wayback, men synest disse var for myke og puslete nedover. Ditt hoved problem er høyden. Du finner ikke mye rando ski over 185 cm, skal du ha ski på 190 må du over på toppmodeller og mer kjøreorientere ski. Du trenger litt flate på skien for å holde deg flytene for å si det på en fin måte. Ville ha sjekka ut Blackcrows og denne https://www.black-crows.com/no/en/p/camox-freebird/101752-red-vg.html Ville ikke sett så mye på vekta, da vekt på ski + bindinger + støvler vil føles forskjellig for en kar på 165 og 60 kg kontra enn over 2 meter og 100 kg.
  10. Jepp! Fikk tak i en eldre garmin explorer + med inReach. Trengt i hovedsak bedre gps, så da ble det begge deler. Tenker jeg satser på det som koster 200 pr mnd, da jeg ikke har behov for å ha sporing i sanntid. Samt greit å kunne sende 1 sms til arbeidsgiver om jeg ikke kommer på jobb neste dag om jeg blir sittende fast. Har skjedd før, men da hadde jeg telefon dekning. Ser ut som prisen er oppgitt inkl mva, Da kortet mitt ble trukket for 725 kr (200 + 525 kr). Betaler for mye rare abonnementer, type spotify, netflix, patreon osv, Har rydda plass Fikk en telefon fra Naturkanalen 1 i går, sorry må ha meg Inreach abo i stedet for!!. Jeg tenker at 200 kr mnd er en grei forsikring. Så jeg kommer til kjøre den hele året. Ser at denne er grei ha å med når jeg trener hundene også, da det er dårlig telefondekning der jeg bor.
  11. Ventil på toppen, må også vurdere å lage noen lufte hull i karmene. Kommer nok ikke til å bruke den på de varmeste dagene.
  12. Tenker å lage 4 rom på ca 97 cm lengde og 66 bredde. Er ikke så mye plass til å isolere. Men mine har god pels og jeg har ikke isolerte hundehus. Så lenge de ligger tørt og ikke utsatt for sterk vind så har de det helt fint. Her mer redd for for varme enn kulde når det gjelder mine. Har hatt bikkje løst bak i bilen, det har gått helt fint siden de legger seg ned. Ville nok ikke hatt de løse bak i hengeren.
  13. Jeg har en Tysse henger. Mer norsk kan du ikke få det. Er du heldig får du en slik en til 10-15 tusen brukt i god stand. Skal du kjøpe alt materiale for 4 stk hundekasser bak i bilen, tipper jeg vil komme på 6000 tusen. Ulempen med denne er at det kan bli fryktlig varmt inne i hegeren når det er sol. Skal på laget meg en ventil og lage det slik at jeg kan vippe opp kopå når jeg står parkert, så hundene for frisk luft og kan "titte" ut og følge med hav som skjer på utsiden Jeg drar ofte på langtur med 10 - 12 timers kjøring og kanskje overnatting på veien, da er det greit å plasw og komfor til bikkjene.
  14. Har 4 nå. Fikk en billig henger av naboen som var i god stand med doble karmer og kåpe på. Er 194 lang og 132 cm bred. Perfekt for 4 bikkjer, da jeg ønsker å lage mye plass bikkjene da jeg ofte er på langtur. Ulempen med å lage kasser til bikkjene bak i bilen er å utnytte plassen til at du kan få inn annen type bagasje inn, som slede/pulk eller kickbike. Da går det ofte ut over plassen til bikkjene siden du kniper inn på bredde og lengde pr kasse. Følger du med på standard målene til bur og hva som er anbefalt for hunden din, så funke dette for korte transport ettapper på maks 5-8 timer. Jeg drar ofte på langtur og ofte må bikkjene sove bak i bilen. Da må bikkjene ha litt ekstra plass slik at de får ligge i den stilling de vil. Den andre ulempen er vekta på bilen blir ekstra høy. Jeg laga en kasse for to med kryssfiner og karmer slik at jeg kunne ha bagasje opp på hundekassen. Jeg tipper vekta ble rundt 60 - 80 kg. Ulempe også måtta ta ut/inn kassen når jeg trenger den til noe annet. Første året plassert jeg den slik at jeg lett kunne få inn pulk og kick bike og kunne ha to ekstra bur. Dette måtte jeg droppe da slitasje på dekkene ble feil. Mye feil ved plassering av vekt bak i bilen kan medføre til kjøreegenskap/bremser på bilen blir feil. En av grunnen til at jeg går for henger er også at jeg er redd for å ha bikkjene bak i mens jeg er på jobb eller sover i telt/inne og bilen skal ta fyr med bikkjene i. Jeg har ofte også behov for å trene 2 og 2 bikkjer, da er det greit å la bikkjene bli igjen i henger som ha mindre sannsynlighet til å begynne brenne. Kjøpte hengeren for 2 uker siden, så har ikke begynt å bygge hundekasser ennå, men planen er å bruke kryssfiner og og dele den opp i 4 rom. Planen er å lage det så enkelt at jeg kan demontere veggene slik at jeg kan bruke hengeren til noe annet. Skal også bruke halm, noe jeg ikke har hatt bake i bilen, blir ekstra komfort på vinterturene jeg har med mye bilkjøring.
  15. Ja absolutt! I teorien kan alle lage sin egen strøm ved å ha ei solcelle panel på taket. Gratis strøm (selv om solcella koster å kjøpe inn og montere). Da er det ikke behov for å bygge ut infrastruktur eller ødelgge natur med store solcelleparker. Ingen blir rike av det, men ingen betaler for strømmen heller. Sol og vind er utgangspunktet dårlig energi kilder. Solceller produsere best når du ikke trenger det. Dagtid og når det er varmt og sommer. Det er ikke store muligheter for lagre enerigen i mellomtiden. Vind krever store arealer og man får ikke produsert strøm når det ikke er vind, feks om vinteren når det er ekstremt kaldt og fullstendig vindstille, samtidig må du plassere vindkraft anlegget der det blåser mest, som også det er minst infrastruktur. Både vind og solceller er å dyrt å produsere, kjøpe inn og montere. En solcellepanel eller en vindturbin produsere ikke mye strøm, men bygger du ut og har mange nok, kan du begynne å tjene penger. Hoved intesjonen med bygge av disse parkene bestående av solceller og vindturbiner er at de har mulighet til å sende strømmen dit hvor strømmen er dyrest, mot av vi får igjen strøm fra andre steder som har overskudd og er billig. Derfor har vi disse utlandskablene og eksportere/importere strøm. Er dette berekraftig? Neppe! Hadde du kunne satt av 4-5 mål med skog/innmark og dyrkamark med en park av solceller/vind og denne parken kunne forsynt 4-6 kommuner og 20 - 50 tusen hustander med strøm 70 - 80 % av året, kunne vi snakke om berekraft, men økonomisk ruin for staten og kapitalistene. De planlegger et slik solcellepark her i min kommune med litt over 1000 innbyggere. De stikker av indrefilen av område til beiting og dyrkamark. Område skal være på rundt 450 mål. Anlegget skal produsere strøm for 750 hustander, som er omtrent så mange hus det er minus hytter i kommunen. Skal vi få denne strømmen til en ok pris? Not, blir solgt på strømmarkedet til høyest pris! Kun profitt som gjelder, tilgang til billig infrastruktur og lav leie av område. Alt handler om penger og nødvendigvis ikke for "gi oss tilgang til fornybar strøm og redde jordkloden".
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.